Puzzel Puzzels
wannes
Artikelen: 0

Re: [Akoestiek] Antigeluid

Jan van de Velde schreef:Je antigeluid is ook weer geluid. Je zult dus ook een anti-echo moeten zien op te wekken, door je anti-geluid dezelfde wegen te laten volgen -  maar in tegengestelde richting-   als je geluid. Dat betekent dat ook je antigeluid   :D door heel de ruimte zal moeten stuiteren, wat het probleem op de meeste plaatsen in de ruimte alleen maar erger zal maken.

is er dan een andere oplossing om een echo weg te halen? behalve dan de woonruimte te verbouwen :roll:
mischien een geluidsabsorberende laag aanbrengen op de muur

ads

Steun Sciencetalk Canon PIXMA TS3750i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Canon PIXMA TS3750i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Silver + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Silver + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 75 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 75 euro - Bedankt!

Bekijk product

Tijd

Anonymous schreef:
Jan van de Velde schreef:Je antigeluid is ook weer geluid. Je zult dus ook een anti-echo moeten zien op te wekken, door je anti-geluid dezelfde wegen te laten volgen -  maar in tegengestelde richting-   als je geluid. Dat betekent dat ook je antigeluid   :D door heel de ruimte zal moeten stuiteren, wat het probleem op de meeste plaatsen in de ruimte alleen maar erger zal maken.

is er dan een andere oplossing om een echo weg te halen? behalve dan de woonruimte te verbouwen :roll:
mischien een geluidsabsorberende laag aanbrengen op de muur

ik zoek ook al een jaar naar geluidsabsorberende stoffen (niet te dik) die kunnen ingebouwd worden in een rolluikkast om lawaai tegen te houden, maar het is een vruchteloze zoektocht tot op heden ...
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Jan van de Velde

ik zoek ook al een jaar naar geluidsabsorberende stoffen (niet te dik) die kunnen ingebouwd worden in een rolluikkast om lawaai tegen te houden, maar het is een vruchteloze zoektocht tot op heden ...
Dat verhaal van die rolluikkast was ik al eens eerder tegengekomen, maar ik snapte er niet veel van. Waar kan ik dat topic terugvinden? Kan die kast ergens mee beplakt worden, en zo ja, hoe dik mag dat zijn? Dunne kurktegels of een dik structuurbehang zouden al een redelijk verschil kunnen maken.......
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Tijd

Dat verhaal van die rolluikkast was ik al eens eerder tegengekomen, maar ik snapte er niet veel van. Waar kan ik dat topic terugvinden? Kan die kast ergens mee beplakt worden, en zo ja, hoe dik mag dat zijn? Dunne kurktegels of een dik structuurbehang zouden al een redelijk verschil kunnen maken.......

Ik zou het aan de binnenkant van de rolluikkast plakken. Dunne kurktegels moeten wel lukken, maar doen die 'the job'? Er is namelijk niet overdreven veel plaats, daar de rolluik in opgevouwen toestand de meeste ruimte in de kast inneemt ...
Jan van de Velde

haha, had het eerder in ditzelfde topic gelezen. Dacht eerst dat het ging over het geluid dat de rolluiken in de kast maakten....Als het niet teveel moeite is er één open te schroeven en te beplakken, zou ik zeggen, probeer het eens. Duur is dat spul niet. Als je rolluikkasten zo goed geluid doorlaten, dan zijn ze toch ook wel niet goed temperatuur-geïsoleerd? Geen last van condens??
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
Tijd

haha, had het eerder in ditzelfde topic gelezen. Dacht eerst dat het ging over het geluid dat de rolluiken in de kast maakten....Als het niet teveel moeite is er één open te schroeven en te beplakken, zou ik zeggen, probeer het eens. Duur is dat spul niet. Als je rolluikkasten zo goed geluid doorlaten, dan zijn ze toch ook wel niet goed temperatuur-geïsoleerd? Geen last van condens??

Het is vooral om geluid van buitenaf te gaan tegenhouden: auto's, ...

Ik heb aluminiumramen en die geven soms beetje condens, maar laten op zich ook geluid makkelijker door dan pvc of hout.
Anonymous

inmiddels eens wat zitten googelen. (geluid behang) interessante sites.

polyether vlakschuim moet de beste oplossing zijn voor geringe diktes. Kurk werkt wel tegen galm e.d., maar absorbeert geluid slecht.

Op een van de sites technische specificaties voor vlakschuim vanaf 15 mm dikte. Maar dat moet dan ook dunner te krijgen zijn. En anders kun je de hoeken wat dikker afwerken, en daar waar de luiken bijna de kast raken wat dunner spul.....

http://www.xs4all.nl/~rigolett/GV/buren/materia.htm

http://www.sontech.nl/_index/_product/008%...0Vlakschuim.pdf

als je met deze data wat doorgooglet word je misschien nog wel wijzer....
Jan van de Velde

Gast was ik. Ik heb blijkbaar twee verbindingen openstaan, waarvan één niet ingelogd.... teveel knoppen op dit rotding.
Tijd

Dat sontech vlakschuim lijkt me wel wat. Als dit goed absorbeert is de dikte vermoedelijk ok (15 mm) en makkelijk aan te brengen door kleven.
Jan van de Velde

En nou nog die gast:

gast schreef:
Is er ook apparatuur beschikbaar dat de galm/echo in een woonruimte weghaald? Of is dit niet mogelijk met anti geluid???????
antigeluid werkt dus alleen bij de bron van het geluid, anders moet je je hele kamer gaan bekeleden met microfoontjes en speakertjes, en zul je pas echt knettergek worden.

Gordijnen, wandkleden, vloerkleden meubels etc. nemen al heel wat galm weg. Hou je van strakke, kale ruimtes en plavuizen vloeren en zo, dan moet je galm voor lief nemen. Schuimbehang, van dat kunststofspul van enkele mm dikte is dan misschien nog wel je beste optie om het ergste tegen te gaan. Of rondom eierdoosjes, maar daar moet je ook van houden......... :roll:
Ard

Het leger heeft getracht om vliegtuigen te voorzien van antigeluid. Dit is echter mislukt. Wat er wel uit voort is gekomen zijn platte speakers. Onderandere TM audio verkoopt die dingen.
volgens mij moeten de geluidsgolven dan wel de tegenovergestelde richting op gaan
Ik ga er gemakshalve van uit dat je wel weet wat je bedoeld, mar dat je het ietwat onhandig uitlegt.

Antigeluid is op zich niet moeilijk te maken. Het is niets anders dan geluid in tegenfase. Het geluid en het antigeluid komen dus grofweg wel uit dezelfde richting. Het grote probleem is dat dat heel goed werkt met een niet fluctuerende toon. Het allerbest met een sinus. Hat geluid wordt uitgedoofd door het tegenfasegeluid want positief plus negatief is nul.
Met apparaten die een continue, monotone trilling maken, wordt dit wel al gedaan, turbines bijvoorbeeld doen dit redelijk goed.
Een turbine staat doorgaans stil, en heeft doorgaans een constante toon. deze valt uit te rekenen, of, wanneer je lui bent, op te nemen en continu weer versterkt te worden in tegenfase. De richting van de speakeruitstraling bepaald vervolgens waar het "stil" is, en waar het minder stil is.

Maar dat is natuurlijk het probleem met een motor, of met een complete snelweg. De geluidsbron verplaatst zich, en het geluid is niet eenduidig. Dat betekent dat je het geluid moet registreren en in tegenfase weer moet uitstralen. dit kost tijd. Het kan daardoor voorkomen dat bepaalde frequenties in fase uit de speaker komen. Dat is positief plus positief is dubbel zo hard! Precies wat je nu net niet wilt. In principe heeft Marc het al vrij duidelijk uitgelegd.
Kiwi

simon schreef:Het is allemaal wel fijn, de techniek om antigeluid te creeren, maar het grootste probleem is dat de elektronica veelal niet snel genoeg is om dit geluid op te nemen, en dan in tegenfase terug aan de omgeving af te geven. Dit vergt tijd. Dit gaat niet direct, dit duurt enkele microseconden. Bij vertragingen kan zelfs het geluid verdubbelen in plaats van te verdwijnen.
De "electronica" die er achter steekt is echt niet zo moeilijk.Het bestaat over het algemeen uit enkele frequentie analyserende komponenten en wat "voorspel"componenten. Ofwel, het analyseert het geluid, bekijkt welke frequenties er in zitten, en zaten, en bekijkt welke frequenties waarschijnlijk zullen volgen. Dan dupliceert het de frequenties met de desbetreffende fase verschuiving.
Sorry voor het oude koeien uit de sloot halen, maar ik moet gewoon wat weten over dit onderwerp [rr]

Jij zegt dat de electronica die er achter steekt niet erg moeilijk is.

Nou ben ik op zoek naar een schakeling die antigeluid moet produceren. Mijn natuurkunde leraar had wel iets bedacht maar dat bleek niet zo'n geweldige schakeling te zijn.

Weet iemand wat een juiste schakeling is om antigeluid te produceren?
w1z13

Zou een fasedraaier voor brugversterkers niet werken ???

(google hierop)
Kiwi

w1z13 schreef:Zou een fasedraaier voor brugversterkers niet werken ???

(google hierop)
Dank je wel!

Ik vond al zoekende op fasendraaier deze site en hier staat de schakeling op

http://www.circuitsonline.net/circuits/view/48

Nogmaals bedankt [rr]

ads

Steun Sciencetalk Voor Positiviteit - Scheurkalender 2026 - Elke dag positieve energie - positieve spreuken

Voor Positiviteit - Scheurkalender 2026 - Elke dag positieve energie - positieve spreuken

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - verpakking hip

bol cadeaukaart - verpakking hip

Bekijk product

Steun Sciencetalk Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Medium

Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Medium

Bekijk product

Jan van de Velde

Uit die link naar circuit online:

Afbeelding

Zo produceer je toch geen geluid en antigeluid, met die ene speaker? Volgens mij alleen maar een signaal en een anti-signaal, zodat die ene speaker gewoon helemaal niks zal doen. [rr]

Terug naar “Optica en Akoestiek”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!