Puzzel Puzzels
Gast
Artikelen: 0

Re: Het bewijs van Collatz

We weten pas zeker dat er in Collatz geen andere lussen meer zijn op het moment dat we in 4-vouden en oneven getallen systeem er zeker van zijn dat 0 enige stabiele punt is.

ads

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda 2026 - LIMA - Bureau agenda - 1 week op 2 pagina's - Weekoverzicht - Zwart - 17.1 x 22 cm

Brepols bureau agenda 2026 - LIMA - Bureau agenda - 1 week op 2 pagina's - Weekoverzicht - Zwart - 17.1 x 22 cm

Bekijk product

Steun Sciencetalk Smarfer - Planbord & Beloningssysteem met Magnetische pictogrammen - Weekplanner kind - 67 x 33,5 cm - 2 borden

Smarfer - Planbord & Beloningssysteem met Magnetische pictogrammen - Weekplanner kind - 67 x 33,5 cm - 2 borden

Bekijk product

Steun Sciencetalk 5 stuks Plastic Labels 91201 geschikt voor Dymo LetraTag Labelprinter - Zwart op Wit - 12 mm x 4 m - S0721610 Labeltape - Telano

5 stuks Plastic Labels 91201 geschikt voor Dymo LetraTag Labelprinter - Zwart op Wit - 12 mm x 4 m - S0721610 Labeltape - Telano

Bekijk product

Gast

ukster schreef: di 25 mar 2025, 16:33 Dat het vermoeden zo eenvoudig te formuleren is maar nog steeds geen (wiskundige) oplossing heeft suggereert dat er wellicht inderdaad een radicaal nieuw perspectief nodig is. Nieuwe structuren of symmetrieen om het probleem echt te begrijpen. De ontdekking van onvoorziene verbanden met andere open problemen (zoals de distributie van priemgetallen of chaostheorie) kunnen tot doorbraken leiden waarbij computationele en experimentele wiskunde een grote(re) rol gaan spelen in het vinden van patronen die de menselijke intuïtie niet makkelijk ontdekt. Mogelijk zal de sleutel in onverwachte hoek liggen die nog niemand (behalve jij) heeft overwogen.

We zullen dus zeker meer van je horen.

Ik heb begrepen dat er geen officiele prijs is voor de oplossing van het Collatz vermoeden maar het zal je veel erkenning opleveren, mogelijk inclusief prijzen zoals de Breakthrough Prize of speciale beloningen van wiskundige instituten.
Maar u gaat nog verder met mijn bewijs?
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

WillemB

Gast schreef: di 25 mar 2025, 17:19 We weten pas zeker dat er in Collatz geen andere lussen meer zijn op het moment dat we in 4-vouden en oneven getallen systeem er zeker van zijn dat 0 enige stabiele punt is.
Wanneer weten we dat dan ..?

Je had het bewijs toch al gevonden, en ik wil graag weten wat de essentie is van jouw bewijs,
daar ben ik erg nieuwsgierig naar, want ik heb het nog niet door.
Gast

Het 4-vouden en oneven getallen probleem heb ik toch opgelost. Nu bestaan er geen lussen meer dan alleen 4, 1, 4, 1,…
Regor

Aan Fermat1637,

Ik gedraag mij nu als een hond in een kegelspel.
Ik weet dat ik voor U te ondeskundig ben.
Ik weet dat U ontwijkend antwoord als ik het over (5n+1) heb .... heeft ook een lus op 1/6/3/16/8/4/2/1/
Kan U met uw vernuftige techniek (verantwoord of niet laat ik in het midden) bewijzen dat deze rij niet voor Alle oneven getallen naar 1 gaat.
Wat ik bedoel is dat uw methode (of ietsje gewijzigd) een indicator kan andere rijen al dan niet op 1 eindigen

Hopelijk wilt U deze keer de moeite doen om eens "to the point" op te antwoorden.... waarvoor dank.
WillemB

Gast schreef: di 25 mar 2025, 17:52 Het 4-vouden en oneven getallen probleem heb ik toch opgelost. Nu bestaan er geen lussen meer dan alleen 4, 1, 4, 1,…
Dus dat is de essentie, het bewijs dat er geen andere lussen ontstaan,
maar heb je dan ook bewezen dat er geen zwevende lijnen ontstaan zonder einde ?
Professor Puntje

ukster schreef: di 25 mar 2025, 16:33 Ik heb begrepen dat er geen officiele prijs is voor de oplossing van het Collatz vermoeden maar het zal je veel erkenning opleveren, mogelijk inclusief prijzen zoals de Breakthrough Prize of speciale beloningen van wiskundige instituten.
Toch wel: https://mathprize.net/files/collatz-con ... 210707.pdf
Gast

ukster schreef: di 25 mar 2025, 16:33 Dat het vermoeden zo eenvoudig te formuleren is maar nog steeds geen (wiskundige) oplossing heeft suggereert dat er wellicht inderdaad een radicaal nieuw perspectief nodig is. Nieuwe structuren of symmetrieen om het probleem echt te begrijpen. De ontdekking van onvoorziene verbanden met andere open problemen (zoals de distributie van priemgetallen of chaostheorie) kunnen tot doorbraken leiden waarbij computationele en experimentele wiskunde een grote(re) rol gaan spelen in het vinden van patronen die de menselijke intuïtie niet makkelijk ontdekt. Mogelijk zal de sleutel in onverwachte hoek liggen die nog niemand (behalve jij) heeft overwogen.

We zullen dus zeker meer van je horen.

Ik heb begrepen dat er geen officiele prijs is voor de oplossing van het Collatz vermoeden maar het zal je veel erkenning opleveren, mogelijk inclusief prijzen zoals de Breakthrough Prize of speciale beloningen van wiskundige instituten.
Het zijn wel mooie woorden.

Heeft u nog vragen over mijn bewijs.
Gast

WillemB schreef: di 25 mar 2025, 16:36 Kan je wellicht eens een samenvatting geven, in gewone tekst, wat de kern is van je bewijs,
zodat we de draad weer kunnen oppakken, ik kan er echt geen touw meer aan vast knopen
wat is nu in jouw bewijs het algoritme dat de Collatz reeks dwingt om naar 1 te gaan.
Beste WillemB,

De eenvoudige samenvatting is mijn eerste document.

Maar nu in eenvoudige redenatie.

1. Bekijk alle getallen gegenereerd door mijn definitie van Collatz.
2. Dan krijg je afwisselend even en oneven getallen. ( waarom ze steeds door 2 delen en dan weer door 2 als het kon, is voor mij een raadsel geweest, ik dacht dat de wiskunde slimmer was)
3. Voor de opvolging van oneven getal naar oneven getal zit een structuur, niet eenvoudig maar ze bestaat.
4. Voor de opvolging van de even getallen zit ook een structuur, eenvoudiger van aard.
5. Deze structuur heb ik gevonden door het even getal te schrijven als 4+6.V (Dit is een Collatz getal)
6. Structuur is terug te vinden in de opvolgende V.
7. Deze structuur in V heb ik uitgewerkt tot motief1 een functie.
8. De inverse van motief1 is motief2, want elke V heeft oneindig veel directe voorgangers.
9. De eigenschappen van motief1 en motief2 geven mogelijkheid tot afdalende verzamelingen.
10. Daar nu V gedwongen 0 wordt, gaat 4+6.V naar 4.
11. Nu pas komt Collatz is de lus 4, 1, 4,…

Ik hoop dat u hier wat aan heeft.
jkien
Moderator

Opmerking moderator

Topic verplaatst van Wiskunde naar Theorieontwikkeling
Gast

Ik stop met deze discussie.
Het is mij volledig duidelijk dat Collatz nog niet door deze wiskundige wereld is opgelost.

Ongelofelijk, elke vraag die ik gesteld heb kunnen ze niet beantwoorden.
Een formeel bewijs kunnen ze niet lezen.
Al helemaal is niet instaat motief1 en motief2 af te leiden.
Ik kijk niet meer op welke topic dan ook.

Ik zal alleen nog reageren op persoonlijke vragen.
R_Bena
Beheer

Je gaat zelf niet concreet in op dit soort vragen:
Dus dat is de essentie, het bewijs dat er geen andere lussen ontstaan,
maar heb je dan ook bewezen dat er geen zwevende lijnen ontstaan zonder einde ?
Je hebt voldoende kansen gehad om onduidelijkheden weg te nemen, maar je gaat telkens zelf niet concreet in op vragen en kritiekpunten van anderen, en herhaalt vervolgens hetzelfde riedeltje.

Het topic zal worden gesloten door de mods wanneer je weigert concreet op vragen in te gaan.
Gast

Er worden alleen maar twijfels aangegeven.
Als ik een formeel bewijs geef hoort daar commentaar op gegeven te worden. Het heeft geen zin te zeggen “ik heb mijn twijfels”.
Kijk het keiharde bewijs na. Geef daar een fout aan, dat zal niemand lukken, en dan toch zeggen “ik heb mijn twijfels”.
Wat voor rare wiskundige wereld is dit?
HansH

WillemB schreef: di 25 mar 2025, 16:36 Kan je wellicht eens een samenvatting geven, in gewone tekst, wat de kern is van je bewijs,
zodat we de draad weer kunnen oppakken, ik kan er echt geen touw meer aan vast knopen
wat is nu in jouw bewijs het algoritme dat de Collatz reeks dwingt om naar 1 te gaan.
zelfde geldt voor mij. ik zie geen links met het collatz proces. kortom, ik kan geen enkele regel van jouw bewijs volgen qua gedachtes. Zonder meer gedetailleerde uitleg van jou houdt het voor mij dus hier op.

ads

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Wit

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Blue - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Blue - 11e generatie

Bekijk product

Steun Sciencetalk 50 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

50 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

Bekijk product

HansH

Gast schreef: di 25 mar 2025, 22:09 Er worden alleen maar twijfels aangegeven.
Als ik een formeel bewijs geef hoort daar commentaar op gegeven te worden.
iemand kan pas commentaar geven als diegene jouw denkstappen kan volgen. omdat mensen dat niet kunnen volgen zijn er twijfels. De taak dus aan jou om beter uit te leggen wat je denk stappen zijn en die te vertalen naar iets wat voor anderen te volgen is. anders is de kans volgens mij 100% dat het topic gesloten gaat worden. (die denkstap kunnen de meesten wel volgen neem ik aan, dus zul jij ook wel kunnen volgen als je daar geen blinde vlek voor hebt ;) )
Laatst gewijzigd door HansH op wo 26 mar 2025, 08:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “💡 Theorieontwikkeling”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!