he hallo
ik vroeg me af waarom planeten in ovale banen draaien om de zon???
is het ook zo dat er op sommige plaatsen de in de baan de planeet sneller draait???
thank you very much..
Moderators: jkien, Michel Uphoff
De snelheid van een planeet in haar omloopbaan verandert zodanig dat in gelijke tijdsintervallen de oppervlakte, bestreken door de rechte lijn (voerstraal) tussen de zon en de planeet, gelijk is. De voerstraal beschrijft dus in gelijke tijdsintervallen, gelijke oppervlakken, ook perken genoemd, vandaar de naam perkenwet. In het getoonde voorbeeld is de gemiddelde snelheid van de planeet in het interval AB dus kleiner dan in het interval CD. Dit toont eveneens aan dat de grootte van de omloopsnelheid van een planeet niet constant is.
Wat bedoel je daar mee?maar samen opgeteld is het wel zoveel kilometer per ronde toch?
De baan van de planeet staat vast, de afstand van die baan dus ook.maar samen opgeteld is het wel zoveel kilometer per ronde toch?
Klopt helemaal, zie de link naar wikipedia die ik opgaf.PS: Let wel op bij de Perkenwet, de zon mag niet gewoon ergens in de cirkel/ellips staan, hij staat altijd in een van de brandpunten.
De aarde staat het dichtst bij de zon (het perihelium) rond 3 januari, dan is de afstand Aarde-Zon ca. 147 miljoen kilometer. Het verste punt (het aphelium) van de Aarde is op ca. 152 miljoen kilometer, en vindt plaats rond 4 juli.Ik dacht dat er tussen verste en dichtse stand van de zon maar 4 miljoen kilometer verschil was.
Niet echt vreemd zie ik nu.Vreemd...
mijn inziens is er nog geen duidelijk antwoord gegeven op de eerste vraag, dus zal ik een poging doen:PiBoy schreef:he hallo
ik vroeg me af waarom planeten in ovale banen draaien om de zon???
is het ook zo dat er op sommige plaatsen de in de baan de planeet sneller draait???
thank you very much..
Ik had al wel een aardig voorzetje gegeven dacht ik.mijn inziens is er nog geen duidelijk antwoord gegeven op de eerste vraag, dus zal ik een poging doen:
Meer bepaald:De bewegingen van de planeten worden voornamelijk bepaald door de zwaartekracht.
Heb je voor mij een bronvermelding bij dit verhaal?wannes schreef:<knip>Als de totale energie van het systeem aarde-zon groter dan 0 is, dan zal de aarde een hyperbool beschrijven, de aarde zal naar de zon toegaan er rond draaien en weer weggaan van de zon, zonder ooit terug te komen
als de energie exact 0 is(wat niet mogelijk is) dan zal ze een parabool beschrijven, en er gebeurt hetzelfde als bij de hyperbool
als de energie kleiner is dan 0 en groter is dan een bepaalde waarde, dan zal de aarde een ellips beschrijven, met de zon in een brandpunt
als de energie juist een bepaalde waarde(dit is ook onmogelijk, juist zoals de parabool) is, dan zal de aarde een perfecte cirkel beschrijven.<knip>
jepHeb je voor mij een bronvermelding bij dit verhaal?
of nog een referentie: Lagrange en Hamilton dynamica, Verheestwannes schreef:jepsen... schreef:
Heb je voor mij een bronvermelding bij dit verhaal?
Klassieke Mechanica Cursus P.Janssen, CursusDienst wina ck1-6