Puzzel Puzzels
jkien
Moderator
Artikelen: 0

De drie kengetallen van afvalzakken

Een knagende vraag: wat betekenen de drie raadselachtige kengetallen op de verpakking van afvalzakjes, pedaalemmerzakken en vuilniszakken precies? Vier voorbeelden: A) 25 liter, 54x52cm / B) 16 liter, 48x44cm / C) 10 liter, 38x39 cm / D) 60 liter, 60x80cm. De betekenis staat er niet bij, en de onderlinge relatie van de drie getallen is een raadsel. Een detail dat het moeilijk maakt is de onduidelijke vorm van de bodem van de zak.

Na wat gepuzzel heb ik de onderstaande afbeelding gemaakt voor de kengetallen "V liter, b x a cm". V is het aanbevolen afvalvolume, b is de halve omtrek, en a is de zijlengte van de zak. Als de bovenkant van de zak een cirkel vormt is d de diameter.

Neem aan dat de zak bedoeld is voor een cilindrische afvalbak. De hoogte van de zak in de afvalbak is h = a - ½d, met d = 2b/π. Die hoogte wordt tot een voorlopig onbekend vulpercentage, p, gevuld met afval. Dan is het afvalvolume V = ¼ π d² ⋅ (a - ½d) ⋅ p.
Dus is het vulpercentage p = V / (¼ π d² ⋅ (a - ½d))

Dan worden de vulpercentages: A) 75%, B) 77%, C) 81%, D) 86%. Conclusie: p is ongeveer 80% (vuistregel).

afvalzak
Zak B (48x44cm = bxa)

Wat ik nog niet begrijp is waarom fabrikanten kiezen voor die asymmetrische vouwvorm van de bodem van de zak.
.

ads

Steun Sciencetalk Smarfer - Planbord & Beloningssysteem met Magnetische pictogrammen - Weekplanner kind - 67 x 33,5 cm - 2 borden

Smarfer - Planbord & Beloningssysteem met Magnetische pictogrammen - Weekplanner kind - 67 x 33,5 cm - 2 borden

Bekijk product

Steun Sciencetalk Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Fijn/Medium/Dik

Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Fijn/Medium/Dik

Bekijk product

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

jkien
Moderator

Re: De drie kengetallen van afvalzakken

Wat ik nog niet begrijp is waarom fabrikanten kiezen voor die asymmetrische vouwvorm van de bodem van de zak.
Misschien helpt die asymmetrische bodemvorm om de zak van de rol te scheuren, en heeft hij eigenlijk geen nut meer als de zak gebruikt wordt in de afvalbak. De scheurlijn is kort en stevig, zodat je de zak makkelijk en snel kunt losscheuren

star_seal_plat
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

HansH

missschien iets om aan te melden bij de keuringsdienst van waarde? daar kunnen ze wel een leuke aflevering over maken lijkt mij
boertje125

De maat is de omtrek en de hoogte van de zak in platte toestand.

de bodem van zakken met vouwen vormt een mooie rechthoek geen cirkel.
de inhoud is de zak volledig gevuld als je de bodem als rechthoek neerzet
jkien
Moderator

@Boertje125, ik vermoed dat jij denkt aan boodschappentassen met een rechthoekige bodem, maar dit topic gaat over afvalzakken zoals op de foto van het startbericht. Die hebben geen rechthoekige bodem.

Op de foto van het tweede bericht is zichtbaar dat de bodem een asymmetrische vorm heeft.
HansH

jkien schreef: za 08 mar 2025, 21:45 Wat ik nog niet begrijp is waarom fabrikanten kiezen voor die asymmetrische vouwvorm van de bodem van de zak.
ik vraag me af of fabrikanten uberhaupt wel hun zakjes en gekozen vormen uittesten. ik had laatst van die boterham zakjes met dichtknoop stripjes maar bij het afscheuren van de rol scheuren die stripjes vaak af dus werkr het dan niet meer. maar als je nu zo'n zakje neemt van jou kun je dan niet iets bedenken waardoor de gespecificeerde maten logisch lijken? bv meten in opgevouwen toestand of vullen met een volume water?
boertje125

de zak op de tweede foto is nog niet goed open gevouwen of zit verkleeft waar dat niet zo moet zijn.

het hoort een rechthoek te zijn met in dit geval dan twee handvaten er uit gesneden.

die zakken worden gemaakt uit een oneindige cilinder.
die wordt opgevouwen als 2 M tegen elkaar op zijn kant waarna de bodem wordt gelast.
en de zak eventueel nog compacter wordt gevouwen en opgerold.
dergelijke zakken hebben een rechthoekige bodem als je de vouw in 1 plat vlak houd.

met en stevig diepvries zakje kan je dat goed zien
jkien
Moderator

HansH schreef: di 11 mar 2025, 12:30 als je nu zo'n zakje neemt van jou kun je dan niet iets bedenken waardoor de gespecificeerde maten logisch lijken? bv meten in opgevouwen toestand of vullen met een volume water?

Dat heb ik gedaan tijdens het schrijven van het startbericht. Daarom heb ik op de foto bij een "bxa"-zak de kennelijke betekenis van b en a aangegeven (halve omtrek en zijlengte, resp.). In het middelste plaatje heb ik de zak plat uitgespreid op tafel, dat bleek geen rechthoek te zijn. Aan het einde van dat bericht was ik min of meer tevreden met de conclusie dat de nominale inhoud overeenkomt met vullen tot 80% van hoogte h. Een ander probeersel voldeed niet. Vullen met water heb ik gedaan maar het was moelijk hanteerbaar, wegen wilde niet lukken.

boertje125 schreef: di 11 mar 2025, 19:21 is nog niet goed open gevouwen of zit verkleeft waar dat niet zo moet zijn. Het hoort een rechthoek te zijn ... Dergelijke zakken hebben een rechthoekige bodem als je de vouw in 1 plat vlak houd. Met een stevig diepvries zakje kan je dat goed zien
Ik wil best geloven dat diepvrieszakjes met een rechthoekige bodem zo beschreven kunnen worden. Maar voor de afvalzakjes van dit topic geldt dat niet.
HansH

jkien schreef: di 11 mar 2025, 21:14 wegen wilde niet lukken.
wegen kun je ook doen door een emmer te nemen met water en die eerst te wegen en dan na vullen de emmer nogmaals te wegen. het verschil is wat je hebt gevuld.

ads

Steun Sciencetalk Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Minecraft - Nintendo Switch

Minecraft - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 20 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 20 euro - Bedankt!

Bekijk product

jkien
Moderator

Ik zag op de websites van fabrikanten dat de bodemvorm aangeduid wordt als "star seal" (link). Hij is volgens de fabrikant geschikt voor cilindrische en rechthoekige afvalbakken, geschikt voor zwaar en nat afval, en hij lekt niet. Tegenwoordig is hij de meest gebruikte vorm.

Op mijn foto hieronder is zichtbaar dat de seal (de lasnaad van de bodem) verticaal gaat staan als je de zak vol lucht blaast, terwijl je naief misschien zou verwachten dat de seal horizontaal blijft liggen. De "ster" bestaat uit vier plooien die vanuit het midden, waar de seal zich bevindt, naar buiten wijzen.

star seal bodem
star_seal_plat

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🏗️ Praktische en overige technische wetenschappen”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!