Puzzel Puzzels
femkefemke
Artikelen: 0

[scheikunde] Gehalte berekenen terugtitratie

Hallo, voor scheikunde (6VWO) gaan wij binnenkort een terugtitratie doen. We krijgen een van onderstaande opdrachten:
I. Bepaal het carbonaatgehalte in Kruitvat maagzuurremmers
II. Bepaal het carbonaatgehalte in huishoudsoda
III. Bepaal het ammoniumgehalte in salmiak mbv Coach
Hierbij moeten we dan een werkplan maken. Nu heb ik mezelf ingelezen in hoe een terugtitratie werkt, en hoe ik erbij kan molrekenen, maar er is 1 punt waar ik vast loop.
Bijvoorbeeld bij opdracht I, hierbij moet je het carbonaatgehalte berekenen, maar de maagzuurremmers bestaan uit calciumcarbonaat. Nu weet ik wel hoe ik straks bij de terugtitratie kan berekenen hoeveel gram calciumcarbonaat in de maagzuurremmer zit (aangezien ik dmv de terugtitratie weet hoeveel H3O+ met OH- reageert, en dan met de molverhouding kan terugrekenen hoeveel gram CaCo3 heeft gereageerd). Maar ik snap dus niet helemaal hoe ik dan het carbonaatgehalte in de maagzuurremmer zelf kan berekenen, omdat het dus bestaat uit calciumcarbonaat. Bij de andere opdrachten is dit hetzelfde verhaal, ik kan wel berekenen hoeveel gram ammoniumchloride er in salmiak zit, maar puur het ammoniumgehalte loop ik vast. Hopelijk ben ik een beetje duidelijk, ik vind het moeilijk te verwoorden.. :) Tips zijn welkom!

ads

Steun Sciencetalk Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Wit

Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nationale Keuze Cadeaukaart - 50 euro

Nationale Keuze Cadeaukaart - 50 euro

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Blue - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Blue - 11e generatie

Bekijk product

Marko
Moderator

Re: [scheikunde] Gehalte berekenen terugtitratie

Het gehalte is het deel ten opzichte van het geheel. In jouw geval de massa calciumcarbonaat te opzichte van de totale massa die “in onderzoek genomen” is, met andere woorden: hoeveel maagzuurremmer je hebt afgewogen.

Als het goed is staat er in het werkplan dan ook ergens dat je de maagzuurremmer moet afwegen en dat je de massa moet noteren.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

femkefemke

Er zit 700 mg calciumcarbonaat in een tablet, we hebben het nog niet gewogen, maar stel dat 1 tablet in totaal 5 gram weegt. Dan weet ik nog steeds niet hoe je puur het carbonaatgehalte kan bepalen zonder de calcium erbij.. Of bereken je het calciumcarbonaat, en mag je dan zeggen dat dat hetzelfde is als carbonaatgehalte?
femkefemke

Er zit 700 mg calciumcarbonaat in een tablet, we hebben het nog niet gewogen, maar stel dat 1 tablet in totaal 5 gram weegt. Dan weet ik nog steeds niet hoe je puur het carbonaatgehalte kan bepalen zonder de calcium erbij.. Of bereken je het calciumcarbonaat, en mag je dan zeggen dat dat hetzelfde is als carbonaatgehalte?
Knightattack

femkefemke schreef: zo 28 aug 2022, 14:36 Er zit 700 mg calciumcarbonaat in een tablet, we hebben het nog niet gewogen, maar stel dat 1 tablet in totaal 5 gram weegt. Dan weet ik nog steeds niet hoe je puur het carbonaatgehalte kan bepalen zonder de calcium erbij.. Of bereken je het calciumcarbonaat, en mag je dan zeggen dat dat hetzelfde is als carbonaatgehalte?
Is het de bedoeling dat je moet berekenen hoeveel mol carbonaat zit in 1 tablet? Calciumcarbonaat bestaat uit 59,95% carbonaat, CO3.
Marko
Moderator

femkefemke schreef: zo 28 aug 2022, 14:36 Er zit 700 mg calciumcarbonaat in een tablet, we hebben het nog niet gewogen, maar stel dat 1 tablet in totaal 5 gram weegt. Dan weet ik nog steeds niet hoe je puur het carbonaatgehalte kan bepalen zonder de calcium erbij.. Of bereken je het calciumcarbonaat, en mag je dan zeggen dat dat hetzelfde is als carbonaatgehalte?
Het gehalte aan carbonaat is de massa aan carbonaat, de totale massa van de carbonaat-ionen dus, ten opzichte van het totaal. Als je het gek vindt om dat zo te doen (daar kan ik me op zich wel wat bij voorstellen), probeer dan eens uit te leggen waarom je dat gek vindt?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

ads

Steun Sciencetalk Canon PIXMA TS4150i - All-in-One Inkjetprinter - Wit - Smartphone ready - Compact - Gebruiksvriendelijk

Canon PIXMA TS4150i - All-in-One Inkjetprinter - Wit - Smartphone ready - Compact - Gebruiksvriendelijk

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 5 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 5 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk Loesje scheurkalender - 2026

Loesje scheurkalender - 2026

Bekijk product

femkefemke

ik heb het eens nagevraagd op school, en blijkbaar was de bedoeling dat ik als volgt dacht: er was bijvoorbeeld 0,02 mol calciumcarbonaat. calcium en carbonaat reageren 1 : 1 dus is er zowel 0,02 mol calcium als carbonaat, en vanuit hier kon ik dan verder rekenen. Toch bedankt voor alle antwoorden!

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🙋 Huiswerk en Practica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!