efdee schreef: ↑zo 07 jan 2024, 18:17
Het is me nog steeds niet voldoende duidelijk, of we met de huidige kennis en bestaande technieken op een catastrofe afgaan, want bedoelde ik met mijn vraag.
Moeten we misschien op een rem trappen?
vooruitgang en constante eis voor economische groei kan niet anders dan een keer fout gaan. Die belangen gaan vaak niet samen met een wereld die zichzelf niet steeds verder beschadigd. Dus wat mij betreft is het antwoord ja.
Ik brouw zelf bier en vergelijk de mens van een afstand gezien steeds met een groeiende gistkolonie. in het begin is er weinig gist en veel voedsel. Daardoor komt de groei in de log fase en neemt exponentieel toe. dat gaat net zolang door tot ergens een tekort ontstaat. De gist is niet zelf in staat om dat op te lossen met als gevolg stagnatie van de groei en volledig uitputten van de voorraden (suiker) dat gaat door tot er geen suiker meer over is of de gist vergiftigd wordt door zijn eigen gevormde alcohol.
Blijkbaar is de mens met als zijn kennis en hersenvolume vanaf een afstand gezien nog steeds net zo beperkt als een gistcel en niet in staat om het op te lossen.