Ha Dino, leuk dat je ook een voorstel hebt voor een boek. Betekent dat dat je ook wil meedoen met onze boekenclub (zie startpost)?
Nee, ik ben niet sarcastisch, en ik vind dat je eigenlijk wel een punt hebt als je zegt: zwak. Want inderdaad, van mijn kant is het argument: "het is een reeks" niet helemaal eerlijk geweest. Hieronder probeer ik uit te leggen hoe ik er werkelijk over denk.
Op zich is het denk ik een goed uitgangspunt om met de boekenclub ook daadwerkelijk
literatuur te lezen. Voorbeelddefinitie (vaag):
http://nl.wikipedia.org/wiki/Literatuur Maar: ik snap wel dat men hierbij meteen zijn/haar vraagtekens zet: wat is literatuur dan wel niet? Iedereen denkt daar anders over.
Voor ons als boekenclub is denk ik één criterium het allerbelangrijkst: als we het boek gelezen hebben moet er een leuke discussie over te voeren zijn. Met boeken als de Harry Potter reeks of de Aardkinderen reeks valt de haalbaarheid daarvan te betwijfelen omdat de belangrijkste waarden van deze boeken zijn dat ze goed geschreven zijn en een leuk en spannend verhaal beschrijven. De discussie kan zich dan uiteindelijk alleen op die twee factoren richten. Veel dieper dan dat zal het niet gaan, denk ik. De boeken van Auel zouden dan overigens nog mijn voorkeur hebben boven die van Rowling omdat daar nog een aspect van historie inzit in de trend van: zo zou het gegaan kunnen zijn in het stenen tijdperk. Maar daar blijft het voor mij dan ook bij.
De boeken die ik persoonlijk zou willen lezen zijn boeken die minstens aan de volgende criteria voldoen:
- ze zijn goed geschreven (geen pulpromans). Goed schrijven betekent voor mij: je moet als lezer in staat zijn om in het verhaal op te gaan, je te verplaatsen in de personages, in staat zijn om het verhaal te "zien", als in een film. Het verhaal moet je kunnen grijpen. Vormfouten verstoren dit proces.
- ze geven (indirect) inzichten over één of meer aspecten van onze wereld (maatschappij, mens, dier, wetenschap, politiek, historie, etc. etc.)
- ze zijn leuk om te lezen (m.a.w. de "inzichten" worden in een verhaal behandeld, fictie, wel of niet gebaseerd op een waargebeurd verhaal of feiten, kan dus ook puur symbolisch zijn). Geen non-fictie dus.
"Klassiekers" zoals de term wordt gehanteerd op bijvoorbeeld literatuurlijsten voor middelbare scholen zijn m.i. over het algemeen boeken die aan bovenstaande criteria voldoen (hier wat leuke dissertaties over wat "literatuur" in het onderwijs zou moeten betekenen:
http://www.knaw.nl/publicaties/pdf/991153.pdf .) Maar klassiekers zijn dus niet de enige boeken die daaraan voldoen.
Ik probeer niemand iets op te dringen, maar heb alleen maar geprobeerd om een algemeen rijtje van zaken te verwoorden. Ik denk persoonlijk dat als aan die drie voorwaarden wordt voldaan bij een te kiezen boek, dat er een leuke discussie uit kan vloeien.
Dat wil dus zeker niet zeggen dat ik beweer dat mijn rijtje "klopt" en ik sta open voor van alles en nog wat.