Moderator: physicalattraction
Okee, laat ik een voorbeeld geven.Professor Puntje schreef: ↑vr 11 feb 2022, 16:09 Blijft staan dat je de instorting van de golffunctie wel kunt negeren, maar dat dat betekent dat je geen experimenten meer mag doen.
In ieder experiment dat ooit door de mensheid is uitgevoerd, zolang daar geen 'collapse of the wavefunction' bij betrokken was (of een Norton's dome).Professor Puntje schreef: ↑vr 11 feb 2022, 16:52 In welke experimenten is het behoud van informatie dan getoetst?
'Negeren' is niet het juiste woord.Professor Puntje schreef: ↑vr 11 feb 2022, 17:18 Het komt er dus op neer dat behoud van informatie berust op het negeren van die situaties waarin het niet geldt.
Inderdaad, en ik neem aan dat Hawking, Susskind en 'T Hooft daar ook bekend mee zijn.Professor Puntje schreef: ↑vr 11 feb 2022, 17:18 En dat zijn niet enkel exotische voorbeelden als Norton's dome maar ook de instorting van de golffunctie (iets wat in ieder kwantumexperiment voorkomt). Neem een eenvoudig geval als een radioactieve atoomkern, de informatie wanneer die atoomkern precies gaat vervallen zit (voor zover we weten) voordat het daadwerkelijk gebeurt nergens. En zo zijn er nog talloze andere voorbeelden.
Nee, je hebt het niet goed begrepen. Er is helemaal geen omslag.Professor Puntje schreef: ↑vr 11 feb 2022, 17:43 Bij mij gaat het er niet in: decennia lang is ons voorgehouden dat de kwantummechanica bewijst dat er in de evolutie van fysische systemen echt toeval bestaat en dat het determinisme weerlegd is, maar na het debat over de informatie paradox moeten we nu ineens geloven dat dit niet ter zake doet en fysische systemen (uitzonderingen daargelaten) op een deterministische wijze evolueren waarbij er aan informatie niets verloren gaat of bij komt. Weten we nu zoveel meer dan voorheen, wat deze omslag verklaart?
Wil je zeggen dat John Preskill, Kip Thorne en Stephen Hawking een of andere toon zetten? Wat is een andere slag bedoel je John Preskill? Volgens mij ook al een senior in het vak.Professor Puntje schreef: ↑vr 11 feb 2022, 17:43 Of is het enkel zo dat nu een ander slag fysici de toon zet? Ik hou het op het laatste.