Moderator: physicalattraction
Elektriciteit is ongeveer twee maal zo duur als gas per kWh. Dat zou betekenen dat bij dat koken op gas meer dan 80% van de warmte verloren zou gaan. Dat lijkt me sterk.vincentcius schreef: ↑di 19 jul 2022, 21:31 Zette laatst de radio aan in de auto en toen hadden ze het over pizzeria s die met gas koken 5 duizend euro per maand kwijt waren en met elektrisch koken maar 1500 euro .
Dat heb ik nog nooit gemerkt. Heb je een bron voor de suggestie dat formaldehyde in mogelijk schadelijke hoeveelheden ontstaat bij het gebruik van aardgas?
Het begint met de vraag wat je betaalt voor een kwh elektra en een m3 gas. per hoeveelheid energie was dat inderdaad altijd ca een factor 2, maar met die prijsontwikkelingen van nu ben ik even het spoor bijster. (heb gelukkig op dit moment nog een vast contract)
Nee dat is waar een pizza kook je niet .Maar het was een radio programma over horeca bedrijven die het niet meer redde op gas omdat ze de rekening niet meer konden betalen .Xilvo schreef: ↑wo 20 jul 2022, 15:25Elektriciteit is ongeveer twee maal zo duur als gas per kWh. Dat zou betekenen dat bij dat koken op gas meer dan 80% van de warmte verloren zou gaan. Dat lijkt me sterk.vincentcius schreef: ↑di 19 jul 2022, 21:31 Zette laatst de radio aan in de auto en toen hadden ze het over pizzeria s die met gas koken 5 duizend euro per maand kwijt waren en met elektrisch koken maar 1500 euro .
Ging het trouwens over koken of bakken? Een pizza kook je niet.
Ja klopt ik kreeg eergisteren een mail met het volgende .HansH schreef: ↑wo 20 jul 2022, 16:33 en kijk ook even naar de energiebelasting en compenserende maatregelen van de overheid die in het voordeel werken van elektriciteit. uiteindelijk gaat het om de kosten per kwh of m3 alles bij elkaar. Het enige wat niet verandert is de hoeveelheid kwh in een m3 gas (35MJ/m3/3.6MJ/kwh=9.7 kwh/m3) en het rendement (waarmte door gas gaat deels langs je pannen en dus is energie uit elektra dan ca 20-30% effecienter over te dragen dan gas). dat is nodig om het zowozo te kunnen vergelijken. samen ca 7.7kwh/m3 gas als je 20% rendementsverschil aanneemt. dus om dezelfde energie aan je pan te leveren als 1m3 gas dioet heb je dan 7.7kwh elektra nodig
Hoe wil je dan een proefje doen? Je ziet op de meter niet hoeveel een m3 gas of een kWh elektriciteit kost.vincentcius schreef: ↑wo 20 jul 2022, 19:47 Ik zat net even naar mijn meter te kijken van gas en elektra om te kijken of de meting per grote eenheden gaat of ook per kleine metingen . Dat is dus alleen het geval bij mijn gasmeter .De elektra meter werkt alleen met hele getallen kWh .
Dus een proefje is ook niet echt mogelijk.