Een tuinderskas werkt op basis van het verhinderen van stroming van (opge)warm(d)e lucht. Niet op basis van infrarood dat door glas wordt weerkaatst, want 90% van het nabij IR (laten we zeggen tot 2500-3000 nm) wordt gewoon doorgelaten.
Het verschil tussen instraling (piek zonlicht op 0,5 μm) en uitstraling (rond 10 μm bij 27 graden) door glas is m.i. wel degelijk oorzaak voor het opwarmen van een kas of de atmosfeer. Het effect is hetzelfde zoals ik schreef, er ontstaat 'onder de stolp' een hogere temperatuur door de nieuwe in- en uistralingsbalans. Ik ben het niet eens met jouw stelling dat het verhinderen van de luchtstroom de oorzaak is van een hogere temperatuur in de kas. Het is de IR isolerende eigenschap van glas, vooral in de wat lagere temperatuurrange zeg eens bij 5 micron en langere golven die zorg draagt voor de opwarming in een kas. Kijk maar eens naar een IR foto van mensen. Als die een bril dragen, is het daarachter nagenoeg zwart:
- Image1 4309 keer bekeken
Bron: Herscheltelescope
Bron: Wikimedia
Ik denk ook dat dit met wat eenvoudige proefjes is vast te stellen:
1: We hangen een stalen kogel met een temperatuur van zeg eens 100 graden aan een draadje, en meten het tempo van afkoeling.
2: We zetten er een glazen stolp omheen, en meten nogmaals
3: We herhalen dit maar nu wordt de stolp vacuüm gezogen
4: In plaats van een glazen stolp gebruiken we een matzwarte van aluminium of staal
Ik denk dat we per situatie het volgende gaan zien:
ad 1: De kogel koelt af door convectie en door uitstraling, nauwelijks door geleiding. We plotten de afkoelcurve.
ad 2: Hier koelt het langzamer af dan bij 1, daarover zijn jij en ik het eens, maar niet over de oorzaak. Ik houd vol dat het glas minder transparant is voor IR waardoor de afkoeling trager gaat. En in de plot zouden we kunnen zien dat de isolerende eigenschappen van het glas groter worden naarmate de kogel afkoelt (de IR golflengte toeneemt). We zouden een zichtbaar verschil met de curve van 1 moeten zien. Jij stelt dat het door het verhinderen van een luchtstroom (dus minder convectie) komt.
ad 3: We zullen naar mijn mening t.o.v. 2 vrij weinig verschil meten, en nog steeds koelt de kogel trager af dan in de open lucht, want nu kan de energie alleen via IR uitgestraald worden. Er is hier geen luchtstroom die verhinderd kan worden, de isolatie kan alleen maar ontstaan door de IR straling isolerende eigenschap van het glas.
ad 4: Ik verwacht vrijwel hetzelfde afkoeltempo als bij 1, want metaal geleidt i.t.t. glas warmte prima. Toch is hier de luchtstroom evenveel gehinderd als bij 2.
Dus wil ik niet van een misnomer spreken, want het onderliggende fysische principe (verschil in transparantie voor verschillende golflengten) is m.i. hetzelfde.