Dat weet ik wel. Maar mijn punt is dat ik vind dat je maar bij een bepaald aantal mensen juist zult zitten met die testen... Aangeleerde/ergens opgedane kennis kun je daar mee testen (beetje zoals een examen) maar 'echte' intelligentie is niet altijd zo vast te stellen... De testen zijn beperkt, (zoals je hierboven ergens al zei) omdat je op 1 examen buist niet wil zeggen dat je dom bent (ja een deel cognitieve kennis, maar dan nog...) En ja op wat slaagt het als een deel van de wereld gemiddeld mentaal gehandicapt zou zijn... Zo zie je maar niet alles is te meten... het is als een naald in een hooiberg zoeken hersenen zijn heel complex en mensen uniek. Ik heb zo het idee dat wij als westerlingen op die mannier zich boven andere culturen gaan zetten.... En ik weet wel dat dit niet de bedoeling is Het is maar een beperkte test thats all...De meesten daar hebben geen of gebrekkige scholing gehad. Voor de meesten van deze testen heb je een bepaalde scholing nodig.Hanna schreef:Als ik de lijst in het begin van dit topic zie is dat voor mij een duidelijk bewijs hoe relatief zo'n intelligentie test wel is... (te beperkt) Als je die lijst bekijkt zou je daaruit moeten vatten dat er in Ethiopië alleen mensen met een mentale handicap rondlopen. Wat natuurlijk niet zo is.
Het streven was om testen te maken waarvoor je geen scholing nodig hebt (abstract redeneren met plaatjes lijkt mij de meest succesvolle) maar ze zijn daar nog niet in geslaagd.
De IQ-testen zijn oorspronkelijk ontwikkeld door het Americaanse leger (of in opdracht van het leger) met als doel de meest geschikte soldaten te selecteren.
BV de verstrooide professor (Jommekes boeken) zal vanalles omdraaien als hij dan zo'n test doet maakt hij van het antwoord dik, dun...