Puzzel Puzzels
efdee
Artikelen: 0
Berichten: 697
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 16:22

Proton met extra quark

In de krant las ik recent, dat men vermoedt, dat sommige protonen een extra charm quark bevatten.
Dan zouden sommige protonen bosonen zijn en dus geen fermionen.
Dat is voor een deeltje raar te noemen. Dat is in strijd met het standaard deeltjesmodel van Gerard 't Hooft.
Wat is jullie mening?

ads

Steun Sciencetalk MSI MAG 242C - Full HD Curved Gaming Monitor - 180hz - 24 inch

MSI MAG 242C - Full HD Curved Gaming Monitor - 180hz - 24 inch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nationale Keuze Cadeaukaart - 50 euro

Nationale Keuze Cadeaukaart - 50 euro

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 50 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 50 euro - Voor jou

Bekijk product

Gebruikersavatar
Marko
Moderator
Artikelen: 0
Berichten: 10.661
Lid geworden op: vr 03 nov 2006, 23:08

Re: Proton met extra quark

- welke krant?
- op welke datum viel “recent”?
- wie is die men die dit vermoedt?

Of met andere woorden: geef alsjeblieft een link naar het betreffend artikel, dan weet “men” ook waar de discussie over gaat.

Dat is vooralsnog mijn mening.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Gebruikersavatar
OOOVincentOOO
Artikelen: 0
Berichten: 1.943
Lid geworden op: ma 29 dec 2014, 14:34

Re: Proton met extra quark

Antron Petrov heeft op zijn YT kanaal een nette samenvatting gemaakt betreffende (waarschijnlijk) het onderwerp.

Zoals gebruikelijk een nette samenvatting van Anton met
In commentaar links naar betreffende artikels. Zie: Anton Petrov.
efdee
Artikelen: 0
Berichten: 697
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 16:22

Re: Proton met extra quark

Geen krant maar wekelijkse blad NewScientist via internet eind augustus.
Ik heb geen notities gemaakt, omdat ik het onzin vond.
Gebruikersavatar
Marko
Moderator
Artikelen: 0
Berichten: 10.661
Lid geworden op: vr 03 nov 2006, 23:08

Re: Proton met extra quark

Het gaat dus om dit artikel:

https://www.nature.com/articles/s41586-022-04998-2

Mijn mening: ik heb niet de expertise om te kunnen beoordelen of dit onzin is. Maar als het in Nature staat is het normaal gesproken beoordeeld door mensen die wél die expertise hebben. Ik heb weinig reden om aan dat oordeel te twijfelen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum
Bladerunner
Artikelen: 0
Berichten: 1.450
Lid geworden op: wo 12 aug 2015, 14:55

Re: Proton met extra quark

Reeds in 1980 werd er naar gehint en als controversieel beschouwd dat een proton een 3e type quark zou kunnen bevatten. (een charm plus zijn anti-deeltje) Maar volgens berichten van dit jaar zouden er nu aanwijzingen zijn dat het zou kunnen kloppen of op zijn minst dat het waard is hier verder onderzoek naar te doen.
Als het waar is veranderd dat natuurlijk heel veel want dan kan ook een neutron een charm-quark en zijn anti-deeltje bevatten. Dat zou allerlei reeds gedane experimenten op zijn minst in de war sturen.

En dit maakt het proton niet automatisch een boson want dat zijn elementaire deeltjes en een proton is nog steeds een samengesteld deeltje.

Dit is het artikel uit NewScientist: https://www.newscientist.com/article/23 ... arm-quark/
efdee
Artikelen: 0
Berichten: 697
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 16:22

Re: Proton met extra quark

Het bericht bevatte geen anticharm.

Voeg je een ('gewoon') charm aan een gewoon proton toe, dan verandert de spin van halftallig in heeltallig.

ads

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier ft A4, 80 g, pak van 250 vel

Double A Premium printpapier ft A4, 80 g, pak van 250 vel

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 15 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 15 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nintendo Switch 2 Pro Controller - Zwart

Nintendo Switch 2 Pro Controller - Zwart

Bekijk product

Bladerunner
Artikelen: 0
Berichten: 1.450
Lid geworden op: wo 12 aug 2015, 14:55

Re: Proton met extra quark

In de berichten hierover is wel degelijk sprake van een charm en zijn anti-deeltje. Verder maak ik nergens uit op in hoeverre de aanwezigheid er van de eigenschappen van het proton veranderd. Wel zou het van invloed zijn op gevoelige LHC experimenten. De spin kan gewoon gelijk blijven zoals het altijd al was omdat de charm misschien juist voor de huidige spin zorgde. Dat we het nu ontdekken betekend natuurlijk niet dat het proton ineens geen proton meer is want dan dondert het hele standaard model in elkaar.

Het is natuurlijk ook geenszins zeker want dit is een '3-sigma' resultaat.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Atoom- en deeltjesfysica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!