Puzzel Puzzels
JKB
Artikelen: 0

[natuurkunde] elektrisch vermogen huisinstallatie

Hallo,

Ik heb eigenlijk een klein vraagje. Onze leraar had ons gisteren verteld over zijn leven vroeger en had ons gisteren dan de vraag gesteld hoe men in die tijd (ongeveer in 1960) een groter vermogen ging verkrijgen aan de hand van een eenfasig net. Want als ze bijvoorbeeld gebruik gingen maken van een strijkijzer dan kan de zekering soms springen. Hoe kregen ze in die tijd dan een groter vermogen op een eenfasig net?

Alvast bedankt;

JKB

ads

Steun Sciencetalk Double A A4 - printpapier - 1 pak - 500 vellen

Double A A4 - printpapier - 1 pak - 500 vellen

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nintendo Switch 2 - Zwart

Nintendo Switch 2 - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 20 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 20 euro - Bedankt!

Bekijk product

Xilvo

Re: [natuurkunde] Vermogen

Grote vermogens (toen en nu) had je meestal nodig voor verwarming. Strijkijzer (1000 W), elektrische kachel (1000 tot 2000 W) wasmachine (2000 W), elektrisch koken. Dat laatste werd volgens mij niet of nauwelijks gedaan rond 1960, en automatische wasmachines waren rond 1960 nog geen gemeengoed.
Van een enkele groep met een 16 A zekering kun je 3500 W opnemen dus dan kun je een elektrisch kacheltje en een strijkijzer tegelijk gebruiken en daarnaast nog een enkele radio, of een paar lampen aanhebben.
Met twee groepen had je al helemaal geen problemen als je de last verstandig verdeelde.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

OOOVincentOOO

Van mijn MTS electronica kan ik hetvolgende verhaal herinneren van een leraar inmiddels 26 jaar geleden. Of dit echt waar is weet ik niet. Het ging volgens mij zo:

"Bij oude groepenkasten kon men in plaats van de zekering een stapeltje een cent stukken plaatsen. De zekeringen waren toen groter."

Dit is natuurlijk onverantwoord en gevaarlijk.

Misschien dat ik vanavond verder zoek. Zo vlot vind ik alleen deze informatie over "patroon zekeringen". https://aio.notson.com/9788/steekzekeri ... zekeringen

Ben benieuwd dit vergelijkbare verhaal feit of fictie is.
Marko
Moderator

Xilvo schreef: wo 02 feb 2022, 17:14 Grote vermogens (toen en nu) had je meestal nodig voor verwarming. Strijkijzer (1000 W), elektrische kachel (1000 tot 2000 W) wasmachine (2000 W), elektrisch koken. Dat laatste werd volgens mij niet of nauwelijks gedaan rond 1960, en automatische wasmachines waren rond 1960 nog geen gemeengoed.
Van een enkele groep met een 16 A zekering kun je 3500 W opnemen dus dan kun je een elektrisch kacheltje en een strijkijzer tegelijk gebruiken en daarnaast nog een enkele radio, of een paar lampen aanhebben.
Met twee groepen had je al helemaal geen problemen als je de last verstandig verdeelde.
Maar destijds was het ook niet ongewoon om groepen met een 10 A zekering te hebben, en dan zit je er wel al vrij snel aan.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum
Xilvo

Marko schreef: wo 02 feb 2022, 17:49 Maar destijds was het ook niet ongewoon om groepen met een 10 A zekering te hebben, en dan zit je er wel al vrij snel aan.
Daar dacht ik ook aan maar dat wist ik niet zeker meer. Dat we in die tijd zonder problemen een kacheltje van 2000 W gebruikten weet ik nog wel. Dus er zat verder weinig meer op dezelfde groep of we hadden al wel 16 A zekeringen.
Jan van de Velde

JKB schreef: wo 02 feb 2022, 16:54 Hoe kregen ze in die tijd dan een groter vermogen op een eenfasig net?
het net is niet eenfasig, de huisaansluiting is eenfasig. Het gaat er maar om dat de individuele kabels in huis niet overbelast/heet worden: voor een 2 x 2,5 mm² bekabeling wordt 16 A beschouwd als een veilig maximum.

Dus dat is geen probleem: stomweg meerdere groepen met elk hun zekering op die ene fase aansluiten.

En dat is trouwens niet per se iets van vroeger en per se niet meer van nu. Mijn dochter kocht een paar jaar geleden een rijtjeshuisje uit 1955 met een originele driefasenaansluiting (voor elektrisch koken), mijn moeder kookte in 1965 ook al elektrisch: toen was er nog geen aardgas hè, het alternatief was een tankje butagas.
Verder, in een serie lessen rond elektra en veiligheid in huis voor mijn vmbo-3-ers laat ik ze ook foto's maken van de meterkast thuis, met details van de grondkabel, hoofdzekeringkast, energiemeter, hoofdschakelaar en groepenkast. Zo zie ik elk jaar 80-90 meterkasten :) . Op minstens 10% van de foto's zie ik eenfase-aansluitingen. Met 3 tot soms wel 10 (moderne) groepsschakelaars erboven.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
JKB

Dankjewel voor al die reacties. Hij had me ook verteld dat België hetzelfde idee gebruikte als waar hij over sprak. Dat België paar jaar geleden ook iets deed om een groter vermogen te krijgen of iets dergelijks maar dat het niet helemaal gelukt was. Wat was dan precies die oplossing en waarom was dat niet helemaal gelukt?

(sorry als het het niet zo begrijpbaar is wat ik allemaal zeg maar ik probeer het me nog zo goed mogelijk te herinneren van wat hij mij zei)
Jan van de Velde

Ik heb geen idee waar je het over hebt. Het maakt nogal een verschil of je in een huis meer vermogen uit één fase wil halen, of dat je als land ( ... België hetzelfde idee gebruikte ...) aan de slag gaat.

Met een nationaal lichtnet experimenteer je niet lijkt me.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270

ads

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 5 TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 5 TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk 25 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

25 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 10 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 10 euro - Bedankt!

Bekijk product

wnvl1

In huizen die dateren van 1960 of eerder heb je vandaag nog dikwijls draden van 1mm^2 met stoffen isolatie in ijzeren buizen die verduurt en dat alles in metalen buizen. Dat kom je nog heel dikwijls tegen. Is niet evident om te vervangen. Als die ijzeren buizen een paar bochten maken, krijg je daar geen nieuwe draad door getrokken met een trekveer. Dat is dan meestal slijpen.
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🙋 Huiswerk en Practica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!