Puzzel Puzzels
Brian70
Artikelen: 0

Re: [scheikunde] calciumcarbonaat verontreinigd met magnesiumsulfaat?

je moet het filtreren.

ads

Steun Sciencetalk Logitech M705 - Draadloze Marathon Muis - USB - Rechtshandig - Grijs

Logitech M705 - Draadloze Marathon Muis - USB - Rechtshandig - Grijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 100 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 100 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

Brian70

Ik denk dat ik het begrijp. We voegen eerst water toe aan de stof en vervolgens filtreren we het hierdoor scheiden we het calciumcarbonaat en het mogelijke magnesiumsulfaat in de oplossing van elkaar. Als de oplossing magnesiumsulfaat bevat kunnen we dit nu op meerdere manieren aantonen bijvoorbeeld door een neerslag reactie. We voegen dan bariumchloride toe aan de oplossing. Als de oplossing magnesiumsulfaat bevat dan zal er neerslag vormen en dus hebben we bewezen dat het calciumcarbonaat was verontreinigd met het magnesiumsulfaat.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Margriet
Pluimdrager

Helemaal goed. Fijn dat je er uitgekomen bent.
Brian70

ontzettend bedankt voor de hulp. Zijn er ook nog andere manieren om aan te tonen of het calciumcarbonaat is verontreinigd met magnesiumsulfaat waar u van af weet? (In de vorm van een redox- of zuur-base reactie bijv.
Margriet
Pluimdrager

Je zou ook kunnen kijken naar een neerslagreactie met Mg2+ in plaats van sulfaat.
Verder zou je het monster kunnen wassen met water en dan naar de eventuele gewichtsvermindering kunnen kijken.

Een redoxreactie zou ik niet weten maar wat betreft zuur-base heb je zelf in een eerder bericht al aangegeven dat er met sterk zuur gasbelletjes ontstaan.
Om welk gas gaat dat dan en zou je dit gas kunnen opvangen en dan het volume kunnen meten? En daaruit dan het gehalte calciumcarbonaat kunnen bepalen?
Ga daar eens mee aan de slag.

ads

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 1,5TB

Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 1,5TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk 5 stuks Plastic Labels 91201 geschikt voor Dymo LetraTag Labelprinter - Zwart op Wit - 12 mm x 4 m - S0721610 Labeltape - Telano

5 stuks Plastic Labels 91201 geschikt voor Dymo LetraTag Labelprinter - Zwart op Wit - 12 mm x 4 m - S0721610 Labeltape - Telano

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 10 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 10 euro - Bedankt!

Bekijk product

daniel73

Brian70 schreef: zo 28 mar 2021, 14:11 Ik denk dat ik het begrijp. We voegen eerst water toe aan de stof en vervolgens filtreren we het hierdoor scheiden we het calciumcarbonaat en het mogelijke magnesiumsulfaat in de oplossing van elkaar. Als de oplossing magnesiumsulfaat bevat kunnen we dit nu op meerdere manieren aantonen bijvoorbeeld door een neerslag reactie. We voegen dan bariumchloride toe aan de oplossing. Als de oplossing magnesiumsulfaat bevat dan zal er neerslag vormen en dus hebben we bewezen dat het calciumcarbonaat was verontreinigd met het magnesiumsulfaat.
Toch zou ik het niet op deze manier doen, zeker niet als het écht om een praktijkuitvoering gaat. Het probleem is dat CaCO3 wel degelijk iets oplost in water; dus met filtreren van de oplossing met mogelijk MgSO4 meekomt; en alsnog een neerslag geeft van BaCO3 dat visueel niet van BaSO4 te onderscheiden is. Op basis van tabel 45 zou het moeten werken (want CaCO3 heeft een 's'), maar na filtratie zou ik toch echt een scheutje HCl of HNO3 (géén H2SO4, verzin zelf waarom!) toevoegen om al het mogelijk aanwezige carbonaat te laten reageren tot CO2 voor ik BaCl2-oplossing zou toevoegen.

Het is geen leuke praktijkopdracht.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🙋 Huiswerk en Practica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!