Puzzel Puzzels
JKB
Artikelen: 0

[nederlands] Passieve- en actieve formulering

Hallo,

We hadden afgelopen week les geleerd wat passief en actieve zinsconstructies zijn. We hebben er een taak van gekregen maar het probleem is, ik weet niet zeker of mijn antwoorden ervan juist zijn. ik heb geprobeerd de oefening ervan te maken maar ik vroeg me af of iemand kan zeggen of ik de oefening juist heb gemaakt. Het doel van de oefening is om de beste formulering te kiezen. Maar bij sommige zinnen is het beter dat je passieve formulering gebruikt. Ik heb dus de actieve formulering aangeduid en de formuleringen waarvan ik denk dat die passief zijn, zijn oefening 10, 9, 8 en 6. Kan iemand alsjeblieft zeg maar, mijn oefening verbeteren? Door om te beginnen te kijken of wat ik heb aangeduid wel juist is, en te kijken of ik misschien toch een paar passieve zinnen moest aanduiden of weglaten en waarom het dan beter is om die formulering te kiezen? Dat kan mij dan helpen om de hele bedoeling van passieve en actieve zinconstructies te begrijpen.

Alvast bedankt

JKB
Bijlagen
20220205_132929
20220205_132923

ads

Steun Sciencetalk Twinmarkers 168 stuks voor volwassenen - Alcohol markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Twinmarkers 168 stuks voor volwassenen - Alcohol markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon RP-108 - Instant fotopapier - Inkt/papierset - Voor SELPHY CP-printers - Origineel - 10 x 15 cm formaat - 108 sheets

Canon RP-108 - Instant fotopapier - Inkt/papierset - Voor SELPHY CP-printers - Origineel - 10 x 15 cm formaat - 108 sheets

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 6 TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 6 TB

Bekijk product

efdee

Re: [nederlands] Passieve- en actieve formulering

1 2 en 4 t/m 8 zijn a)actief en b) passief.
Bij 3, 9 en 10 is het net andersom.
8a is dubbelzinnig!
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

JKB

efdee schreef: za 05 feb 2022, 16:11 1 2 en 4 t/m 8 zijn a)actief en b) passief.
Bij 3, 9 en 10 is het net andersom.
8a is dubbelzinnig!
Dankjewel voor je antwoord. Is het mogelijk om uit te leggen of te verduidelijken welke zinnen het best geformuleerd zijn in actieve constructie en welke in passieve constructie? En te laten weten waarom de zinnen die het best geformuleerd zijn in passieve constructie, ook zo worden geschreven?
efdee

Bij mij is dat gevoelsmatig ingebakken in de moedertaal.
Ik heb geen rationele argumenten.

ads

Steun Sciencetalk Canon PIXMA TS3750i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Canon PIXMA TS3750i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Twinmarkers 80 stuks voor volwassenen - Alcohol Markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Twinmarkers 80 stuks voor volwassenen - Alcohol Markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Bekijk product

Steun Sciencetalk Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Medium

Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Medium

Bekijk product

Rhiannon
Moderator
Social:

Over het algemeen kan worden gesteld dat een actieve zin directer is dan een passieve. Door in een verhaal de laatste constructie teveel toe te passen, kan onduidelijk worden wie nu precies wat doet.

In een actieve zin is de persoon of zaak die de handeling uitvoert, het onderwerp van de zin. Bijvoorbeeld: De hond blaft. Het onderwerp is de hond. In een passieve zin zorgt de door-bepaling ervoor dat men weet wie de handelende persoon of zaak is. Een passieve zin moet altijd het hulpwerkwoord worden of zijn bevatten samen met een voltooid deelwoord. Bijvoorbeeld: Er wordt geblaft (door de hond). De laatste zin, hoewel grammaticaal correct, is niet erg elegant en omslachtig. Bij weglating van het onderwerp zou er bijvoorbeeld ook door een kat kunnen worden geblaft, alhoewel dat onwaarschijnlijk is.

Lees verder:
https://www.vlaanderen.be/taaladvies/zi ... nstructies
http://www.taaluitleg.nl/index.php/hulp ... ctief.html
https://onzetaal.nl/taaladvies/lijdende ... sieve-vorm
https://www.bruuttaal.nl/leerling/formu ... ief-actief
Contra principia negantem disputari non potest.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🙋 Huiswerk en Practica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!