Een goede vriend van mij heeft een glutenallergie. Voor hem hebben we altijd glutenvrije hapjes en glutenvrij bier voor als hij langs komt. Niet alles is even lekker volgens hem, wat niet onlogisch klinkt ook gezien wat gluten doen in een product. Glutenvrije oliebollen zijn bijvoorbeeld ook gewoon niet te doen; je hebt dan gewoon een taaie bol met vet die niet te hachelen is (zijn woorden).
Nu vroeg ik mij gisteren dus af toen we het daar zo over hadden: het zou voor hem en velen met hem ideaal zijn als hij wel gluten kan eten, maar dan voordat ze de schade in zijn lijf doen, de gluten geneutraliseerd zouden worden. Als ik het goed begrijp gaat het pas mis in de darmen, dus als er voordat het de darmen bereikt de gluten hetzij "ingepakt" worden, hetzij uit elkaar getrokken worden tot andere moleculen, zou hij wel kunnen genieten van een oliebol bijvoorbeeld. Nu zijn oliebollen natuurlijk niet bepaald een eerste levensbehoefte, maar in ontelbaar veel producten zitten stiekem toch gluten waar je dat als argeloze consument niet direct zou verwachten.
Gluten zijn eiwitten, dus relatief complexe moleculen als ik het wel heb. Zou je die niet met bepaalde enzymen kunnen afbreken in de maag? Dat je bijvoorbeeld een drankje kunt pakken met dat enzym alvorens je de glutenhoudende producten eet of drinkt?