Beste Lezer,
Ik heb vraag over een driefasen electriciteitsnetwerk waar een 1fase auto transformator op wordt aangesloten. De wikkelingen van de auto-tranformator zitten op en gemeenschappelijk ijzerpakket.
De schakeling zal als het mee zit worden toegepast in een solar power wall van een huis. In normaal bedrijf is figuur A van toepassing, zie beneden. Als het stroomnet uitvalt dan neemt de inverter van de power wall het over en zal de energie leveren vanuit batterijen en dan is figuur B van toepassing.
Het figuur A laat zien hoe de auto-transformator is aan gesloten op het drie fasen net. De auto-transformator geeft een 2:1 centertap en deelt de L1-L3 fase spanning van 220(380) volt in tweeën. In het buitenland heet dit type transformator ook wel een SplitPhase tranformator. Ik moet de center tap van de auto-transformer aansluiten op de nul van het drie fasen net oftewel het sterpunt.
Ik heb de waarden van de spanningen voor twee type netten dat in de wereld wordt gebruikt 127V en 220V in de tekening A opgenomen.
Figuur B laat zien hoe de hybride inverter het overneemt van het stroomnet als dat uitvalt. Het stroomnet wordt dan van de Inverter en het huis geïsoleerd middels een Auto-Tranfer-Switch (ATS) en de Inverter gaat dan stroom leveren aan een deel van het huis.
Hier is mijn vraag:
Wanneer ik de center tap van de auto-transformator aansluit op de nul van het drie fasen net dan heb ik een probleem met het verklaren van de spanningen. Het driefasennet zegt me dat tussen de nul en L1 een spanning van 127 (220) volt moet staan, maar volgens de werking van de auto-tranformer zou ik daar 110 (190) Volt verwachten. Als de spanning de fasen zouden volgen dan zou in de wikkeling de magnetische flux in fase moeten verschillen maar dat kan niet in een gemeenschappelijk ijzerpakket.
Welke denkfout maak ik hier of blaas ik hier een auto transformator op. Ik hoop dat iemand me kan uitleggen wat hier gebeurd en hopelijk me kan uitleggen dat er niets mis gaat.