Hallo alemaal
Laten we het zo als helly zegt echt tot het punt brengen waar om het gaat.
Waarover gaat deze discussie?
Perpetuum mobile die niet bestaat en kan bestaan of juist wel, bij de definitie die kennelijk door een ieder op zijn of haar wijze anders geïnterpreteerd wordt.
Daarover zijn de meningen verdeelt.
Antoon gaf aan dat hij een onderzoek gedaan had en heeft die via zijn link neer gezet.
Waar in hij uiteen zet dat wat hij beschrijft niet werkt het mist dus allemaal input en ondervinden allemaal weerstand dat mogen duidelijk zijn.
Tot het stuk waar zijn eigen experiment uiteengezet wordt, waarvan de eind conclusie is dat het niet werkt, maar er zijn twijfels in de formulering en de onderbouwing er van.
Dit is dan ook niet het gemakkelijkste experiment dat hij gekozen had om bewijs te leveren
Wat ik aan gaf is dat een beweging die tot x voort duurt geen pm is.
Of dit nu één seconde 3 uur of 5 jaar of 50jaar duurt voor deze stopt, als deze door mensen geconstrueerde apparaten voort drijven.
De natuur zelf heeft andere prioriteiten die wij nog zeker niet allemaal begrijpen.
Wel kunnen we zaken aangeven die draaien zonder interne energie bron, deze maken dan gebruik van externe bronnen. Voor sommige zijn dit pms voor andere niet.
En zeker niet als het duidelijk is waar de extern energie vandaan komt.
Stelling: ik stel dat een apparaat, constructie, of voorwerp, geconstrueerd door mensen op dit moment, altijd weerstand ondervind op deze planeet als dit in beweging is.
En dat er energie nodig is (aan toe gevoegd dient te worden op wat voor manier dan ook deze beweging belast of onbelast voort te zetten.)we kunnen dus energie gebruiken en in zeer weinig gevallen hergebruiken met verlies, in de vorm van voor ons niet bruikbare vorm van energie,op dat moment.
Dit is een stelling van Stephaan.
Om mezelf niet helemaal in de war te brengen, houd ik het er voorlopig bij dat een massa die met eenparige rechtlijnige snelheid beweegt geen energie gebruikt. Ze heeft wel kinetische energie en heeft die dus oorspronkelijk ergens vandaan gehaald maar gebruikt verder geen energie.
Dit is denk ik de belangrijkste van helly (en ik probeer je vraag te beantwoorden helly)
In situatie B (SMOT) wordt voordat het magnetisch veld de kogel kan terugtrekken de potentiële energie aangesproken en valt dus uit het magnetisch veld en de illusie gewekt dat er wel energie moet zijn toegevoegd. Maar de hoeveelheid potentiele energie is net zo groot als de trekkracht, dan wanneer de magneten op de grond liggen. Immers Energie IN = Energie UIT.
Even kijken of ik de drie in een kan smeden.
Zo dat we het over een paar dingen eens kunnen zijn!
Stephaan schrijft: dat er wel energie nodig is en die heeft in de vorm van kinetische energie. Die dan ergens vandaan moet zijn gekomen, maar stelt dat er geen energie gebruikt word tijdens de beweging. Dus geen weerstand zou ondervinden zo lang die met een eenparige rechtlijnige snelheid beweegt.
Ik ben bang dat die weerstand er is en blijven zal stephaan!
Duidelijk is jou in elk geval, dat dit niet zonder energie plaats kan vinden maar het dan vervolgens niet gebruikt, dit is een paradoxale gedachte, denk daar nog eens over na?
Met helly word het iets moeilijker.
Eind conclusie is denk ik Energie IN = Energie UIT.
Dus dat wat ontvangen is, is ook gebruikt, er is energie door het systeem gegaan, is dan eigenlijk wat je zegt of niet? Als dit zo is, erken je het gebruik van energie dus ook.
Het gevolg daarvan is dat de kogel zich heeft kunnen verplaatsen.
Maar het denk probleem dat je nu hebt is dat een magneet net zo hard geeft als dat hij neemt. (of dit als kracht of energie gezien dient te worden even daar gelaten)De hoofd reden dat de kogel niet zou kunnen ontsnappen. A&B zijn gelijk aan 0
Er is dus ook een verschil tussen vroegtijdig het systeem verlaten of door gaan tot het einde. Daarentegen lever je in, door omhoog te klimmen toename van de potentiële energie die natuurlijk wel uit de kinetische afkomstig is.
Dit allemaal als je van uit het standpunt denkt dat de magneten verantwoordelijk zijn voor de totale energie balans.
Je legt een magneet neer. Die geeft energie in jou gedachte aan die kogel
Maar aan het einde van de magneet neemt deze het terug balans is 0.
Kogel ontsnapt niet.
Er zijn vele mogelijk heden het laatste veld te verzwakken. Uit waaieren is er een van.
Manipulatie met ijzeren afscherming ook. Maar we kunnen ook kiezen voor exotische materialen als een laminaat van bismut dat diamagnetisch is in lagen met magnesium dat geladen deeltjes remt en vertraagt. De laagste wordt gebruikt met lood om radioactief martiaal te verpakken.
Maar we verlaten het veld vroeg tijdig in dit geval.dat is het verschil helly.
Nu is het wel zo dat de energie om de verplaatsing en het vrijkomen te bewerkstelligen vrijwel voor 90% gebruikt word door de kogel of geleverd en gebruikt, dit is nog niet duidelijk. En zeg even 5% om weg te komen bij de magneet die in de rol weerstand van de kogel verdwijnt. Dus niets over dat is waar je op aan stuurt toch helly?
En dat klopt inderdaad (ik ben het dus met je eens je vraagt je af wat heb ik daar nu aan denk ik.)
Enige extra weerstand in het systeem zal de kogel vroeg tijdig stoppen.
Als we een houten kogel gebruiken werkt het niet aluminium ook niet koper niet plastiek niet enz enz. is de energie afkomstig van de magneten???of van de magneten en de kogel of de kogel alleen?
Eerst kunnen we denk ik concluderen, ook al denken we daar allemaal anders over, dat we allemaal wel denken, dat energie nodig was voor de beweging (verplaatsing).
Dit even ongeacht waar die dan vandaan kwam of is gekomen of wat die veroorzaakt.
Als we het hier allemaal over eens kunnen zijn, kunnen we een stapje verder gaan met de vraag: Wat heb je hier nu aan en wat is nu de moraal van het kogel verhaal?
Er zijn dus wezenlijk 3 dingen waar we het op dit moment over eens dienen te zijn.
A. er word energie gebruikt en omgezet in de verplaatsing van die kogel! of er nu niets van over blijft of niet doet nu even niets ter zaken.of je er iets aan hebt nu ook even niet.
B. Het systeem ondervind altijd weerstand! hoe groot of klein en waar, doet dan even niet ter zaken.
C. Er word een massa verplaatst en komt vrij van de magneten! de manier waarop dit gebeurt doet nu wel degelijk terzake. gezien we 100 situaties kunnen bedenken waar dit niet het geval is of zal zijn. Maar de verplaatsing op zich kunnen we niet verwerpen in dit geval.
Het feit dat de kogel dit meerder malen achter een kan doen ook niet, en er grotere afstanden afgelegd kunnen worden door meer magneten te gebruiken ook niet.
Het lijk mij dus dat de verplaatsing op zich als een huis staat.
Geloof je mij of de andere die dit experiment gedaan hebben niet. het is volledig herhaalbaar overal ter wereld, er staat niemand niets in de weg dit te herhalen.
Als je het niet eens bent met de drie boven genoemde punten probeer dan duidelijk aan te geven waarom niet.
We moeten hier toch met ze allen uit kunnen komen lijkt mij.
Van belang is namelijk dat er iets gebeurt, er energie voor nodig was waar die vandaan komt en actie reactie kan geven.
Ook al kun je niets van de kogel krijgen hij heeft zich verplaats dat op zich kan een actie voor een reactie zijn.
We komen er wel geloof me, maar niet als we het niet eens kunnen worden.
Zoveel mensen zoveel meningen zullen we maar zeggen.
Mike Houtman