Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Dino
Artikelen: 0

Re: [Boekenclub]: Voorstellen voor volgend boek

en om even super comercieel te doen

Harry Potter....

tis raar maar tis zo ongelooflijk goed, 6 boeken gelezen in 1.5 maand tijd en dat aleen in de weekends en verlof dagen!

verassend goed!

En mijn lievelings reeks DUNE http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/0...product-details

Nog nooit zo veel lagen in een boek gehad en nog nooit heeft een boek mij zo veel geintrigeerd. En heb ik ook nog vlot uit gelezen (2 boeken in 1 maand, zijn wel iets lijviger dan Harry Potter)

xd

ads

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas screen protector

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas screen protector

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 10 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 10 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk Lumina Mini Pro Beamer - Home Cinema - Projector - Android 11.0 - WiFi 6 & Bluetooth 5.2 - 4k Beeldkwaliteit - Projector Scherm - Wit

Lumina Mini Pro Beamer - Home Cinema - Projector - Android 11.0 - WiFi 6 & Bluetooth 5.2 - 4k Beeldkwaliteit - Projector Scherm - Wit

Bekijk product

Anthrax

Wouter_Masselink schreef:Een reeks lijkt me iets te veel van het goede. (wat niet is kan natuurlijk nog altijd komen).

.

Ik ben het met Wouter eens dat de reeks van Auel nogal veel van het goede is op dit moment

Geen reeksen dus voorlopig :wink:
Homer: "in this house we obey the rules of thermodynamics!".
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Sado

Hmmm... Ik hoop dat we het houden bij klassiekers. Harry Potter lezen, dat is het laatste waar ik eigenlijk zin in heb. Animal Farm is gewoon oke, omdat je er iets van op kunt steken, er zit een moraal in het verhaal. Ik ben geen fan van Fantasy, en denk ook dat ik dat niet snel zal worden.

Ik heb trouwens laatst 'Cat's Cradle' van Kurt Vonnegut besteld, die moet nog binnenkomen. Dit schijnt vooral een generatie geleden enorm populair te zijn geweest. Ben benieuwd!
Dino

Zwak! en trouwens wat is het verschil tussen een klasieker en een mega populair boek? antwoord het feit dat er jaren verstreken zijn...

Maar als je toch van klasiekers houdt lees dan moby dick, weer een van die over bekende namen maar als je van geschiedenis houdt is het een zalig boek. We zeer druk geschreven, zo veel info.

xd
Veertje

Ha Dino, leuk dat je ook een voorstel hebt voor een boek. Betekent dat dat je ook wil meedoen met onze boekenclub (zie startpost)?

Nee, ik ben niet sarcastisch, en ik vind dat je eigenlijk wel een punt hebt als je zegt: zwak. Want inderdaad, van mijn kant is het argument: "het is een reeks" niet helemaal eerlijk geweest. Hieronder probeer ik uit te leggen hoe ik er werkelijk over denk.

Op zich is het denk ik een goed uitgangspunt om met de boekenclub ook daadwerkelijk literatuur te lezen. Voorbeelddefinitie (vaag): http://nl.wikipedia.org/wiki/Literatuur Maar: ik snap wel dat men hierbij meteen zijn/haar vraagtekens zet: wat is literatuur dan wel niet? Iedereen denkt daar anders over.

Voor ons als boekenclub is denk ik één criterium het allerbelangrijkst: als we het boek gelezen hebben moet er een leuke discussie over te voeren zijn. Met boeken als de Harry Potter reeks of de Aardkinderen reeks valt de haalbaarheid daarvan te betwijfelen omdat de belangrijkste waarden van deze boeken zijn dat ze goed geschreven zijn en een leuk en spannend verhaal beschrijven. De discussie kan zich dan uiteindelijk alleen op die twee factoren richten. Veel dieper dan dat zal het niet gaan, denk ik. De boeken van Auel zouden dan overigens nog mijn voorkeur hebben boven die van Rowling omdat daar nog een aspect van historie inzit in de trend van: zo zou het gegaan kunnen zijn in het stenen tijdperk. Maar daar blijft het voor mij dan ook bij.

De boeken die ik persoonlijk zou willen lezen zijn boeken die minstens aan de volgende criteria voldoen:
  • ze zijn goed geschreven (geen pulpromans). Goed schrijven betekent voor mij: je moet als lezer in staat zijn om in het verhaal op te gaan, je te verplaatsen in de personages, in staat zijn om het verhaal te "zien", als in een film. Het verhaal moet je kunnen grijpen. Vormfouten verstoren dit proces.
  • ze geven (indirect) inzichten over één of meer aspecten van onze wereld (maatschappij, mens, dier, wetenschap, politiek, historie, etc. etc.)
  • ze zijn leuk om te lezen (m.a.w. de "inzichten" worden in een verhaal behandeld, fictie, wel of niet gebaseerd op een waargebeurd verhaal of feiten, kan dus ook puur symbolisch zijn). Geen non-fictie dus.
"Klassiekers" zoals de term wordt gehanteerd op bijvoorbeeld literatuurlijsten voor middelbare scholen zijn m.i. over het algemeen boeken die aan bovenstaande criteria voldoen (hier wat leuke dissertaties over wat "literatuur" in het onderwijs zou moeten betekenen: http://www.knaw.nl/publicaties/pdf/991153.pdf .) Maar klassiekers zijn dus niet de enige boeken die daaraan voldoen.

Ik probeer niemand iets op te dringen, maar heb alleen maar geprobeerd om een algemeen rijtje van zaken te verwoorden. Ik denk persoonlijk dat als aan die drie voorwaarden wordt voldaan bij een te kiezen boek, dat er een leuke discussie uit kan vloeien.

Dat wil dus zeker niet zeggen dat ik beweer dat mijn rijtje "klopt" en ik sta open voor van alles en nog wat.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde
Anthrax

ze zijn goed geschreven (geen pulpromans). Goed schrijven betekent voor mij: je moet als lezer in staat zijn om in het verhaal op te gaan, je te verplaatsen in de personages, in staat zijn om het verhaal te "zien", als in een film. Het verhaal moet je kunnen grijpen. Vormfouten verstoren dit proces.  

ze geven (indirect) inzichten over één of meer aspecten van onze wereld (maatschappij, mens, dier, wetenschap, politiek, historie, etc. etc.)  

ze zijn leuk om te lezen (m.a.w. de "inzichten" worden in een verhaal behandeld, fictie, wel of niet gebaseerd op een waargebeurd verhaal of feiten, kan dus ook puur symbolisch zijn). Geen non-fictie dus.
Nu niet om moeilijk te doen :roll: maar ik denk toch dat Aardkinderen hieraa voldeed
  • Je gaat toch wel op in het verhaal (dat is natuurlijk wel subjectief maar je kan toch niet zeggen dat als je het leest je er helemaal buiten staat en je niet van de personages aantrekt

Zoals je zelf al aangaf geeft het een mogelijke vorm van de geschiedenis weer. (deze is redelijk correct neem ik aan aangezien Auel er heel veel heeft voor opgezocht) (ik heb de serie vorig jaar besproken op school)

En of ze leuk zijn om te lezen dat is je eigen mening, maar er zit wel veel symboliek in.
Ik begrijp wel dat we deze serie best niet lezen aangezien het veel te lang zou duren, maar ik vond je argumentatie waarom niet zo correct in mijn ogen.

Maar terug ontopic:

we zouden de Davinci code kunnen nemen? Veel mensen zullen die wel al gelezen hebben maar het is misschien goed ze eens kritisch te beoordelen over wat er al dan niet waar was?
Cassanne

Ik zal er ook nog één aan het lijstje toevoegen (ik weet er wel meer...): Gulliver's Travels van Jonathan Swift. Vaak onderschat (ik geef de 'geschikt-voor-kinderen' bewerkingen de schuld), maar feitelijk is dit boek een briljante maatschappijsatire die nog steeds relevant is.

En het is ook nog eens heel leuk om te lezen.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!
sparkleannemieke

Gulliver's travels sluit mooi aan bij The Animal Farm... en ik sluit mij aan bij Cassanne, veel mensen denken dat het een kinderboek is, maar het is minstens zo interessant voor de "volwassenen".

En wat betreft de Da Vinci Code, ik heb het boek gelezen en vond het verschrikkelijk.. Een boek wat deels hetzelfde onderwerp behandelt maar veel beter geschreven is en wat geschiedkundig klopt is "De slinger van Foucault" van Umberto Eco. Is wel wat moeilijker toegankelijk, maar een super-verhaal!
Lala

Jan van de Velde schreef:Mag ik een recent hoogstandje voorstellen:

"the curious incident of the dog in the night-time"

Mark Haddon

ISBN 1-4000-7783-4

Klinkt als een mislukt bestsellertje, maar is verreweg het origineelste verhaal dat ik ooit gelezen heb.
grappig weetje: mark haddon is autistisch, en niet zo'n beetje ook. Ik draag deze ook voor, omdat ik benieuwd ben:)
Appareo decet nihil munditia?
wim600008149

Hoewel ik er met bijna 100% zekerheid van overtuigd ben dat dit voor-

stel het nooit zal halen (wegens verhaal eenvoudigweg te lang) wil ik het

er toch op wagen :

Decamerone

van de Florentijnse auteur Giovanni Boccaccio (1313-1375)

Dit is voor mij persoonlijk werkelijk een meesterwerk!

Voor meer info over de schrijver :

http://nl.wikipedia.org/wiki/Giovanni_Boccaccio

Voor meer info over het boek :

http://nl.wikipedia.org/wiki/Decamerone

Voor de geïnteresseerden : het boek is te koop in cassette met

voorwoord, aantekeningen en miniaturen voor ongeveer 65 EUR.

Uitvoering: Gebonden, 804 bladzijden

ISBN: 90 253 0315 3

Uitgeverij: Athenaeum-Polak & Van Gennep

Afbeelding
Syd

Cassanne schreef:Ik zal er ook nog één aan het lijstje toevoegen (ik weet er wel meer...): Gulliver's Travels van Jonathan Swift. Vaak onderschat (ik geef de 'geschikt-voor-kinderen' bewerkingen de schuld), maar feitelijk is dit boek een briljante maatschappijsatire die nog steeds relevant is.

En het is ook nog eens heel leuk om te lezen.
Dit lijkt mij ook wel een leuk boek. En het staat bij mn ouders in de kast, dus ik kan het zo meenemen :roll:
Anthrax

Wat dachten jullie anders van Stad der blinden van jose saramago ofzo

daar zit ook heelveel dieptegang in
Bean

Hebben we al besloten wat het gaat worden?
I never wanted to change the world, but the world changed me...
Veertje

Hoogst tijd om idd een boek te kiezen.

Als ik het zo grofweg bekijk zijn er drie boeken kandidaat:

"the curious incident of the dog in the night-time"

Mark Haddon

ISBN 1-4000-7783-4

http://www.boekgrrls.nl/BgDiversen/Aanbeve...ngen/Haddon.htm

of

Gulliver's travels van Jonathan Swift.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Gullivers_reizen

of

LEELA.EXE van Hari Kunzru

http://www.uitgeverijpodium.nl/?pid=80&itemid=183
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

ads

Steun Sciencetalk 5 stuks Plastic Labels 91201 geschikt voor Dymo LetraTag Labelprinter - Zwart op Wit - 12 mm x 4 m - S0721610 Labeltape - Telano

5 stuks Plastic Labels 91201 geschikt voor Dymo LetraTag Labelprinter - Zwart op Wit - 12 mm x 4 m - S0721610 Labeltape - Telano

Bekijk product

Steun Sciencetalk 5 Zelfklevende Rollen voor Mini Printer - Navulling - Pocket Printer Papier - Sticker Rollen Papier

5 Zelfklevende Rollen voor Mini Printer - Navulling - Pocket Printer Papier - Sticker Rollen Papier

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nereb USB-C/USB Kaartlezer – microSD/SD/TF Card Reader – Met USB-A Adapter

Nereb USB-C/USB Kaartlezer – microSD/SD/TF Card Reader – Met USB-A Adapter

Bekijk product

Wouter_Masselink

Mijn keuze moge duidelijk zijn. LEELA.EXE is mijn favoriet (tja, heb 'm zelf al gelezen). Dit is trouwens niet de orginele naam (heb ik al eerder vermeld), de orginele naam is 'transmission'. LEELA.EXE dekt wat mij betreft beter de lading van het boek, maar dat even terzijde.
"Meep meep meep." Beaker

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🈯 Taalkunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!