Puzzel Puzzels
Gast
Artikelen: 0

Re: Lichtsnelheid

Xilvo schreef: vr 26 mar 2021, 22:41
Gast044 schreef: vr 26 mar 2021, 22:25 Jij bent, als ik het juist inschat, meer een "wiskundig natuurkundige". Einstein was overduidelijk een "theoretisch natuurkundige". Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar "theoretische natuurkunde" boven "wiskundige natuurkunde".
War is een "wiskundig natuurkundige"? Ik ken dat begrip niet en zou het interpreteren als "theoretische natuurkunde", bij gebrek aan beter.

Voorkeuren uitspreken lijkt me weinig zinvol, zonder experimenten geen theorie, zonder theorie geen bron voor experimenten.
Die termen staan gewoon op Wikipedia.

Misschien interessant:

https://www.quora.com/What-is-the-diffe ... srid=zjz6K

Beide zijn belangrijk uiteraard, maar mag ik mijn persoonlijke voorkeur niet vertellen??

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 15 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 15 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 10 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 10 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 75 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 75 euro - Bedankt!

Bekijk product

Gebruikersavatar
Professor Puntje
Artikelen: 0
Berichten: 11.341
Lid geworden op: vr 23 okt 2015, 23:02

Re: Lichtsnelheid

Wat mij betreft zijn voorkeuren ook OK, zolang men ze niet aan anderen opdringt. En dat laatste is waar het bij de strijd tegen het begrip "relativistische massa" fout gaat.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Gast
Artikelen: 0

Re: Lichtsnelheid

Inderdaad "opdringerig zijn" is nooit goed. (Maar heb je dat meegemaakt dan? Over het concept van"relativistische massa"?)
Gebruikersavatar
Professor Puntje
Artikelen: 0
Berichten: 11.341
Lid geworden op: vr 23 okt 2015, 23:02

Re: Lichtsnelheid

Nog niet zo lang geleden las ik voor het eerst dat de twee eerder genoemde figuren een strijd tegen het begrip "relativistische massa" waren gestart. Toen heb ik ook hier en daar gezocht en gelezen wat de argumenten pro en contra waren. Dat was toen nog mogelijk. Nu lijkt de strijd te zijn beslist en presenteert ook de Wikipedia het als een gelopen race. Pro argumenten komen niet eens meer aan bod, en de opmerkingen van Einstein en van Taylor en Wheeler gelden nu als het laatste woord. Gebruik je nu nog ergens het begrip "relativistische massa" dan kun je er donder op zeggen dat je op je vingers wordt getikt door mensen die op de Wikipedia of elders gelezen hebben dat dat een achterhaald begrip zou zijn.
Gast
Artikelen: 0

Re: Lichtsnelheid

Ok. Dat is wat overdreven en belachelijk om te doen vind ik .. "iemand op de vingers tikken" bij het benoemen van relativistische massa.

Ik benoemde het enkel omdat het vaak verward wordt met rustmassa, dat de rustmassa toeneemt. (Wat dus niet het geval is.)
Gebruikersavatar
Professor Puntje
Artikelen: 0
Berichten: 11.341
Lid geworden op: vr 23 okt 2015, 23:02

Re: Lichtsnelheid

Het gaat mij niet om jouw opmerking, ik weet dat jij serieus en met goede intentie bezig bent.

Het gaat mij om de sfeer die onder meer door de twee genoemde personen gecreëerd is waarbij mensen het na een paar aanvaringen vanzelf wel uit hun hoofd laten om dat begrip op openbare fora nog te gebruiken. Het is simpelweg te vermoeiend geworden om voortdurend tegen de stroom in te roeien. En dan legt men zich - zoals we tegenwoordig wel vaker zien - er maar bij neer dat zus of zo "nu echt niet meer kan".
Gast
Artikelen: 0

Re: Lichtsnelheid

Ja, de sfeer is niet altijd even .. luchtig. (Op sommige fora en tussen wetenschappers .. tussen mensen in het algemeen .. helaas.)
Gebruikersavatar
Xilvo
Artikelen: 0
Berichten: 11.884
Lid geworden op: vr 30 mar 2018, 16:51

Re: Lichtsnelheid

Gast044 schreef: vr 26 mar 2021, 23:00 Beide zijn belangrijk uiteraard, maar mag ik mijn persoonlijke voorkeur niet vertellen??
Misschien begreep ik je verkeerd. Natuurlijk is het prima als jouw belangstelling meer naar theoretische natuurkunde uitgaat.
Ik wil slechts zeggen dat experimentele natuurkunde net zo belangrijk is. De twee kunnen niet zonder elkaar.
Jack L
Artikelen: 0
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 24 mar 2021, 14:11

Re: Lichtsnelheid

Toch lees ik hier maar heel weinig over de zeer recente ontwikkelingen en inzichten met betrekking tot de tau/sigma verhoudingen als het gaat om relativistische massa. En natuurlijk, Einstein zou zich omdraaien in zijn graf, maar als de Würsteiner/ Zimmler paradox daarmee in een klap zou worden opgelost, zouden we kunnen vaststellen dat ook deeltjes met massa tegelijkertijd sneller en langzamer dan de lichtsnelheid kunnen gaan. Maar waarschijnlijk zal de reactie van velen terughoudend zijn of zelfs ‘hier heb ik nog nooit iets over gehoord’ en dus zal het wel onzin zijn. Het pad der wetenschap gaat niet over rozen...
Gebruikersavatar
Xilvo
Artikelen: 0
Berichten: 11.884
Lid geworden op: vr 30 mar 2018, 16:51

Re: Lichtsnelheid

Ik heb hier inderdaad nog nooit van gehoord en Google geeft evenmin resultaten voor de Würsteiner/ Zimmler paradox.
Kun je uitleggen waar dit over gaat? Met links, als het kan?
Jack L
Artikelen: 0
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 24 mar 2021, 14:11

Re: Lichtsnelheid

Naar verwachting verschijnen er binnenkort publicaties over. Ik zal een link posten zodra die beschikbaar is.
Gebruikersavatar
Xilvo
Artikelen: 0
Berichten: 11.884
Lid geworden op: vr 30 mar 2018, 16:51

Re: Lichtsnelheid

Jack L schreef: za 27 mar 2021, 10:42 Toch lees ik hier maar heel weinig over de zeer recente ontwikkelingen en inzichten met betrekking tot de tau/sigma verhoudingen als het gaat om relativistische massa.
Als er niets over te vinden is, als de publicaties erover nog niet te lezen zijn, dan is dat niet zo verbazingwekkend.

Ik neem toch aan dat die "Würsteiner/ Zimmler paradox" bekend is, als die publicatie daar een antwoord op is?
walter-
Artikelen: 0
Berichten: 139
Lid geworden op: ma 22 mar 2021, 22:45

Re: Lichtsnelheid

Lol; een niet gekende paradox oplossen ;-). Normaal doe je een uitleg en zeg je nadien, dat is gekend onder de naam '...'. Je zegt niet de naam '...' en dan komt er geen uitleg. Welke informatie wil je zo overbrengen?
En er zijn constant publicaties over vanalles. De ene meer zinvol, origineel, baanbrekend,...dan de andere. Vertellen dat er over iets gepubliceerd gaat worden is ook al weinig relevant.
Ik wil inhoud ;-)!
Gebruikersavatar
Professor Puntje
Artikelen: 0
Berichten: 11.341
Lid geworden op: vr 23 okt 2015, 23:02

Re: Lichtsnelheid

Iets voor Theorieontwikkeling waarschijnlijk...

ads

Steun Sciencetalk Nintendo Switch 2 - Zwart

Nintendo Switch 2 - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - verpakking hip

bol cadeaukaart - verpakking hip

Bekijk product

Steun Sciencetalk MSI MAG 242C - Full HD Curved Gaming Monitor - 180hz - 24 inch

MSI MAG 242C - Full HD Curved Gaming Monitor - 180hz - 24 inch

Bekijk product

Gebruikersavatar
mathfreak
Pluimdrager
Artikelen: 0
Berichten: 3.505
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 16:22

Re: Lichtsnelheid

Gast044 schreef: vr 26 mar 2021, 23:00
Xilvo schreef: vr 26 mar 2021, 22:41 War is een "wiskundig natuurkundige"? Ik ken dat begrip niet en zou het interpreteren als "theoretische natuurkunde", bij gebrek aan beter.

Voorkeuren uitspreken lijkt me weinig zinvol, zonder experimenten geen theorie, zonder theorie geen bron voor experimenten.
Die termen staan gewoon op Wikipedia.
Van Wikipedia:
Wiskundige natuurkunde (Vlaanderen) of mathematische fysica (Nederland) (Engels: Mathematical physics) is het wetenschappelijke vakgebied dat zich bezighoudt met het grensgebied van de wiskunde en de natuurkunde. Er is geen echte overeenstemming wat wel en wat niet deel uitmaakt van de wiskundige natuurkunde. Een kenmerkende definitie wordt gegeven door de Journal of Mathematical Physics: "De toepassing van de wiskunde op problemen in de natuurkunde en de ontwikkeling van wiskundige methoden die geschikt zijn voor dergelijke toepassingen en voor de formulering van de natuurkundige theorieën."
Zelf heb ik vorig jaar het boek You Can Be the Next Einstein van mathematisch fysicus George Jaroszkiewicz gekocht. Hoewel het boek zich hoofdzakelijk richt op studenten om hen met het gebied mathematische fysica te laten kennismaken, is het ook een interessant boek om te lezen als je zelf geen mathematisch-fysische ambities hebt.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Relativiteitstheorie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!