trix schreef:sta mij a.u.b. toe even mijn vraag te herhalen.
hoe bereken ik van drie punten in een vlak de cirkelboog.
alvast bedankt.
In plaats van het uit te leggen, geef ik je een huiswerk opdracht.
Zoek een aantal cirkels van verschillende groottes. Paar kleine, paar grote. Ergens tussen de 5 en de 50 cm en diameter. Geef er geen geld voor uit, maar zoek ze gewoon... hoeft niet voor elke centimeter 1 te vinden... zoiezo een cd'tje, en een paar bekers... misschien een paar borden van verschillend formaat.
Nu, deze `cirkels' hebben allemaal verschillende groottes... Wat kunnen we daarmee doen?
Zet redelijk willekeurig twee punten op een vel papier. Liefst op een afstand gelijk, of net iets groter dan de kleinste cirkel, maar wel zodat de meeste cirkels groter zijn. Nu komt de uitdaging...
Stap 1: Pak een cirkel
Stap 2: Pas de cirkel zo, dat de zijkanten de punten `raken', en het `centrum' van de cirkel nog op het papier past...
Stap 3: Teken de cirkel dun over met potlood (of indien mogelijk, markeer direct het centrum), en zoek het centrum op van de cirkel. Markeer het centrum met een stift.
Stap 4: Gum de cirkel uit (als je veel cirkels hebt, is dit wel noodzakelijk)
Stap 5: Herhaal stap 1-4 voldoende vaak met andere cirkels.
Nu je dit gedaan hebt, heb je twee punten die op de cirkel moeten liggen, en de middelpunten van een stapel cirkels die het zouden kunnen zijn.
Kijk eens goed naar de middelpunten, en trek een conclusie.
(PS: Ik zou het op prijs stellen als niemand anders de conclusie zou verraden voordat de opgave is uit gevoerd)
``Life is complex. It has real and imaginary parts.''