Puzzel Puzzels
johnopsciencetalk
Artikelen: 0

[scheikunde] Natriumbicarbonaat en calciumchloride

In een vijver is een bepaalde waterhardheid nodig. Het betreft de totale hardheid (Gh) en de carbonaathardheid (Kh)
De Gh is te verhogen met Calciumchloride, de Kh met Natriumbicarbonaat. Beiden ongeveer 30 gram per 1 graad hardheid per m3.
Nu is mijn scheikundige kennis van lang geleden (HBS > 50 jaar geleden), dus vergeef mij een evt fout..... Reageert deze combinatie tot CaCO3 en NaCl ? Dan krijg ik flink wat keukenzout in mijn vijver. Wellicht teveel.
Is dit te voorkomen door een pauze in te lassen tussen de 2 toevoegingen ? Wat gebeurt er in dat geval met de Na en met de Cl ?

ads

Steun Sciencetalk Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Terracotta Rood

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Terracotta Rood

Bekijk product

Steun Sciencetalk Just Dance 2026 Edition - Nintendo Switch - Code in a box

Just Dance 2026 Edition - Nintendo Switch - Code in a box

Bekijk product

Marko
Moderator

Re: [scheikunde] Natriumbicarbonaat en calciumchloride

Reactie tussen natriumbicarbonaat en calciumchloride (CaCl2) ligt niet voor de hand.

Natriumbicarbonaat is NaHCO3. Let op de H, die is belangrijk. Wat bij beide zouten gebeurt is dat ze oplossen en uiteenvallen in de losse ionen:

NaHCO3 (s) -> Na+ (aq) + HCO3- (aq)
CaCl2 (s) -> Ca2+(s) + 2Cl- (s)

De opgeloste ionen Ca2+ en HCO3- reageren niet met elkaar. Of anders verwoord: calciumbicarbonaat is geen slecht oplosbaar zout. Er gebeurt dus verder niets.

Onder andere omstandigheden kan calciumcarbonaat (CaCO3, wel een slecht oplosbaar zout) wel neerslaan. Maar een reactie tot CaCO3 kan alleen als je CO32- ionen hebt. Zou je natriumcarbonaat (Na2Co3) gebruiken in plaats van bicarbonaat, dan gebeurt het wel:

Ca2+ (aq) + CO32- (aq)-> CaCO3 (s).

Maar hier dus niet. Alles wat je toevoegt lost op. Wel is het zo dat naast je calcium en je bicarbonaat, ook natrium en chloride aanwezig zijn. Ik kan niet inschatten of dat een probleem is.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

johnopsciencetalk

Dank voor de heldere reactie.
Natrium en chloride zal geen probleem zijn, dat zit ook in het leidingwater waarmee de vijver gevuld wordt.

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart- 50 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart- 50 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk Gofun Twinmarkers 262 stuks - Volwassenen & Kinderen - Markeerstiften - Alcohol stiften - Dual-Tip - Stiften

Gofun Twinmarkers 262 stuks - Volwassenen & Kinderen - Markeerstiften - Alcohol stiften - Dual-Tip - Stiften

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 100 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 100 euro - Bedankt!

Bekijk product

_Ron_

De reactie tussen NaHCO3 en CaCl2 is afhankelijk van de pH.

Bij een lage pH (veel OH- ionen aanwezig) kan er wel degelijk CaCO3 neerslaan:

2 NaHCO3 + CaCl2 + OH- --> 2 NaCl + CaCO3 + H2O + HCO3-

En in principe zal er altijd neerslag zijn, van zodra je 'teveel' toevoegt.

Ik voegde vroeger MgSO4 toe om dit probleem een beetje voor te zijn.

MgCO3 is iets beter oplosbaar dan CaCO3 dus minder snel problemen hiermee.

En van nature steeg bij mij, zo bleek uit analyses, het chloride-gehalte sneller dan het sulfaat-gehalte, van daar de keuze om dan maar eerder sulfaat voor lief te nemen dan chloride.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🙋 Huiswerk en Practica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!