Ik haak even halverwege in. Je noemt nu een aantal keer de Schrödingervergelijking, en het lijkt er op dat dat gedeelte vast ligt (het moet dus iets zijn dat betrekking heeft op de Schrödingervergelijking).gwn_anoniem schreef: ↑ma 25 apr 2022, 09:56 Mijn doel er mee is de relatie tussen de Schrödinger vergelijking en het experiment aan te tonen, en aangezien een praktisch deel een verplicht onderdeel is heb ik de deeltjes-golf dualiteit experiment gepakt. Heb je hier bij tips hoe ik het met een experiment en theorie natuurlijk kan aantonen?
In dat geval ben je dus vrij om de dubbele spleet te laten voor wat het is, en dat is zelfs beter. Zoals Xilvo al schreef: De Schrödingervergelijking gaat niet over licht, dan zou je je al moeten richten op een opstelling met een elektronenbron. Dat heb je ook niet zomaar voor elkaar.
Waarom gooi je het niet over een andere boeg. De Schrödingervergelijking was (mede) zo'n mooi resultaat omdat deze nagenoeg perfect de spectraallijnen van waterstof kon produceren.* Als je dus een experiment kunt doen waarmee je deze lijnen zichtbaar kunt maken en kunt meten, kun je daarna de resultaten vergelijken met de uitkomst volgens de Schrödingervergelijking. Dan heb je de link tussen theorie en experiment!
Er zijn verschillende manieren om dat te doen: je kunt emissielijnen maken met een gasontladingsbuis gevuld met waterstof, maar je kun ook absorptielijnen meten door naar het spectrum van de zon te kijken. De grote vraag is natuurlijk hoe je die lijnen goed zichtbaar maakt en nameet. Het is echt niet zomaar gedaan, maar is wel iets dat je (deels) zelf kunt doen en/of waar een hogeschool of universiteit je misschien makkelijker mee kan helpen. Er zijn op internet ook wel voorbeelden te vinden van mensen die met huis- tuin- en keukenmiddelen het spectrum van de zon (inlcusief absorptielijnen) hebben geprojecteerd.
* Niet helemaal waar: Het was vooral dat de Schrödingervergelijking een theoretisch fundament voor de Rydbergconstante gaf, maar in wezen maakt dat niet uit: uiteindelijk is het meten van spectraallijnen van waterstof een experimentele verificatie van de Schrödingervergelijking.