wnvl1
Artikelen: 0

Horloge loopt achter

Mijn horloge (pontiac quartz) stond de laatste 2 maanden een viertal keer plots 5 minuten tot een half uur achter. Daarna liep ze telkens terug synchroon. Kan dit gerelateerd zijn aan een platte batterij (anderhalf jaar oud) of presenteert zich dat anders?
Xilvo
Moderator

Re: Horloge loopt achter

Staat in de gebruiksaanwijzing niet hoe het horloge aangeeft dat de batterij bijna op is?
Bij een Seiko van mij gaat de secondewijzer eens per twee seconde twee secondes verder als teken dat de batterij leeg raakt.
wnvl1

Het was de laatste horloge van mijn grootvader, die ik nu verder draag. Ik heb dan ook geen boekje. Uit wat er op de horloge staat kan ik zelfs het type pontiac niet opmaken. Er zou nog wel garantie moeten zijn als de rekening teruggevonden wordt.

In het algemeen krijg ik niet gegoogled of dit een teken zou kunnen zijn van een platte batterij. Als het twee maanden aansleept ben ik eerder geneigd te denken aan een defect. Ze is anderhalf jaar geleden gekocht. Bij eerdere quartz horloges van mij was het bij een platte batterij wel op een dag of twee helemaal gedaan voor zover ik herinner.
wnvl1

Ter info vanop horlogeforum:

"Even je titel aangepast, dan snappen wij Hollanders het ook. :wink: Bij veel kwartsuurwerken - vooral de iets duurdere, kan al vanaf een paar tientjes inkoopprijs - is er een EOL-indicatie. Battery End Of Life. Dan gaat de secondenwijzer stapjes van 2 of 4 seconden per keer maken. Dan heb je doorgaans nog een paar weken de tijd om te vervangen.

Achterlopen doet een kwartshorloge niet snel; het loopt, of niet.

Wat eerder genoemd werd; er kan ergens een contactje - of een batterijklem, bijvoorbeeld - niet goed zitten. Laatst iemand al een elders opgegeven prijsopgave van 350 euro bespaard door de batterij te wisselen, en de klem goed aan te draaien."
WillemB

Is het steeds op de zelfde locatie, of zijn er andere overeenkomsten waaronder het steeds voorkomt ?
wnvl1

Dat weet ik niet, ik heb de horloge nooit in stilstand gezien. Als ik keek draaide ze terug maar liep ze 5 min tot een half uur achter.
Xilvo
Moderator

Draag je het, zo ja, doe je het bijvoorbeeld 's nachts af? Kan het een relatie met de temperatuur hebben?
wnvl1

Een foto van bij de aankoop is naar boven gekomen. Voor alle duidelijkheid, het is een gewone horloge geen topmodel. Ik draag horloges dag en nacht bij warm en koud weer. Ik doe ze altijd uit als ik in water kom, ook al zijn ze waterdicht.

Ik kan het niet relateren aan iets van temperatuur of schokken. Iemand op horlogeforum schrijft wel:
"Ehm. Jongens ook een kwarts horloge wil wel eens een paar seconden stil staan en weer door gaan.

Vooral bij wat oude quartz horloges maak ik dat wel mee. Jet uurwerk is door de jaren minder soepel. Ook temperatuur is vaak een probleem bij vintage quartz uurwerken. Koude kan zorgen dat hij stil gaat staan. Warmt hij weer op dan gaat die weer lopen.

Er staan nu bij mij boven in de lade geheid een aantal stil omdat het daar nu een graad of 13 is."
Ze zeggen op het horlogeforum dat de kans groot is dat het aan de batterijklem kan liggen. Mocht ze niet meer in garantie zijn, dan zou ik ze zelf open maken. Ik heb een Chinees reparatiesetje, maar dat is niet gemakkelijk om een horloge daarmee open te krijgen.

We zullen zien dat ze terug in de winkel geraakt. Ik zal het laten weten, maar kan even duren want is niet vlakbij voor mij.
Bijlagen
horloge
jkien
Moderator

Pontiac doet me automatisch denken aan Wim van Est, die in 1951 tijdens de Tour de France als gele truidrager in een diep ravijn viel. Hij overleefde het, en zijn horloge ook. Pontiac maakte er een reclamecampagne van met de onvergetelijke slagzin: 'Tik, Tak, Pontiac. Wim van Est viel zestig meter diep, z'n hart stond stil, maar z'n Pontiac liep'. Een horloge dat niet snel van slag raakt, dacht ik.
wnvl1

Ja, dat heeft veel meer publiciteit opgebracht dan de ronde van Frankrijk winnen. 70 jaar later kennen heel veel mensen hem daar nog van, ook in België. Ik denk dat dat nog altijd sterk bijdraagt aan de naamsbekendheid van Pontiac en de verkoop.

Dat is marketing van het hoogste niveau.

Terug naar “Elektrotechniek”