Wij moeten bij een terugtitratie een ''voorberekening'' doen om in te schatten hoeveel salmiak we moeten toevoegen zodat de toegevoegde natronloog in overmaat reageert. Hieronder de reactievergelijkingen
(salmiak oplossen) NH4Cl (s) --> NH4+ + Cl-
NH4+ + OH- --> NH3 + H2O
En dan voor het overmaat OH- + H3O+ --> 2 H2O
Het is de bedoeling dat we voor de tweede reactie 25,00 ml natronloog gebruiken van 0,1 M. Ook is het de bedoeling dat we rond de 15 ml zoutzuur (ook 0,1 M) titreren. Nu is het de bedoeling dat we rekenen hoeveel gram we origineel van het salmiak (natriumchloride) moeten gebruiken. Ik heb het berekend maar kom op een heel klein antwoord uit wat me onlogisch lijkt:
In reactie 3 willen we dus 15 ml zoutzuur titreren, dit is (15x10^-3) x 0,1 = 0,0015 mol. Molverhouding zoutzuur en natronloog is 1 : 1 en aangezien de molariteit hetzelfde is, zal er dus ook 15 ml natronloog in reactie 3 verbruikt worden. Nu mochten we dus in reactie 2 25,00 ml natronloog pipetteren. Dit betekent dat er dan 10 ml natronloog moet reageren met ammonium in reactie 2. n = cV dus 0,1 x (10x10^-3) = 0,001 mol natronloog wat met ammonium reageert. Molverhouding is 1 : 1, en dit geldt ook in reactie 1 dus hebben we 0,001 mol salmiak nodig (ofwel NH4Cl). Dit omgerekend naar gram kom ik uit op 0,053.. gram. Maar dit lijkt me dus echt enorm weinig voor een practicum. Waar ga ik de fout in? Want we mogen echt maar 25,00 ml natronloog gebruiken en moeten dus rond de 15 ml zoutzuur titreren...
Puzzels