R_Bena
Beheer
Artikelen: 0

[Artikel] Herinneringen bevinden zich ook buiten de hersenen

Herinneringen bevinden zich niet alleen in de hersenen, blijkt uit nieuw onderzoek

Het is algemeen bekend dat onze hersenen – en specifiek onze hersencellen – herinneringen opslaan. Een team wetenschappers heeft echter ontdekt dat ook cellen uit andere delen van het lichaam een geheugenfunctie vervullen. Dit opent nieuwe wegen voor het begrijpen van hoe geheugen werkt en biedt mogelijkheden om leren te verbeteren en geheugenproblemen te behandelen.

"Leermogelijkheden en geheugen worden doorgaans alleen gekoppeld aan de hersenen en hersencellen, maar ons onderzoek toont aan dat ook andere cellen in het lichaam kunnen leren en herinneringen kunnen vormen", legt Nikolay V. Kukushkin, de hoofdauteur van het onderzoek van de New York University, uit. Het onderzoek is gepubliceerd in het tijdschrift Nature Communications.

:geek:

https://medicalxpress.com/news/2024-11- ... -cell.html
HansH

Re: [Artikel] Herinneringen bevinden zich ook buiten de hersenen

Dit deed mij in eerste instantie denken aan bewustzijn wat zich deels buiten de hersenen zou afspelen zoals soms gesuggereerd wordt, maar blijkt toch wat anders te zijn.
physicalattraction
Moderator

Ik vind "herinneringen opslaan" een beetje vergezocht als je ziet wat ze daadwerkelijk getest hebben. Als ik het goed begrijp hebben ze hersen tissue en nier tissue bepaalde chemische signalen gegeven, en beide typen tissue activeren dan een gen dat geassocieerd wordt met geheugen. Wat ze vooral hebben gevonden is dat wanneer je dit herhalend toepast voor kortere tijdsspannen, het gen meer geactiveerd wordt dan wanneer je dit eenmalig lang doet.
R_Bena
Beheer

Ja, daar heb je gelijk in. Het is een iets te sensationele titel, die ik had overgenomen.

Terug naar “Cursussen en artikelen”