Puzzel Puzzels
JKB
Artikelen: 0

[informatica] Start- en stopdrukknoppen

Hallo,

We hebben dus een taak gekregen van PLC's. We moeten dus proberen om de PLC-programma te tekenen (LAD) op PC en op papier. De vraagstuk gaat als volgt: "Langs (Start-)drukknop I0.5 (maakcontact) worden contactoren Q0.6 en Q1.0 aangetrokken en deze blijven ook aangetrokken totdat (Stop)-drukknop I0.7 (maakcontact) wordt ingedrukt. Wordt hier de juiste stopdrukknop gebruikt?" Ik heb het zelf proberen tekenen op mijn PC en ik kwam 3 mogelijke antwoorden uit. Maar kan iemand me misschien uitleggen welke van deze het beste klopt met de vraagstuk en waarom precies die?

Alvast bedankt

JKB

PS: de fotos van de schema's en dergelijke staan hieronder en hou er alstublieft rekening mee dat het een liniaire cyclus is.
Optie 1
Optie 2
Optie 3

ads

Steun Sciencetalk HP 305 - Inkcartridge - Origineel - Standaard capaciteit - Kleur en Zwart

HP 305 - Inkcartridge - Origineel - Standaard capaciteit - Kleur en Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 1,5TB

Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 1,5TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk Just Dance 2026 Edition - Nintendo Switch - Code in a box

Just Dance 2026 Edition - Nintendo Switch - Code in a box

Bekijk product

Annelogica

Re: [informatica] Start- en stopdrukknoppen

Hallo,

Alle drie schema's doen wat er gevraagd wordt maar schema twee is het beste denk ik. Omdat beide uitgangen hoog worden is het een beetje overbodig om ze beide te gebruiken om de ingang (START) over te nemen.
Zelf gebruik ik een register in PLC's (De meesten beschikken hier wel over) waarmee je 256 in- of outputs ter beschikking hebt. Dan krijg je onderstaande, dat maakt het vaak wat overzichtelijker.
Het derde is wat te groot, je wil een programma zo kort mogelijk houden.
IMG_00101
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

JKB

Annelogica schreef: do 11 nov 2021, 13:17 Hallo,

Alle drie schema's doen wat er gevraagd wordt maar schema twee is het beste denk ik. Omdat beide uitgangen hoog worden is het een beetje overbodig om ze beide te gebruiken om de ingang (START) over te nemen.
Zelf gebruik ik een register in PLC's (De meesten beschikken hier wel over) waarmee je 256 in- of outputs ter beschikking hebt. Dan krijg je onderstaande, dat maakt het vaak wat overzichtelijker.
Het derde is wat te groot, je wil een programma zo kort mogelijk houden.

IMG_00101.jpg
Is het dan niet zo dat je rekening moet houden met de outputs? want volgens mij klopt het toch dat je elke output op een aparte netwerk moet plaatsen? anders komt er ja een of ander soort probleem.
Annelogica

JKB schreef: do 11 nov 2021, 16:13 Is het dan niet zo dat je rekening moet houden met de outputs? want volgens mij klopt het toch dat je elke output op een aparte netwerk moet plaatsen? anders komt er ja een of ander soort probleem.
Dat moet niet, hangt natuurlijk van de voorwaarden af. In dit geval kan het zo.
Als er voor de tweede output nog een andere voorwaarde geldt dan moet deze natuurlijk in een ander netwerk.
EvilBro

Is er een reden om 'Set' -(S)- en 'Reset' -(R)- niet te gebruiken? Daar wordt het programma beduidend simpeler van. Zeker als er hierna bijvoorbeeld gevraagd wordt om het mogelijk te maken om met een derde knop slechts 1 van beide outputs te resetten.

ads

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda 2026 - LIMA - Bureau agenda - 1 week op 2 pagina's - Weekoverzicht - Zwart - 17.1 x 22 cm

Brepols bureau agenda 2026 - LIMA - Bureau agenda - 1 week op 2 pagina's - Weekoverzicht - Zwart - 17.1 x 22 cm

Bekijk product

Steun Sciencetalk Tomodachi Life - Nintendo Switch

Tomodachi Life - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk HP 280M - Draadloze Muis - Extra stil - Ergonomisch - Zwart

HP 280M - Draadloze Muis - Extra stil - Ergonomisch - Zwart

Bekijk product

Annelogica

In principe is dit een SET-RESET schakeling maar PLC's hebben inderdaad een Set-Reset functie blok die je daar ook voor kan gebruiken. Dat komt misschien nog wel.
Wil je één uitgang kunnen resetten daarna dan krijg je twee keer hetzelfde netwerk die je met één ingang (I0.5) beide set en met een andere ingang (I0.7 en I0.8) reset.
Je kunt het zo mooi en ingewikkeld maken als je zelf wil maar de opdracht van JKB is vrij simpel. :)

Zelf maak ik niet zo veel gebruik van de Set-Reset functie, ik ben meer van de hulpcontacten (Merkers bij SIEMENS S5 en S7)
Want alles wat je Set moet je ook weer met een instructie Resetten en bij echt grote programma's raak je snel de draad kwijt.
Misschien een kwestie van smaak. ;)

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🙋 Huiswerk en Practica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!