JKB schreef: ↑wo 02 feb 2022, 16:54
Hoe kregen ze in die tijd dan een groter vermogen op een eenfasig net?
het net is niet eenfasig, de huisaansluiting is eenfasig. Het gaat er maar om dat de individuele kabels in huis niet overbelast/heet worden: voor een 2 x 2,5 mm² bekabeling wordt 16 A beschouwd als een veilig maximum.
Dus dat is geen probleem: stomweg meerdere groepen met elk hun zekering op die ene fase aansluiten.
En dat is trouwens niet per se iets van vroeger en per se niet meer van nu. Mijn dochter kocht een paar jaar geleden een rijtjeshuisje uit 1955 met een originele driefasenaansluiting (voor elektrisch koken), mijn moeder kookte in 1965 ook al elektrisch: toen was er nog geen aardgas hè, het alternatief was een tankje butagas.
Verder, in een serie lessen rond elektra en veiligheid in huis voor mijn vmbo-3-ers laat ik ze ook foto's maken van de meterkast thuis, met details van de grondkabel, hoofdzekeringkast, energiemeter, hoofdschakelaar en groepenkast. Zo zie ik elk jaar 80-90 meterkasten

. Op minstens 10% van de foto's zie ik eenfase-aansluitingen. Met 3 tot soms wel 10 (moderne) groepsschakelaars erboven.