Puzzel Puzzels
JDS
Artikelen: 0

Re: Is het logisch dat God bestaat?

Dat klopt inderdaad, zij het niet dt dat zuurstof als element erg reactief is en zich als zodanig snel bindt aan andere elementen. De hoeveelheid vrije zuurstof op aarde is echt een gevolg van biologische processen van levende cellen. Zonder leven zou vrije zuurstof gewoon niet voorkomen.
Dit is gedeeltelijk correct, maar gedeeltelijk ook niet. Het is inderdaad waar dat planten zorgen voor grote concentraties O2 in de lucht. Maar fotosynthese is niet de enige manier om O2 te maken, zoals in deze thread al werd opgemerkt.

Maar nog belangrijker. Het eerste prille leven zou niet kunnen hebben bestaan zonder de ozonlaag. Zonder deze laag zouden de schadelijke stralingen van de zon al het leven kapot maken. Maar ozon (O3) kan alleen gevormd worden door een reactie met O2. Er moest dus zuurstof aanwezig zijn. Maar als er zuurstof aanwezig was dan kon het leven ook niet ontstaan. Dus:

Atmosfeer met O2 --> Geen aminozuren of DNA --> Geen leven mogelijk

Atmosfeer zonder O2 --> Geen O3 --> Geen leven mogelijk

Het is erg interessant om te zien dat vaak de volgende redeneringen gebruikt worden: "De atmosfeer moet zuurstofarm zijn geweest omdat, onder andere, laboratoriumexperimenten aantonen dat chemische evolutie door zuurstof grotendeels verhinderd zou worden" (Molecular Evolution and the Origin of Life). Geleerden gaan dus gewoon vaak uit van dat hun evolutietheorie waar is, wat natuurlijk een foutieve redenering oplevert.

ads

Steun Sciencetalk Donald Duck - Scheurkalender - 2026 - Elke dag een snaterlach!

Donald Duck - Scheurkalender - 2026 - Elke dag een snaterlach!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Medium

Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Medium

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 20 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 20 euro - Voor jou

Bekijk product

Anonymous

Wellicht is het ook mogelijk dat er wat andere factoren de reden waren voor het wel succevol ontstaan van "levende cellen" op aarde.

Te denken valt daarbij aan het feit, dat het eerste leven waarschijnlijk is ontstaan in en dankzij de bescherming van de oceanen en daarmee de beschermende werking van de waterlaag zelf. Pas nadat die soort geen O2 gebruikende cellen en organismen in voldoende mate voorkwamen, kwam daarbij ook het proces op gang van de aanmaak van vrije zuurstof.

Door evolutie zijn pas daarna de cellen en organismen ontstaan, die afhankelijk werden van zuurstof. Het vervolg is dan de vorming van een ozonlaag en een verder toegankelijk maken van de aarde voor leven op het vasteland zelf.

Let er daarbij op, dat het dan niet toevallig is, dat het leven dus kennelijk vanuit de oceanen de aarde heeft "overspoeld".

Maar even terug naar de topic zelf.

In andere en eerdere posts werd al aangetoond, dat de mens tjdens zijn bestaan op aarde en dan de laatste duizenden jaren schier ontelbare namen voor zijn goden heeft bedacht.

Het gebrek aan eenduidigheid in de naamgeving maar vooral in de bekwaamheden van de Goden zelf geeft mij volop te denken.

Het bij mij daaraan gekoppelde gevoel geeft mij dan een Godsbeeld, dat vooral een projectie is van de gedachten van allerlei groepen mensen met ieder hun eigen ideaalbeeld.

God is dan niet meer dan een withfull thinking of een verhemeld ideaalbeeld van de ultieme onaantastbare grote beschermer van de mens.

Pas met God in het vaandel voelt hij zich krachtig genoeg om de dagelijkse problemen bij het voortbestaan op te lossen.

Ik kan er vrede mee hebben, dat mensen denken, dat de wereld zonder God geen goede is.

Of dat de werkelijkheid is, dat is dan nog maar de vraag.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

OneStepForward

In vacuüm ontstaan deeltjes en anti-deeltjes uit het niets, die samen weer annihileren tot niets. Of net niet, als het op de 'rand' van een zwart gat gebeurt, één van de twee uit het niets ontstane deeltjes wordt dan naar binnen gezogen en het andere deeltje blijft bestaan.
Is dat niet meer dan een QM grapje om enige greep te hebben op dit alles?

Volgens mij is het gewoon een kunstje om geen problemen te krijgen met het rekenen enzo.

Dat wilt niet zeggen dat er werkelijk uit het niets deeltjes ontstaan.
"De geschiedenis is de totale som van de dingen die hadden kunnen vermeden worden." - Konrad Adenauer
Windsurfer

Maar nog belangrijker. Het eerste prille leven zou niet kunnen hebben bestaan zonder de ozonlaag. Zonder deze laag zouden de schadelijke stralingen van de zon al het leven kapot maken. Maar ozon (O3) kan alleen gevormd worden door een reactie met O2. Er moest dus zuurstof aanwezig zijn. Maar als er zuurstof aanwezig was dan kon het leven ook niet ontstaan. Dus:

Atmosfeer met O2 --> Geen aminozuren of DNA --> Geen leven mogelijk

Atmosfeer zonder O2 --> Geen O3 --> Geen leven mogelijk
je kunt ook de theorie aanhangen dat er 'in den beginne' op aarde zoveel damp in de atmosfeer hing, dat het met die schadelijke invloed van de zonnestralen wel meeviel en er toch leven kon ontwikkelen en overleven. en dat pas daarna ozon middels reacties met o2 ontstond.
Kris Hauchecorne

OneStepForward schreef:Volgens mij is het gewoon een kunstje om geen problemen te krijgen met het rekenen enzo.  

Deze deeltjes oefenen werkelijk druk uit op platen in vacuum. Enkel deeltjes met de juiste golflengte kunnen tussenin op de platen inwerken, aan de buitenzijde zijn dat er veel meer. Dat geeft een drukverschil. Ik geloof wel dat dit experiment al is uitgevoerd, al heb ik er geen bron van.
Geloven staat vrij, maar kwak blijft kwak.
OneStepForward

Deze deeltjes oefenen werkelijk druk uit op platen in vacuum. Enkel deeltjes met de juiste golflengte kunnen tussenin op de platen inwerken, aan de buitenzijde zijn dat er veel meer. Dat geeft een drukverschil. Ik geloof wel dat dit experiment al is uitgevoerd, al heb ik er geen bron van.
Ik bedoel meer in de zin dat die deeltjes er misschien wel of niet zijn. Maar dat het verwaarloosbaar is als ze maar weer verdwijnen.

Of dit werkelijk zo zou gebeuren of dat er een achterliggende oorzaak is, dat ze er wel gewoon zijn of wat dan ook, hoef je niet mee bezig te houden zolang ze dus maar verdwijnen.

Het idee:

Er is "iets" aan de hand, wat precies weten we niet en hebben we geen grip op. Maar als je die en die formule toe gaat passen en van dit en dat uitgaat zal het geen obstakel zijn voor je berekeningen.

Zoals met die Hawking straling. Komen die deeltjes werkelijk uit het niets maar valt er één weg en heffen ze elkaar daardoor niet op?

Of komt het deeltje toch uit het zwarte gat, zoals het ook haast lijkt?
"De geschiedenis is de totale som van de dingen die hadden kunnen vermeden worden." - Konrad Adenauer
Rogier

Kris Hauchecorne schreef:
OneStepForward schreef:Volgens mij is het gewoon een kunstje om geen problemen te krijgen met het rekenen enzo.  

Klopt, da's het Casimir-effect.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.
Anonymous

Hey,

Als je kijkt naar de theorie van de oerknal, zou er iets moeten zijn wat de knal heeft veroorzaakt.het zou kunnen zijn dat daar God iets mee te maken heeft. En wat betreft de evolutietheorie van darwin: de bijbelzegt dat God de wereld schiep in 6 dagen, en de 7de dag ruste hij uit. Wie zegt dat die zeven dagen van God even lang duurt als de zeven dagen van een mensen leven? Wie weet duren die zeven dagen bij God, wel miljoenen jaren voor mensen. Darwin kan wel gelijk hebben met zijn evolutietheorie, maar dat wil niet uitsluiten dat God er niet achter zit.
PNCO

Anonymous schreef:Hey,

Als je kijkt naar de theorie van de oerknal, zou er iets moeten zijn wat de knal heeft veroorzaakt.het zou kunnen zijn dat daar God iets mee te maken heeft. En wat betreft de evolutietheorie van darwin: de bijbelzegt dat God de wereld schiep in 6 dagen, en de 7de dag ruste hij uit. Wie zegt dat die zeven dagen van God even lang duurt als de zeven dagen van een mensen leven? Wie weet duren die zeven dagen bij God, wel miljoenen jaren voor mensen. Darwin kan wel gelijk hebben met zijn evolutietheorie, maar dat wil niet uitsluiten dat God er niet achter zit.
Met je eens dat de evolutietheorie een God niet uitsluit. Maar dat je dan die 7 dagen er weer bij moet pakken vind ik persoonlijk wel wat minder. Want ik ga er juist vanuit dat mocht er iets als een God zijn, dit niet meer zal zijn dat wat Aristoteles de Onbewogen Beweger heeft genoemd. En de bijbel vind ik dit kader maar een beperking van wat de wereld echt is. Ik haal veel meer uit het leven wanneer ik telkens volgens het principe Liefde vs Angst handel, waarbij ik steeds vaker voor Liefde kies.. Dit hoef ik echt niet uit een massaproduct te halen, ik haal het juist uit gesprekken zoals hier, boeken die ik lees en films die ik zie. Pure energie dat zou het volgens mij wel eens kunnen zijn, aangezien alle processen gestuurd worden door energie.
Bill Hicks schreef: 

Today, a young man on acid realized that all matter is merely energy condensed to a slow vibration. That we are all one consciousness experiencing itself subjectively. There is no such thing as death, life is only a dream and we're the imagination of ourselves. Here's Tom with the weather.
Zo zou het nieuws er een keertje moeten uitzien :roll:

Vibration... 8)
Om de waarheid te vinden, ga je voor jezelf op zoek. Naar jezelf. In jezelf.
Anonymous

Als ik de bijdragen van de gelovigen zie, dan herken ik daar flink wat achterhoede gevechten in.

Steeds maar weer worden de oude eerder door andere gelovigen verlaten stellingen betrokken.

Duidelijk waarneembaar is wel, dat het Geloof zich gaat terugtrekken op wetenschappelijk niet aanvechtbare zaken als oerknal en het begin van het leven. En zo hoort het m.i. ook te zijn.

Geloof is een prachtig instrument, dat voor de goed horenden schitterende klanken kan vertonen, maar daarentegen ook vele valse tonen kan produceren. De mens heeft dit instrument duizenden jaren op een vaak goede en ook vaak slechte manier bespeeld.

Om het leven op aarde echter vaste ankers te kunnen bieden is wel wat anders nodig dan alleen maar geloof.

Wat we nodig hebben is een wereldomvattend pakket aan leefregels met daarin Normen en Waarden, Rechten en Plichten, waar de mens en het leven op aarde mee gediend is. Dat dan toegespitst op de laatste behoeften van de mens.

Wat we ook nodig hebben is medewerkzaamheid van de mens in alle windstfreken om de aarde leefbaar te houden en aan te passen aan de behoeften van ieder leven op aarde.

Daarin passen geen twisten meer uit Geloofsovertuiging.

Daarin past zeker geen enkel extremisme in uit wat voor (geloofs)overtuiging dan ook.

Daarin past ook geen enkele overtreding van de aangenomen leefregels.

Men dient zich daar aan te houden op straffe van navolging van duidelijk in allerlei wetgeving omschreven strafbepalingen.

Wordt het niet eens tijd om echte spijkers met koppen te gaan slaan.

De mensen op aarde, die het nu zwaar te verduren hebben, zullen er dankbaar voor zijn.

Een paradijs in de Hemel is prachtig als denkbeeld, maar meer dan dat is het nodig, dat de aarde zelf een paradijs gaat worden.

Dus wat mij betreft weg met het leven met regels voor een overgang naar de dood. Weg met het doorgaan met het leven als een zombie-achtig wezen.

Het enige wat er echt toe doet is het leven op aarde.
PNCO

Geen woorden meer aan vuilmaken LBO! Dit is de essentie!

En het wordt voor ons allemaal tijd om er over na te denken! Ik ben bezig op hetzelfde punt uit te komen als jou en ben al actief aan het nadenken over een eventueel Utopia hier op aarde. Het moet te doen zijn, het besef moet alleen nog geplant worden bij veel mensen. En daar zijn wij dan weer voor 8)

Succes met jouw pad, misschien kom ik je nog eens tegen :roll:
Om de waarheid te vinden, ga je voor jezelf op zoek. Naar jezelf. In jezelf.
Erik

LBO schreef:Dus wat mij betreft weg met het leven met regels voor een overgang naar de dood. Weg met het doorgaan met het leven als een zombie-achtig wezen.  

Het enige wat er echt toe doet is het leven op aarde.
:P :P :roll: :P
The most exciting phrase to hear in science, the one that heralds new discoveries,

is not "Eureka!" (I've found it!),

but "That's funny..."

Isaac Asimov
Ger

Hear hear voor het LBO UTopisme!
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
Kinderpraktijk SensIQ
LBO

Wat is het verschil tussen LBOUtopisme en een Geriaanse knoop?

ads

Steun Sciencetalk Libelle Marjolein Bastin Agenda 2026 - één jaar lang genieten - Incl. handige ringband, elastiek en 8 ansichtkaarten

Libelle Marjolein Bastin Agenda 2026 - één jaar lang genieten - Incl. handige ringband, elastiek en 8 ansichtkaarten

Bekijk product

Steun Sciencetalk Super Mario Galaxy + Super Mario Galaxy 2 - Nintendo Switch

Super Mario Galaxy + Super Mario Galaxy 2 - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nereb® USB-C SD en MicroSD-kaartlezer - USB 3.0 - Aluminium Behuizing - Card Reader

Nereb® USB-C SD en MicroSD-kaartlezer - USB 3.0 - Aluminium Behuizing - Card Reader

Bekijk product

Ger

Ik heb gegoogled op Geriaanse knoop, en google zegt:
Bedoelde u: Gordiaanse knoop
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
Kinderpraktijk SensIQ

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Religiewetenschappen en Theologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!