Ik was vooral met digitale technieken bezig "omdat dat de toekomst zou zijn".
Draadloze toepassingen waren toentertijd niet de toekomst, wat maakt dat ik eigenlijk me nooit heb gesmeten in de theorie van de draadloze gegevens overdracht.
Bijkomend: omdat het in mijn ogen te veel extra wiskunde met zich mee bracht.
Daarom ben ik in tijden van vernieuwde interesse in draadloze signaaloverdracht (WIFI/LORA/SIGFOX ed.) tot de conclusie gekomen dat ik daar toch het fysische niet erg van begrijp (of ken).
Het begint vanaf het moment dat het signaal klaar is om verzonden te worden.
Dus elektronisch is er een signaal gegenereerd, eventueel versterkt en dan gaat dat naar de antenne.
Vanaf de antenne is het voor mij een black box.
In mijn elektronicaogen is dat een elektrisch signaal (gemoduleerd) die aan een antenne aangeboden wordt en die er een magnetisch veld van maakt (wisselend elektrisch veld door een geleider). Dit magnetisch veld gaat over de "ether" tot bij de antenne van de ontvanger waarop dat door inductie terug naar een elektrisch signaal gebracht wordt om versterkt te worden.. enz..
Misschien zie ik dat juist of fout? Zoals gezegd, als ik niet de intentie had om het nu eindelijk (fysisch) te begrijpen zou ik dit niet zitten typen.
Ik weet wat een impedantie is, maar waarom die zo belangrijk is in HF?
Ik las ergens dat de impedantie van de antenne gelijk moest zijn aan de impedantie van de kabels?
Dus als ik een coaxkabel gebruik, hoe moet ik die zijn impedantie dan voorstellen?
Het is toch maar een koperen draad met een gewoven koperen omhulsel?
Misschien zijn er mensen die deze materie als passie hebben? En die goed kunnen schrijven?
Zaken beschouwelijk maken?
Misschien kan dit een soort beginnerscursus "fysica van de draadloze gegevens overdracht" worden?
Is dit een idee voor dit forum?
Puzzels