De Tarnoc turbine ketel perst buitenlucht samen, haalt hier de warmte uit en laat de gecomprimeerde lucht weer expanderen waarbij het langs een turbine gaat die op dezelfde as zit als waar de compressor op zit. Op deze manier wordt energie terug gewonnen. De lucht verlaat de ketel dus koeler dan dat het erin gaat.
Link: https://tarnoc.nl/
Ik probeer te begrijpen hoe je op deze manier een COP van meer dan 1 kan halen.
Ik snap wel dat wanneer de lucht die de ketel uit gaat koeler is dan de lucht die de ketel in gaat je in principe dus warmte uit de lucht hebt gehaald, maar voor mij gevoel heb je dit er allemaal elektrisch ingestopt?
Dit is hoe ik het voor me zie, ik gebruik verzonnen getallen om het rekenen makkelijk te maken:
Je drijft een compressor aan met 10kW.
50% van deze energie gaat in gecomprimeerde lucht zitten en 50% van de energie in opwarming van de lucht.
Je hebt dus 5kW aan bruikbare warmte voor verwarming, met de andere energie die in de gecomprimeerde lucht opgeslagen zit drijf je een turbine aan waardoor in het ideale geval je de volledige 5kW aan vermogen weer hebt om de compressor aan te drijven. In het ideale geval dus COP1?
De lucht gaat koeler naar buiten dan dat het binnen komt, maar de energie die hiervoor nodig was is toch minimaal het elektrisch vermogen?
Waar zit de 'winst'?
Puzzels