Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Doffer
Artikelen: 0

Re: Nog meer raadsels!

een mooi raadsel de knikkers :roll:

ads

Steun Sciencetalk Canon PIXMA TS3750i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Canon PIXMA TS3750i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Lumina Mini Pro Beamer - Home Cinema - Projector - Android 11.0 - WiFi 6 & Bluetooth 5.2 - 4k Beeldkwaliteit - Projector Scherm - Wit

Lumina Mini Pro Beamer - Home Cinema - Projector - Android 11.0 - WiFi 6 & Bluetooth 5.2 - 4k Beeldkwaliteit - Projector Scherm - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nintendo Switch 2 - Zwart

Nintendo Switch 2 - Zwart

Bekijk product

bibliotheek357

dank u ^_^ Na het weekend ga ik eens zoeken naar hoe je 108 knikkers in de doos kunt doen. Ik heb het in het weekend nogal druk :roll:
Niet weten is geen schande, niet willen weten wél, en persé beter willen weten ook!

(quotatie van Jan van de Velde)
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Cycloon

Mooi raadsel moet ik zeggen! Dit is alleszins eentje da ik ga onthouden :roll:
TimoG

De Formule voor de Ballen is 2r(1+ wortel(2/3))
Tom Poes

Vorige week gaf ik bij onderwerp De Noordpool (...) het volgende raadsel:

Je reist eerst 100 km in zuidelijke richting,

Daarna reis je 100 km in oostelijke richteing,

tenslotte reis je 100 km in noordelijke richting.

Tot je verbazing ben je terug op je vertrekpunt.

Waar sta je nu?

Het antwoord is natuurlijk: we staan op de Noordpool.

Maar ... er zijn nog meer plekken op aarde waar we zouden kunnen staan.

De vraag is welke?
Brinx
Lorentziaan

Ruw bekeken (ik houd hier voor het gemak even geen rekening met de kromming van de aarde om het precies uit te rekenen) kun je ook beginnen op 100 + 100/(2*pi) = ongeveer 115.9 km van de zuidpool. Wat er dan gebeurt, is dat je bij je eerste zuidwaartse segment 100 km dichter bij de zuidpool komt, dan een heel rondje rondom de pool loopt (waarbij je weer netjes terugkomt op je aansluiting met die eerste 100 km die je had gelopen) en daarna weer terugloopt langs het eerste 100 km lange stuk.

Het getal dat ik opgaf zal iets groter moeten zijn wanneer je netjes de kromming van het aardoppervlak in rekening brengt. Maar het idee is hopelijk duidelijk zo.
Odyssius

Toen ik dit raadsel eerst hoorde, zei men dat er ook beer werd geschoten, en de vraag was welke kleur dat die beer had. Wit natuurlijk, maar dit had bijgevolg dat het enkel de Noordpool kon zijn.

Zoals jij ze hebt gesteld zou ik zeggen dat de Zuidpool ook kan, en soms ook langs de evenaar, alhoewel ik er nog niet aan uit ben waar precies.
bibliotheek357

Langs de evenaar kan dit toch niet meer? Dan breiden de breedtecirkels zich uit, je zou zo in een vierkante hoek gaan werken, als je een even grote afstand neemt tot het zuiden als tot het noorden. (maar ik ga hiervan uit dat de aarde een perfecte bol is en dat is niet zo..)
Niet weten is geen schande, niet willen weten wél, en persé beter willen weten ook!

(quotatie van Jan van de Velde)
Brinx
Lorentziaan

Hm, ik besefte me net wat. Behalve het voorbeeld dat ik in mijn vorige post gaf zijn er nog oneindig veel andere breedtegraden waarop je kunt beginnen met lopen! In mijn eerdere voorbeeld maakte de wandelaar na zijn zuidwaartse trip een enkel rondje om de zuidpool om daarna weer noordwaarts naar zijn vertrekpunt te lopen. Maar de wandelaar kan natuurlijk ook zo uitkomen dat hij 2, 3, 4 of meer rondjes om de zuidpool kan lopen voordat hij weer terug loopt! De berekening kan analoog verlopen aan degene die ik eerder gaf: die 100 km oostwaarts moeten gewoon overeenstemmen met een geheel aantal ronden rond de zuidpool...

Nu waren er strikt genomen al oneindig veel plekken aan te wijzen waarvandaan de reiziger op zijn punt zou kunnen terugkeren na zijn reis: namelijk alle punten op een specifieke breedtegraad. Nu blijkt, dat er oneindig veel van zulke 'ringen' bestaan! Toch wel grappig.

ads

Steun Sciencetalk Casio fx-82NL rekenmachine - wetenschappelijke rekenmachine - voor de middelbare school

Casio fx-82NL rekenmachine - wetenschappelijke rekenmachine - voor de middelbare school

Bekijk product

Steun Sciencetalk STABILO Power - Viltstift - Tot 8 Weken Zonder Dop - Etui Met 30 Kleuren

STABILO Power - Viltstift - Tot 8 Weken Zonder Dop - Etui Met 30 Kleuren

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Terracotta Rood

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Terracotta Rood

Bekijk product

Rayn

Hmm, dat 2de raadsel kreeg ik in het 3e middelbaar op mijn examen :roll:

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🎲 Wiskunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!