Anteros
Artikelen: 0

Data analyse beste dag om te investeren in de MSCI WORLD

Hallo iedereen,

Ik ben bezig met onderzoek naar de MSCI World index en heb gezien dat er zeer veel historische data beschikbaar is online. Ik wil beginnen met een maandelijkse investering van een vast bedrag, bijvoorbeeld €100, en dat voor de komende vijf jaar.

Wat ik graag wil weten, is of er een betere dag van de maand is om te investeren. Idealiter zou ik elke maand op dezelfde dag willen investeren. Ik heb verschillende meningen gehoord: sommigen zeggen dat het beter is om aan het begin van de maand te investeren, terwijl anderen denken dat het einde van de maand beter is.

Heeft iemand ervaring met het berekenen van een dergelijk iets op basis van historische data? Ikzelf heb in het verleden wel Python gebruikt voor dergelijke datavraagstukken, maar ik heb bovenal gewoon geen idee hoe ik dit überhaupt zou moeten berekenen.

Alvast bedankt voor jullie hulp!
wnvl1

Re: Data analyse beste dag om te investeren in de MSCI WORLD

Met de yahoo finance library kan je historische data downloaden.

https://pypi.org/project/yfinance/

Ik gebruik die library ook en dat werkt goed.

Je kan dan voor elke startdag in de maand de maandelijkse rendementen vergelijken via een ANOVA met bijhorende posthoc testen.
HansH

Anteros schreef: wo 14 aug 2024, 20:07 Heeft iemand ervaring met het berekenen van een dergelijk iets op basis van historische data?
Ik ga er altijd vanuit dat de geheimen op basis van historische patronen allang ontdekt zijn en de waarde zich daarop aanpast. Dus op basis van historische data is het zinloos om voordeel te halen, want daar is door de ervaren mensen allang op ingespeeld en de resultaten zijn daar het gevolg van.
Math-E-Mad-X

HansH schreef: wo 14 aug 2024, 21:43
Anteros schreef: wo 14 aug 2024, 20:07 Heeft iemand ervaring met het berekenen van een dergelijk iets op basis van historische data?
Ik ga er altijd vanuit dat de geheimen op basis van historische patronen allang ontdekt zijn en de waarde zich daarop aanpast. Dus op basis van historische data is het zinloos om voordeel te halen, want daar is door de ervaren mensen allang op ingespeeld en de resultaten zijn daar het gevolg van.
Ik sluit me hierbij aan.

Het kan best een leuke oefening zijn om een beetje met python en financiële data te spelen, maar verwacht niet dat je er daadwerkelijk financieel voordeel uit kan halen. Als het zo makelijk was om de beste dag uit te zoeken dan zou iedereen dat wel doen, en dan verdwijnt vanzelf het voordeel. En datzelfde geldt ook voor alle andere mogelijke patronen en strategieën waarvan je zou kunnen denken dat je er iets aan hebt.

Vergeet niet: de enige manier waarop meer geld kan verdienen dan de gemiddelde investeerder, is wanneer iemand anders minder geld verdient.

Dus zelfs als het al mogelijk is om een strategie te vinden waarmee je daadwerkelijk de markt kan verslaan, dan kan dat alleen werken zolang de rest van de markt diezelfde strategie niet gebruikt. En dus zal je die strategie koste wat kost geheim willen houden.

En daarom moet je nooit iemand geloven die beweert zo'n strategie te hebben.

Terug naar “Informatica en programmeren”