Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
centrino
Artikelen: 0

Re: Casus uit de praktijk: positief test THC

HansH schreef: vr 31 mei 2024, 10:20
centrino schreef: vr 31 mei 2024, 07:04
Het is ook niet juist om zomaar de analysewaarden voor THC of cocaine door mekaar te gooien en te vergelijken. Het zijn in wezen twee totaal verschillende substanties; om te beginnen is cannabishars en THC THCA niet wateroplosbaar terwijl cocaine bijzonder wateroplosbaar is, een zout zijnde.
maar dat zou dan toch juist in jouw nadeel plijten? immers als er minder oplost omdat het waterafstotend is dan kan overschrijden van een detctie grens als gevolg van opsnuiven nog minder aannemelijk gemaakt worden.
Daar is niet zomaar uit de losse pols een conclusie aan te verbinden. Je kan in beide richtingen verschillende argumenten bedenken. In essentie kan dit enkel experimenteel bepaald worden in vivo.

Het feit dat uit de praktijk blijkt dat cocaine in speeksel tot 8uur na gebruik detecteerbaar is en cannabis 4uur wijst hier ook op. Iemand kan stellen dat dit net door haar hoge oplosbaarheid komt (cocaine), maar evengoed kan je stellen dat de hoge oplosbaarheid in principe een snellere evacuatie van de opgeloste stof zou moeten teweegbrengen. Ook zullen de harsdeeltjes die de THCA en THC bevatten in suspensie zitten en is oplosbaarheid niet het voornaamste mechanisme dat van toepassing is. Ook bij opname door inademing van de aerosolen is oplosbaarheid in speeksel geen relevant criterium.
Na speekselcollectie wordt het geheel dan in een bufferoplossing geplaatst en in het labo klaargemaakt voor analyse in een vloeistofchromatograaf en massaspectrograaf.
HansH

Ik weet niet wat jouw doel is uiteindelijk, maar ik neem even aan dat het doel is om bewijsmateriaal te verzamelen zodat de rechter een uitspraak in jouw voordeel geeft. Maar alleen al uit de discussies hier blijkt al dat er op het forum nog heel veel vraagtekens en onlogisch lijkende conclusies zijn. Dus hoe je hier ooit een rechter mee wilt overtuigen is mij even een raadsel.
ArcherBarry
Moderator

Opmerking moderator

en met deze laatste opmerking lijkt het voor ons wel dat het laatste gezegd is over dit topic. Verdere discussie zal ontmoedigd worden
curious_CF

centrino schreef: ma 13 mei 2024, 01:27 Je laatste vraag begrijp ik niet zo goed: "In mijn ogen ,een gebruiker zal er alles aan doen , om vooral niet onder toezicht deze test te herhalen......"
Als je kan verduidelijken dan kan ik antwoorden.
Groeten.
Als ik het gehele topic keer op keer doorlees, doe je er werkelijk alles aan om een rookgordijn te creeeren ,en met alle mogelijke argumenten te voorkomen dat je dit experiment onder toezicht herhaald.

Terug naar “Biologie en medisch laboratoriumonderzoek”