Puzzel Puzzels
wiskunde321
Artikelen: 0

[natuurkunde] eerste hoofdwet thermodynamica

pdv
Hoe los je de tweede vraag op?

Ik heb gewoon de werkwijze nodig.

mvg

ads

Steun Sciencetalk Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Twinmarkers 168 stuks voor volwassenen - Alcohol markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Twinmarkers 168 stuks voor volwassenen - Alcohol markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech R400 - Draadloze Presenter - Zwart

Logitech R400 - Draadloze Presenter - Zwart

Bekijk product

wnvl1

Re: [natuurkunde] eerste hoofdwet thermodynamica

De eerste HW zegt in dit geval:

$$\Delta U = \Delta Q - \frac{k(l_0^2 - (l_1-l_0)^2)}{2} $$

Voor zowel toestand 1 als toestand 2 heb je voldoende gegevens om alle toestandsgrootheden te berekenen, dus ook de inwendige energie.
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

wnvl1

Misschien nog toevoegen dat je de druk in toestand 2 gemakkelijk kan uitrekenen alsook de volumeverandering tussen 1 en 2.
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering
wiskunde321

Ik het zometeen proberen
wiskunde321

Moet je de ideale gaswet gebruiken?
wnvl1

De stoomtabellen moet je gebruiken.
wiskunde321

maar waar moet je juist beginnen. ik zie niet in hoe ik U1 bijvoorbeeld moet berekenen

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 75 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 75 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon PIXMA TS4150i - All-in-One Inkjetprinter - Wit - Smartphone ready - Compact - Gebruiksvriendelijk

Canon PIXMA TS4150i - All-in-One Inkjetprinter - Wit - Smartphone ready - Compact - Gebruiksvriendelijk

Bekijk product

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda - 2026 - 1 dag op 1 pagina - LIMA - 13.3 x 20.8 cm

Brepols bureau agenda - 2026 - 1 dag op 1 pagina - LIMA - 13.3 x 20.8 cm

Bekijk product

wnvl1

In toestand 1 heb je 2 fasen. Je hebt volgens de fasenregel van Gibbs dan 1 vrijheidsgraad. De druk is 1 bar. Bijgevolg ken je alle toestandsgrootheden in toestand 1. Dus dan kan je uit je thermodynamische tabellen gewoon de inwendige energie voor de vloeistof en voor de damp aflezen. Daaruit kan je de totale inwendige energie berekenen.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🙋 Huiswerk en Practica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!