Puzzel Puzzels
Gebruikersavatar
ukster
Artikelen: 0
Berichten: 5.602
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 10:42

proces

Cascadeproces met interactie.
R is de vloeistofweerstand in de pijp.
proces
proces 4317 keer bekeken
het boek(regeltechniek voor HTO) geeft:
overdracht
overdracht 4308 keer bekeken
Naar mijn idee moet de interactieterm A2R1 zijn?

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 20 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 20 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier ft A4, 80 g - 2500 vellen (Doos met 5 pakken van 500 vel)

Double A Premium printpapier ft A4, 80 g - 2500 vellen (Doos met 5 pakken van 500 vel)

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 20 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 20 euro - Voor jou

Bekijk product

robertus58a
Artikelen: 0
Berichten: 216
Lid geworden op: do 18 nov 2010, 17:21

Re: proces

Sorry voor de late reactie. Het regeltechniek boek is m.i. juist.
In H(s) is de coefficient van s =
\( \tau _{1}\left ( 1+\frac{R_{2}}{R_{1}} \right )+\tau _{2 } \)
en:
\( \tau _{1 }*\frac{R_{2}}{R_{1}} = A_{1}*R_{2} \)
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Gebruikersavatar
ukster
Artikelen: 0
Berichten: 5.602
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 10:42

Re: proces

Mijn conclusie was destijds gebaseerd op de veronderstelde onderstaande analogie:
vloeistoftanks in cascade
vloeistoftanks in cascade 3121 keer bekeken
Waar gaat deze analogie manco volgens jou?
Gebruikersavatar
wnvl1
Artikelen: 0
Berichten: 5.747
Lid geworden op: di 20 jul 2021, 21:43

Re: proces

Het lijkt mij dat R1 en R2 niet op de juiste plek staan in het equivalent schema.
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering
Gebruikersavatar
ukster
Artikelen: 0
Berichten: 5.602
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 10:42

Re: proces


Oke... na deze uitleg moet ik concluderen dat het schema zeker niet equivalent is aan het vloeistof tanksysteem.
De interactieterm is inderdaad A1R2
Gebruikersavatar
ukster
Artikelen: 0
Berichten: 5.602
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 10:42

Re: proces

Als de RC-secties worden verwisseld, dan klopt het weer wel ?
Gebruikersavatar
wnvl1
Artikelen: 0
Berichten: 5.747
Lid geworden op: di 20 jul 2021, 21:43

Re: proces

Ja. Was uiteindelijk maar een detail.
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering
robertus58a
Artikelen: 0
Berichten: 216
Lid geworden op: do 18 nov 2010, 17:21

Re: proces

Ik heb eea nog eens nagerekend (Wolfram Alpha). De DV's zijn bepaald door de mass (volume) balans op te stellen:

download/file.php?mode=view&id=36856


Na Laplace transformatie wordt de transferfunction van f1 (=Fin) naar f2 (=Fuit)

download/file.php?mode=view&id=36855&si ... 1e4d2753b9

Hieruit blijkt dat de interactie a1R2 is.

Als je wilt weten waarom het RC netwerk een andere interactie term bevat dan zou je best beginnen met de DV's opstellen
Bijlagen
MassBalance
SolveCascade
Gebruikersavatar
wnvl1
Artikelen: 0
Berichten: 5.747
Lid geworden op: di 20 jul 2021, 21:43

Re: proces

In het schema van ukster moet wel de C1 en R1 van volgorde verwisseld worden, dat verandert wel de transfertfunctie.
Momenteel is de oplossing van ukster dan ook niet juist.
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering
robertus58a
Artikelen: 0
Berichten: 216
Lid geworden op: do 18 nov 2010, 17:21

Re: proces

M.i. is Ukser's oplossing voor het RC netwerk correct. De oplossing is gegeven in de bijlage waarbij aangenomen is:

i1= stroom door r1
i2= stroom door r2
i1-i2 = stroom door c1
i2/c2s = y
Bijlagen
RC_Cascade
Gebruikersavatar
wnvl1
Artikelen: 0
Berichten: 5.747
Lid geworden op: di 20 jul 2021, 21:43

Re: proces

equivalent
equivalent 2440 keer bekeken
Het equivalent schema moet zoals ik het zie, er zo uitzien.
Nu kan je\( \frac{I_2}{I_1}\) uitrekenen.
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering
Gebruikersavatar
ukster
Artikelen: 0
Berichten: 5.602
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 10:42

Re: proces

Dat is correct!
transferfunctie
transferfunctie 2389 keer bekeken
robertus58a
Artikelen: 0
Berichten: 216
Lid geworden op: do 18 nov 2010, 17:21

Re: proces

Referend naar het eerste netwerk plaatje van Ukster dan krijg ik de indruk dat het om een spanningsdeler gaat, dwz dat de transferfunction van ingaande spanning (X) naar uitgaande spanning(Y) (H=Y/X) bepaald moet worden (In tegenstelling tot de transferfunction van twee stromen) . Maar ik kan het mis hebben.
Gebruikersavatar
wnvl1
Artikelen: 0
Berichten: 5.747
Lid geworden op: di 20 jul 2021, 21:43

Re: proces

Als je in de systeemtheorie de link gaat leggen tussen een hydraulisch systeem en een elektrisch systeem, dan correspondeert hoogte of druk met de spanning en het debiet met de elektrische stroom. Ukster vroeg naar de debieten, dus elektrische stromen in het equivalent schema.
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering

ads

Steun Sciencetalk Logitech R400 - Draadloze Presenter - Zwart

Logitech R400 - Draadloze Presenter - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda - 2026 - 1 dag op 1 pagina - LIMA - 13.3 x 20.8 cm

Brepols bureau agenda - 2026 - 1 dag op 1 pagina - LIMA - 13.3 x 20.8 cm

Bekijk product

Steun Sciencetalk SES Creative - My First - Kleurpotloden XL - Dikke Potloden - 8 Verschillende Kleuren - Goede Grip - Tekenen - Speelgoed 1 tot jaar

SES Creative - My First - Kleurpotloden XL - Dikke Potloden - 8 Verschillende Kleuren - Goede Grip - Tekenen - Speelgoed 1 tot jaar

Bekijk product

Gebruikersavatar
ukster
Artikelen: 0
Berichten: 5.602
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 10:42

Re: proces

wnvl1 schreef: do 02 jun 2022, 23:43 Als je in de systeemtheorie de link gaat leggen tussen een hydraulisch systeem en een elektrisch systeem, dan correspondeert hoogte of druk met de spanning en het debiet met de elektrische stroom. Ukster vroeg naar de debieten, dus elektrische stromen in het equivalent schema.
Ja, zo is het precies!

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Elektrotechniek”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!