Disclamer: ik ben geen natuurkundige.
Inleiding
Ik loop eigenlijk al ruim 15 jaar met dit idee en heb nu toch maar eens de moed bij elkaar geraapt om het op te schrijven en te delen met mensen die er hopelijk veel verstand van hebben.
Beschrijving van het probleem
Zoals ik het heb begrepen is de (speciale) relativiteitstheorie moeilijk te verbinden met de kwantummechanica. Als leek lijkt het mij wel een soort logisch dat beide met elkaar verbonden zijn.
Overgang tussen massa met dimensie naar licht of energie
De relativiteitstheorie verklaart (zoals ik het heb begrepen) onder andere waarom massa een andere verschijningsvorm is van energie en visa versa.
Een van de fundamenten voor de speciale relativiteitstheorie is de Lorenzcontractie (de afmetingen van een object worden kleiner naarmate de snelheid van het licht wordt benaderd).
Als je hierop een gedachte experiment doet, dus een massa versnellen naar de lichtsnelheid, dan moeten de afmetingen en de tijd die aan het object kleven steeds kleiner worden tot het moment daar is, dat de massa “puur” is: dus geen afmetingen meer en ook geen tijd (dus bij c). Op dat moment is de massa licht geworden. Een "massa-licht overgang" dus. je zou het ook een massa/energie overgang kunnen noemen.
Verbinding naar kwantummechanica
Zoals ik de kwantummechanica heb begrepen beschrijft het gedrag van de zeer kleine deeltjes en dan met name waarom deeltjes verdwijnen en dan plotseling weer opduiken op een door de kwantummechanica voorspelde plaats.
Voor mij lijkt het logisch dat de deeltjes een "massa-lichtovergang" kunnen doorstaan, omdat ze zo ook geen afmetingen en tijd kennen en dus alleen maar maar massa. Hierdoor kunnen ze energie worden en op een ander plaats weer verschijnen als massa.
Verbinding
Ik vermoed dus dat wanneer massa puur is, dat wil zeggen zonder andere dimensies (tijd, lengte, breedte en hoogte) dat het van gedaante kan veranderen in de vorm van licht en dat het daarna weer op een andere plaats kan opduiken en weer zijn waarneembare vorm aanneemt.
Big-Bang
Met enige verbeelding kan je op deze manier ook de big-bang verklaren: mega zwaar zwart gat dat op enig moment dusdanig "puur" werd dat de de overgang werd gemaakt naar energie/licht.
Vragen
Is dit een denkrichting die al eens eerder is geopperd?
of kan iemand uitleggen dat ik ernaast zit?
of is er iemand die dit een heel goed idee vindt en het verder wil uitwerken?
Ik hoor graag van jullie,
groet,
Bart