Moderator: physicalattraction
wat is C? de temperatuur kun je toch niet anders uitrekenen dan via de geleverde energie en de soortelijke warmte?wnvl1 schreef: ↑za 08 mar 2025, 13:54 De excel lijkt mij niet correct. Ik snap de idee achter de formule voor w trouwens niet in de excel.
Soms wordt ook \(\gamma\) gebruikt ipv \(\kappa\).
$$pV^\kappa=C$$
Je rekent C uit voor de begintoestand. Dan kan je toch voor elk volume de bijhorende druk uitrekenen. Via de ideale gaswet kan je dan de bijhorende temperatuur T uitrekenen.
mischien verhelderend als je een uitgwerkt voorbeeldje post. bv ik start met 1 m3 lucht van 20 grC bij omgevingsdruk en pers die samen tot 0.1m3 zonder energieuitwisseling met de omgeving. wat is de geleverde energie door het samenpersen en wat is de temperatuur en druk na samenpersen?wnvl1 schreef: ↑za 08 mar 2025, 13:54 De excel lijkt mij niet correct. Ik snap de idee achter de formule voor w trouwens niet in de excel.
Soms wordt ook \(\gamma\) gebruikt ipv \(\kappa\).
$$pV^\kappa=C$$
Je rekent C uit voor de begintoestand. Dan kan je toch voor elk volume de bijhorende druk uitrekenen. Via de ideale gaswet kan je dan de bijhorende temperatuur T uitrekenen.
Het diagram met het ruitje. Voor zover ik kan begrijpen beschrijft dit het principe van een warmtepomp. En dat principe begrijp ik wel; hogedruk > condenseren > warmte afgeven > lage druk > verdampen > warmte opnemen. Of ik mis iets?Heb je geprobeerd een carnot diagram te begrijpen. daar zit de basis denk ik waarom je het niet kunt volgen.
Ik val in herhaling maar dit begrijp ik dus niet.Het komt er op neer dat je lucht uit de omgeving opneemt en die uiteindelijk weer met een lagere temperatuur aan die omgeving teruglevert.
Je stopt er energie in. Die energie wordt in warmt omgezet, daarnaast win je energie uit de omgeving door warmere lucht op te nemen dan je teruggeeft. Dan is het rendement vanzelf groter dan 1.
ik heb nog wat moeite met \(\kappa\)wnvl1 schreef: ↑za 08 mar 2025, 17:03 Met C bedoel ik een constante. Je beginvolume is 1m³ en de begindruk is de omgevingsdruk. \(\kappa\) voor lucht kan je opzoeken. Met deze gegevens kan je C berekenen. Eenmaal die C gekend kan je voor elke druk het bijhorende volume berekenen.
De arbeid bereken je via \(\int pdV = \int \frac{C}{V^{\kappa}}dV= \frac{C}{(-\kappa+1)V^{\kappa-1}}\).
Op zich lukt dat allemaal ook wel via die kleine stapjes, maar dat is niet handig.HansH schreef: ↑zo 09 mar 2025, 11:01 de eerste tab rekent met 0.99 x vorige volume. de 2e tab rekent met 0.9 x vorige volume.
P-V diagram levert dan vrijwel hetzelfde op, maar de temperatuur geeft een klein foutje omdat je bij elke delta-T berekening de vorige temperatuur gebruikt en daarmee de vorige druk. die druk wordt echter hoger omdat de temperatuur oploopt dus eigenlijk moet je de loop iteratief doen. maar hoe kleiner de stapjes, hoe minder fout je maakt.
voor mensen die vanaf de basis wat inzicht wllen hebben (zoals de topic starter denk ik) lijkt het me juist erg handig want je ziet precies wat er gebeurt zonder in de diepte te hoeven duiken.
n is het aantal mol.