Puzzel Puzzels
HansH
Artikelen: 0

Re: variabele c meten? (spraypaint)

tuander schreef: vr 21 jun 2024, 12:55 variabele lichtsnelheid spraypaint.png
volgens mij gaat jouw tekening ervan uit dat de tijd in de trein voor de waarnemer in de trein even snel loopt als de tijd voor de stilstaande waarnemer op het perron. dit gezien het feit dat je de puntjes voor beide gevallen even ver uit elkaar tekent. Daaruit zou dan volgen dat c verschillend is voor beide waarnemers. en dat is tegenstrijdig met de waarnemingen.

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 25 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 25 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Faber-Castell kleurpotloden - Castle - 60 stuks - FC-111260

Faber-Castell kleurpotloden - Castle - 60 stuks - FC-111260

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 20 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 20 euro - Voor jou

Bekijk product

HansH

Xilvo schreef: za 22 jun 2024, 17:52 De tweede tekening heb ik niet getracht te ontcijferen.
Toch zou dat wel helpen om het misverstand helder te krijgen naar mijn idee. Ik zie vaak mensen die een bepaalde redenatie hebben die niet klopt en andere mensen die dan op een andere manier gaan beredeneren hoe iets dan wel moet. Daar ga je nooit uitkomen om het punt dan helder te krijgen waar het mis gaat.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

HansH

tuander schreef: vr 21 jun 2024, 12:55 variabele lichtsnelheid spraypaint.png
volgens mij moet het plaatje er zo uitzien:
trein1
het linker plaatje is de stilstaand trein. de tijd loop vertikaal. op t=0 spuit de verfspuit een stip en zend licht uit.
op t1 bereikt dat licht beide uiteinden van de trein en komen daar 2 stippen
voor de bewegende trein beweegt de spuit ook mee. vanuit de trein gezien is dan alles in rust dus gebeurt hetzelfde.
alleen beweegt voor die trein het perron tov de trein. dus komt ook weer op t1 het licht aan bij beide uiteinden van de trein.
maar vanaf het perron gezien wordt op t=0 de lichtpuls uitgezonden en een stip gezet op het perron en de trein. de waarnemer op het station ziet die lichtpuls echter op precies dezelfde manier voortplanten als bij de stilstaande trein. alleen komt daardoor die puls eerder aan bij de achterkant van de trein nl op t2 en op de voorkant van de trein op t3.
maar omdat het om dezelfde stippen gaat moeten die stippen wel op dezelfde manier op de voor en achterkant geprint zijn. Dus conclusie: de tijd loopt anders voor de waarnemer op het perron. die ziet de stip op de achterkant geprint worden op t2<t1 en op de voorkant geprint worden op t3>t1.
HansH

HansH schreef: zo 23 jun 2024, 00:24

trein1.gif
Ik vraag me alleen nog af hoe je dan lengtecontractie kunt construeren in zulke plaatjes puur uitgaande van het gegeven dan c gelijk is voor alle waarnemers.
Xilvo

HansH schreef: zo 23 jun 2024, 10:08
HansH schreef: zo 23 jun 2024, 00:24

trein1.gif
Ik vraag me alleen nog af hoe je dan lengtecontractie kunt construeren in zulke plaatjes puur uitgaande van het gegeven dan c gelijk is voor alle waarnemers.
Dat gaat niet met een 'klassiek' diagram. Dat is precies wat tuander keer op keer tevergeefs probeert.
Je moet een Minkowskidiagram gebruiken.
HansH

Xilvo schreef: zo 23 jun 2024, 10:15
Dat gaat niet met een 'klassiek' diagram. Dat is precies wat tuander keer op keer tevergeefs probeert.
Je moet een Minkowskidiagram gebruiken.
natuurlijk. Maar ik wil het graag afleiden vanaf de basis. dus met alleen c=fixed als uitgangspunt. Dat is denk ik waar tuander ook naar op zoek is.beredeneren vanuit de basis levert meer begrip op denk ik. Dus als we vanuit die basis een Minkowskidiagram kunnen afleiden zou dan tuander denk ik ook een hoop opleveren.
Xilvo

HansH schreef: zo 23 jun 2024, 11:10 natuurlijk. Maar ik wil het graag afleiden vanaf de basis. dus met alleen c=fixed als uitgangspunt.
Dan moet je wiskunde gebruiken, dan is het simpel af te leiden. Als het al grafisch kan, dan is dat zeker niet eenvoudiger.

Heb je de wiskunde op orde, dan kun je daaruit het Minkowskidiagram bedenken.
HansH

maar we zitten hier op het forum om elkaar vooruit te helpen neem ik aan. dus als overduidelijk blijkt dat Tuander dat zelf niet lukt moet iemand hier misschien een beetje helpen met de afleiding. anders wordt dit weer net zo'n lang en niet zinvol topic als vele anderen.
Xilvo

HansH schreef: zo 23 jun 2024, 11:49 maar we zitten hier op het forum om elkaar vooruit te helpen neem ik aan. dus als overduidelijk blijkt dat Tuander dat zelf niet lukt moet iemand hier misschien een beetje helpen met de afleiding.
Wat houd je tegen?
HansH

tijdgebrek en motivatie.
HansH

Dus vooral op zoek naar iemand die het een uitdaging vindt om anderen verder te helpen en daar ook energie in wil steken. bij enkele topics die ik zelf goed beheerd is dat gelukt, maar hier moet ik zelf ook eerst meer energie in stoppen.
Xilvo

HansH schreef: zo 23 jun 2024, 11:54 tijdgebrek en motivatie.
Dus je vindt dat iemand hem verder moet helpen maar jij hebt er geen zin in.
HansH

Xilvo schreef: zo 23 jun 2024, 11:58
HansH schreef: zo 23 jun 2024, 11:54 tijdgebrek en motivatie.
Dus je vindt dat iemand hem verder moet helpen maar jij hebt er geen zin in.
niets moet natuurlijk, maar alles mag. kan best zijn dat ik er op een bepaald moment wel zin in krijg, maar nu even niet. Het geeft immers wel voldoening als je iemand vooruit kunt helpen toch?, en voor jezelf op een moment de omstandigheden gunstig zijn om dat te kunnen?
HansH

Xilvo schreef: zo 23 jun 2024, 11:18 Dan moet je wiskunde gebruiken, dan is het simpel af te leiden. Als het al grafisch kan, dan is dat zeker niet eenvoudiger.

Heb je de wiskunde op orde, dan kun je daaruit het Minkowskidiagram bedenken.
Ik heb wel de wiskunde op orde denk ik, maar ik vrees dat er ook een hoop inzicht nodig is op welke manier je die wiskunde moet toepassen. even kort gekeken op internet of er ergens een mooi overzichtelijk verhaal staat van begin (c=constant voor alle waarnemers) tot einde: Minkowskidiagram en bijbehorende formules. Helaas nog niet gevonden tot nu toe.
misschien helpt het dus al als iemand een link heeft tot info die het netjes uitlegt zonder stappen over te slaan of ergens in het midden te beginnen. Beiden zijn immers een belangrijke reden dat mensen de draad kwijtraken en afhaken.

ads

Steun Sciencetalk Nintendo Switch Sports - Nintendo Switch

Nintendo Switch Sports - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Silver - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Silver - 11e generatie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Wit

Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Wit

Bekijk product

Xilvo

De wiskunde is heel simpel. Basisoperaties, kwadrateren en worteltrekken. Voor het Minkowski diagram is het handig te weten wat hyperbolische goniometrische functies zijn, maar ook dat is niet moeilijk.
Het internet staat er vol mee, o.a. YouTube.

Eerst de wiskundige achtergrond snappen, pas dan aan Minkowski diagram beginnen. Anders wordt dat een truc zonder dat je snapt waarom het zo werkt.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Relativiteitstheorie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!