Puzzel Puzzels
Visserke
Artikelen: 0

Hulp nodig

Hoe bepaal ik onderstaande:

alpha: x + y + z - 3 = 0

rechte A: x + z - 3 = 0
y - 3 = 0

- Bepaal de normaalvector
- Bepaal de richtingsvector
- Is A evenwijdig met alpha?
- Afstand van A tot alpha
- Bepaal een stelsel vergelijkingen voor rechte B evenwijdig met A door de oorsprong

Hoe begin ik hier aan?

ads

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Grijs

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Grijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech R400 - Draadloze Presenter - Zwart

Logitech R400 - Draadloze Presenter - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 20 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 20 euro - Bedankt!

Bekijk product

arno_sciencetalk

Re: Hulp nodig

Als ax+by+cz = d de vergelijking van het vlak voorstelt, dan is (a,b,c) de normaalvector. De richtingsvector van de rechte vind je door 1 van de variabelen x, y en z gelijk te stellen aan t en daarna de andere 2 variabelen in t uit te drukken. Een rechte en een vlak lopen evenwijdig als de richtingsvector van de rechte loodrecht op de normaalvector van het vlak staat. Als de rechte en het vlak evenwijdig zijn vind je de afstand van de rechte tot het vlak als volgt: kies een punt P op de rechte en pas vervolgens de afstandsformule voor de afstand van een punt tot een vlak toe. Een rechte loopt evenwijdig aan een gegeven rechte als beide rechten dezelfde richtingsvector hebben. Door de in deze richtingsvector voorkomende parameter te elimineren kun je de rechte als een stelsel vergelijkingen weergeven.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Visserke

- Bepaal de normaalvector
(1,1,1)

y - 3 = 0 <=> y = 3
x + y + z - 3 = 0 <=> x + 3 + z - 3 = 0 <=> x + z = 0
x + z - 3 = 0 <=> 0 - 3 = 0 <=> -3 = 0 <=> 0 = 0

Bedoelt u voor het bepalen van de richtingsvector dit?
arno_sciencetalk

Unknown schreef:- Bepaal de normaalvector
(1,1,1)

y - 3 = 0 <=> y = 3
x + y + z - 3 = 0 <=> x + 3 + z - 3 = 0 <=> x + z = 0
x + z - 3 = 0 <=> 0 - 3 = 0 <=> -3 = 0 <=> 0 = 0

Bedoelt u voor het bepalen van de richtingsvector dit?
De normaalvector van het vlak is correct. Om de richtingsvector van de rechte te vinden doe je het volgende: stel x = t, dan volgt uit x+z-3 = 0 dat z = 3-t, dus de rechte heeft dan de vectorvoorstelling (x,y,z) = (0,3,3)+t(1,0,-1), dus de richtingsvector is dan...
Laatst gewijzigd door arno_sciencetalk op di 21 jul 2009, 19:10, 1 keer totaal gewijzigd.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Visserke

dus de rechte heeft dan de vectorvoorstelling (x,y,z) = (0,3,0)+t(1,0,-1), dus de richtingsvector is dan...
Kan u deze stap verduidelijken. Deze begrijp ik niet goed. :?

Deze methode kan ik niet terugvinden in de theorie die ik gekregen heb.
arno_sciencetalk

Unknown schreef:
dus de rechte heeft dan de vectorvoorstelling (x,y,z) = (0,3,0)+t(1,0,-1), dus de richtingsvector is dan...
Kan u deze stap verduidelijken. Deze begrijp ik niet goed. :?

Deze methode kan ik niet terugvinden in de theorie die ik gekregen heb.
De rechte wordt hier voorgesteld als een stelsel van 2 vergelijkingen met 3 onbekenden. Deze vergelijkingen stellen vergelijkingen van een vlak voor, dus de rechte stelt de doorsnede van deze 2 vlakken voor. Om de richtingsvector van deze rechte te vinden hebben we de vectorvoorstelling van de rechte nodig. Stel dat de richtingsvector van deze rechte wordt uitgedrukt met een parameter t, dan vinden we de vectorvoorstelling door in 1 van de vlakvergelijkingen x, y of z gelijk aan t te stellen en dit resultaat in de andere vlakvergelijking in te vullen. We vinden dan x, y en z, uitgedrukt in t, zodat we aan de hand daarvan de vectorvoorstelling van de rechte, en ook de gevraagde richtingsvector, kunnen vinden.
Visserke

(x,y,z) = (0,3,0)+t(1,0,-1)
Hoe kom je dan hieraan? Sorry maar ik zie het niet. :roll:
arno_sciencetalk

Unknown schreef:
(x,y,z) = (0,3,0)+t(1,0,-1)
Hoe kom je dan hieraan? Sorry maar ik zie het niet. :roll:
We hebben te maken met het volgende stelsel vergelijkingen
x + z - 3 = 0
y - 3 = 0.
Dit stelsel stelt de vergelijking voor van 2 vlakken. De rechte die je zoekt is de doorsnede van deze 2 vlakken. Als (p,q,r) een steunvector en (u,v,w) de richtingsvector van deze rechte voorstelt, dan is
(x,y,z) = (p,q,r)+t(u,v,w) de vectorvoorstelling van deze rechte. Om deze vectorvoorstelling te vinden stellen we in de eerste vergelijking x = t. Dit geeft: t+z-3 = 0, dus z = 3-t. Uit de tweede vergelijking lezen we af dat y = 3, dus (x,y,z) = (t,3,3-t) = (0,3,3)+(t,0,-t) = (0,3,3)+t(1,0,-1). De rechte heeft dus de vectorvoorstelling (x,y,z) = (0,3,3)+t(1,0,-1), waaruit je dus direct de gevraagde richtingsvector kunt aflezen.
Visserke

Ok. Deze methode gaat dus altijd op? t kun je gelijkstellen aan x, y of z? Dat maakt dus niet uit?

De richtingsvector is dus (x,y,z) = (0,3,3)+t(1,0,-1). Ik vind het raar dat deze methode niet kan terugvinden in de theorie. :?

- Is A evenwijdig met alpha?

y - 3 = 0

Bepalen richtingsvector van de rechte:

r ( [0 1],[1 1],[1 0])
[1 0],[0 0],[0 1]

r (-1,0,1)

alpha: x + y + z - 3 = 0 => (1,1,1)

A//alpha => a1.A1 + b1.B1 + c1.C1 = 0 <=> -1.1 + 0.1 + 1.1 = 0 <=> -1 + 1 = 0 =>evenwijdig!

- Afstand van A tot alpha

Een punt op de rechte:

Stel: x = 0 => (0,3,3)

[[A alpha ]] = [A.x1 + B.y1 + C.z1 + D] / vkw(A² + B² + C²)

= [1.0 + 1.3 + 1.3 - 3] / vkw(1² + 1² + 1²) = 3 / 1 = 3

Kan deze redenering kloppen?

- Bepaal een stelsel vergelijkingen voor rechte B evenwijdig met A door de oorsprong

Hier zit ik vast mee.
arno_sciencetalk

Unknown schreef:Ok. Deze methode gaat dus altijd op? t kun je gelijkstellen aan x, y of z? Dat maakt dus niet uit?
Nee, je stelt x, y of z gelijk aan t. Het hangt van de coëfficiënten in de vergelijkingen af of het het makkelijkst is om bijvoorbeeld x gelijk aan t te stellen.
Unknown schreef:De richtingsvector is dus (x,y,z) = (0,3,3)+t(1,0,-1). Ik vind het raar dat deze methode niet kan terugvinden in de theorie. :?

Welke methode heb je dan gezien om de richtingsvector van een rechte te bepalen, en hoe zou je die in dit geval toe kunnen passen?
Unknown schreef:- Is A evenwijdig met alpha?

y - 3 = 0

r ( [0 1],[1 1],[1 0])
[1 0],[0 0],[0 1]

r (-1,0,1)

alpha: x + y + z - 3 = 0 => (1,1,1)

A//alpha => a1.A1 + b1.B1 + c1.C1 = 0 <=> -1.1 + 0.1 + 1.1 = 0 <=> -1 + 1 = 0 =>evenwijdig!
Dit klopt, al is het naar mijn idee nogal slordig opgeschreven.
Unknown schreef:- Afstand van A tot alpha

Een punt op de rechte:

Stel: x = 0 => (0,3,3)

[[A alpha ]] = [A.x1 + B.y1 + C.z1 + D] / vkw(A² + B² + C²)

= [1.0 + 1.3 + 1.3 - 3] / vkw(1² + 1² + 1²) = 3 / 1 = 3

Kan deze redenering kloppen?
Nee, dit klopt niet. In de noemer heb je namelijk geen 1, maar √3 staan, dus de afstand van de rechte tot het vlak is dan...
Unknown schreef:- Bepaal een stelsel vergelijkingen voor rechte B evenwijdig met A door de oorsprong

Hier zit ik vast mee.
De rechte gaat door O en heeft eveneens richtingsvector (-1,0,1), dus de rechte heeft de vectorvoorstelling (x,y,z) = u(-1,0,1). Omdat de rechte door O gaat en deze rechte de doorsnede van 2 vlakken voorstelt, gaan deze vlakken ook door O, dus je krijgt een stelsel van de vorm
ax+by+cz = 0
px+qy+rz = 0.
Hint: P(-u,0,u) is voor alle reële waarden van u een punt van de rechte. Welk verband bestaat er dan tussen de x- en de z-coördinaat, en wat weet je van de y-coördinaat van P?
Visserke

Welke methode heb je dan gezien om de richtingsvector van een rechte te bepalen, en hoe zou je die in dit geval toe kunnen passen?

A1.x + B1.y + C1.z + D1 = 0
A2.x + B2.y + C2.z + D1 = 0

r ( [B1 C1],[C1 A1],[A1 B1]) is een richtingsvector van A
[B2 C2],[C2 A2],[A2 B2]

De gegevens gewoon invullen vanuit de vergelijkingen maar dan kom ik uit (-1,0,1). De tekens zijn omgewisseld dan.
Nee, dit klopt niet. In de noemer heb je namelijk geen 1, maar √3 staan, dus de afstand van de rechte tot het vlak is dan...
vkw(3)
De rechte gaat door O en heeft eveneens richtingsvector (-1,0,1), dus de rechte heeft de vectorvoorstelling (x,y,z) = u(-1,0,1). Omdat de rechte door O gaat en deze rechte de doorsnede van 2 vlakken voorstelt, gaan deze vlakken ook door O, dus je krijgt een stelsel van de vorm
ax+by+cz = 0
px+qy+rz = 0.
Hint: P(-u,0,u) is voor alle reële waarden van u een punt van de rechte. Welk verband bestaat er dan tussen de x- en de z-coördinaat, en wat weet je van de y-coördinaat van P?
Hier kan ik even niet volgen hoe u aan de vergelijkingen komt. Het verband tussen de x- en y-coördinaat is dat deze tegengesteld zijn en dat de y-coördinaat 0 is.

Sorry dat het nogal slordig overkomt maar bij het posten verschuiven er soms enkele dingen waardoor dit zo lijkt. :( Excuseer hiervoor.
arno_sciencetalk

Unknown schreef:

r ( [B1 C1],[C1 A1],[A1 B1]) is een richtingsvector van A
[B2 C2],[C2 A2],[A2 B2]

De gegevens gewoon invullen vanuit de vergelijkingen maar dan kom ik uit (-1,0,1). De tekens zijn omgewisseld dan.
Het maakt voor de richtingsvector niet uit of je (-1,0,1) of (1,0,-1) kiest. Kun je overigens even uitleggen wat je precies met de notatie [B1 C1] bedoelt? Dat is me namelijk niet echt duidelijk.
Unknown schreef:
vkw(3)
Dat is inderdaad het juiste antwoord.
Unknown schreef:
ax+by+cz = 0
px+qy+rz = 0.
Hier kan ik even niet volgen hoe u aan de vergelijkingen komt. Het verband tussen de x- en y-coördinaat is dat deze tegengesteld zijn en dat de y-coördinaat 0 is.
De 2 vergelijkingen stellen de vergelijkingen voor van 2 vlakken die als doorsnede de rechte met vectorvoorstelling (x,y,z) = u(-1,0,1) geven. Uit het gegeven dat de x- en z-coördinaat tegengesteld zijn volgt dat x = -z, dus x-z =0, wat de vergelijking voor het ene vlak geeft,
en uit het gegeven dat de y-coördinaat 0 is volgt y = 0, wat de vergelijking voor het andere vlak geeft. Je kunt dit ook vinden door de methode die jij kent voor het bepalen van de richtingsvector omgekeerd toe te passen: via de kentallen van de richtingsvector kun je het verband tussen de coëfficiënten van de vlakvergelijkingen, en dus de vergelijkingen van de vlakken, vinden.
Visserke

Ik heb nog een klein vraagje tussendoor. Er heerst een beetje verwarring.

Om de richtingsvector van een vlak / rechte te bepalen kun je gebruik maken van:

Methode 1

[B1 C1],[C1 A1],[A1 B1])
[B2 C2],[C2 A2],[A2 B2]

Door behulp van matrixen.

Methode 2

(x,y,z) = (p,q,r)+t(u,v,w)

Beide methoden komen toch op hetzelfde neer of niet?

De normaalvector is toch van het vlak en de richtingsvector is die van de gegeven rechte?

Maar als je methode 1 toepast kom je tegengestelde tekens uit t.o.v. methode 2.
arno_sciencetalk

Wat jij bedoelt is dat je de richtingsvector van de rechte kunt vinden door het uitwendig product te nemen van de normaalvectoren van de vlakken die deze rechte bepalen. Als je weet hoe de vergelijkingen van de vlakken er uit zien kun je aan de hand daarvan de richtingsvector van de rechte bepalen, maar als je uitgaande van de richtingsvector de vergelijkingen van de vlakken wilt vinden die deze rechte bepalen, en als je dat met behulp van het uitwendig product van de normaalvectoren wilt doen, dan wordt dat wat lastiger. Stel dat je uitgaande van de richtingsvector (-1,0,1) voor de rechte met vectorvoorstelling
(x,y,z) = u(-1,0,1) het stelsel vergelijkingen wilt vinden dat de 2 vlakken voorstelt, dus
ax+by+cz = 0
px+qy+rz = 0,
dan moet gelden dat br-cq = -1, ar-cp = 0 en aq-bp = 1. Het is dan echter nog een hele klus om daaruit a, b, c, p, q en r te vinden en zo de vergelijkingen van de 2 vlakken te vinden die deze rechte bepalen.

ads

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda 2026 - LIMA - Bureau agenda - 1 week op 2 pagina's - Weekoverzicht - Zwart - 17.1 x 22 cm

Brepols bureau agenda 2026 - LIMA - Bureau agenda - 1 week op 2 pagina's - Weekoverzicht - Zwart - 17.1 x 22 cm

Bekijk product

Steun Sciencetalk Super Mario Galaxy + Super Mario Galaxy 2 - Nintendo Switch

Super Mario Galaxy + Super Mario Galaxy 2 - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 50 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 50 euro - Bedankt!

Bekijk product

Visserke

Inderdaad ik begrijp het. Hoe komt het dan dat je met bovenstaande methode een richtingsvector r(1,0,-1) uitkomt terwijl als je uitwendig product neemt r(-1,0,1) uitkomt?

2 rechten zijn inderdaad evenwijdig als zij dezelfde richtingsvector (richtingsgetallen) hebben.

Maar deze moet door de oorsprong gaan. Valt D in de vergelijking niet weg dan?

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Overige”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!