ik begrijp dit alles wel, maar hoe kom je dan aan een 'vaste waarde ' van 12 V , als de stroombron afhankelijk wordt verondersteld, immers i staat niet vast en dus kan een spanningswaarde eraanlinken toch ook niet ?
Je hebt nu alle stromen door de weerstanden kunnen uitdrukken in 'i'.
Nu heb je in de bovenste kring een spanningsbron staan. Als je die lus nu rondgaat en de spanningen optelt, kan je met die gegevens i bepalen.
verder, waarom zou je geen superpositie mogen gebruiken ?
dankuwel vor de hulp !
Je kunt altijd superpositie gebruiken, maar op een correcte manier.
Daarbij kun je de onafhankelijke bronnen apart bekijken door de andere uit te schakelen, maar de afhankelijke bronnen (zoals hier die stroombron) moeten altijd aan blijven.
Voorbeeldje: Stel dat je een circuit hebt met bronnen A,B en C, waarbij C een afhankelijke bron is.
Dan kan je superpositie toepassen door volgende situaties op te tellen:
-circuit met A en C
-circuit met B en C
In jouw geval heb je nu maar 1 onafhankelijke bron, dus zal superpositie niets uithalen.