R_Bena
Beheer
Artikelen: 0

[Artikel] Studie linkt zwarte gaten aan dark energy

https://phys.org/news/2024-10-links-bla ... nergy.html

Almost 14 billion years ago, at the very beginning of the Big Bang, a mysterious energy drove an exponential expansion of the infant universe and produced all known matter, according to the prevailing inflationary universe theory.

That ancient energy shared key features of the current universe's dark energy, which is the largest mystery of our time by at least one objective standard: It makes up the majority—roughly 70%—of the universe, but scientists don't know exactly what it is.

"If you ask yourself the question, 'Where in the later universe do we see gravity as strong as it was at the beginning of the universe?' the answer is at the center of black holes," said Gregory Tarlé, professor of physics at the University of Michigan and co-author of the study.

"It's possible that what happened during inflation runs in reverse, the matter of a massive star becomes dark energy again during gravitational collapse—like a little Big Bang played in reverse."

In a new study published in the Journal of Cosmology and Astroparticle Physics, Tarlé and colleagues from five institutions are strengthening the case for this scenario with recent data from the Dark Energy Spectroscopic Instrument. DESI is made up of 5,000 robotic eyes mounted on the Mayall telescope at the Kitt Peak National Observatory on the land of the Tohono O'odham Nation.

"If black holes contain dark energy, they can couple to and grow with the expanding universe, causing its growth to accelerate" said Kevin Croker, lead author of the team's new study and an assistant research scientist at Arizona State University. "We can't get the details of how this is happening, but we can see evidence that it is happening."
HansH

Re: [Artikel] Studie linkt zwarte gaten aan dark energy

ik kan dit niet goed volgen. voor wat ik begrijp is dark energy en dark matter juist afstotende zwaartekracht, dus zou dan kromming van de ruimtetijd moeten geven wat precies het tegenovergestelde is van een zwart gat (wit gat) dus dan zou je helemaal geen zwarte gaten kunnen hebben als dat zou gebeuren.

'"It's possible that what happened during inflation runs in reverse, the matter of a massive star becomes dark energy again during gravitational collapse—like a little Big Bang played in reverse."'
Bladerunner

Dark energy mag dan een afstotende werking hebben en op grote schaal de kracht zijn achter de uitdijing van het heelal het is niet juist om het dan de tegenhanger van zwaartekracht te noemen. Volgens de RT is zwaartekracht het gevolg van ruimte kromming veroorzaakt door massa, dus door materie. Logischerwijs zou je dan denken dat anti-zwaartekracht door anti-materie moet worden veroorzaakt. Dat is natuurlijk niet zo maar anti-zwaartekracht kan ook niet gevormd worden door donkere energie omdat je dan een 'asymmetrisch' verhaal krijgt. Want als gewone zwaartekracht initieel door een massa wordt veroorzaakt hoe kan de tegenhanger dan voort komen uit energie? Dus donkere energie heeft een heel andere oorsprong en werking. We weten nog steeds niet precies wat het is of waar het vandaan kwam. En nu denkt men dus dat donkere energie ontstaat tijdens de vorming van een zwart gat. Dat kan omdat de aantrekking van zwaartekracht en de afstoting van donkere energie niet elkaars tegenpolen kunnen zijn en dus als het ware langs elkaar kunnen bestaan.
HansH

Bladerunner schreef: wo 06 nov 2024, 13:55 Dark energy mag dan een afstotende werking hebben en op grote schaal de kracht zijn achter de uitdijing van het heelal het is niet juist om het dan de tegenhanger van zwaartekracht te noemen. Volgens de RT is zwaartekracht het gevolg van ruimte kromming veroorzaakt door massa, dus door materie. Logischerwijs zou je dan denken dat anti-zwaartekracht door anti-materie moet worden veroorzaakt.
antimaterie heeft volgens mij niets met dark mater te maken. antimaterie is namelijk opgebouwd uit dezelfde fundamentele bouwstenen als gewone materie alleen dan met complementaire eigenschappen, maar heeft nog steeds positieve massa en geeft dus dezelfde ruitetijd kromming als normale materie.
Dark matter is iets wat we nog nooit ergens zijn tegengekomen en we weten dus ook niet waar het uit is opgebouwd. Het wordt voor zover ik begrijp gebruikt om onbegrepen effecten 'aan elkaar te lijmen 'versnelde expansie van het heelal mee te verklaren en geeft negatieve kromming van de ruimtetijd dacht ik begrepen te hebben. maar het an ook best zijn dat het helemaal niet bestaat en gewoon ontstaan is omdat we de natuur onvoldoende begrijpen.
Bladerunner

Je haalt mijn woorden uit de context want je ziet toch staan dat achter die laatste zin: "Logischerwijs zou je dan denken dat anti-zwaartekracht door anti-materie moet worden veroorzaakt." tevens staat: "dat is natuurlijk niet zo". Ik weet best wat de eigenschappen zijn van anti-materie en ik noemde het even om de vergelijking te maken met "anti-zwaartekracht" wat jij op zijn beurt weer verbindt met de afstotende kracht van donkere energie. Maar zwaartekracht heeft dus een andere oorsprong dan donkere energie.

Verder haal jij nu geloof ik iets door elkaar want je hebt het nu over 'dark matter'. Maar het artikel gaat over donkere energie, niet over donkere materie want die twee zijn totaal verschillende concepten. Donkere energie zou voor de expansie van de ruimte zorgen terwijl donkere materie zou verklaren waarom onderlinge sterrenstelsels anders bewegen dan we zouden verwachten als er alleen maar zichtbare materie zou zijn. Dat zijn twee totaal verschillende zaken.
flappelap

Ik zou het artikel beter moeten lezen om een goed beeld ervan te krijgen, maar volgens mij is het idee achter dit artikel dat zwarte gaten niet worden beschreven met de gebruikelijke oplossingen die je normaal tegenkomt, zoals de Schwarzschild- of Kerr-oplossingen. In plaats daarvan worden wat meer exotische voorstellen bekeken, zoals "gravastar"-oplossingen,

https://en.wikipedia.org/wiki/Gravastar

Het interieur van deze oplossingen kan (deels) de Sitter zijn, en dan bijdragen aan de expansie van ons heelal. Hoe die koppeling precies in zijn werk gaat weet ik niet, maar dit haalt in elk geval de verwarring weg dat zwarte gaten normaliter inderdaad niet bepaald voor afstotende zwaartekracht zorgen (zoals (asymptitisch) de Sitter-oplossingen dat wel kunnen)
Professor Puntje

Als ik het goed begrijp vereist zo'n gravastar dan geen aanpassing van de ART zelf, maar enkel het in aanmerking nemen van meer exotische oplossingen...?

Terug naar “Cursussen en artikelen”