Unknown schreef:Ok. Deze methode gaat dus altijd op? t kun je gelijkstellen aan x, y of z? Dat maakt dus niet uit?
Nee, je stelt x, y of z gelijk aan t. Het hangt van de coëfficiënten in de vergelijkingen af of het het makkelijkst is om bijvoorbeeld x gelijk aan t te stellen.
Unknown schreef:De richtingsvector is dus (x,y,z) = (0,3,3)+t(
1,0,-1). Ik vind het raar dat deze methode niet kan terugvinden in de theorie.

Welke methode heb je dan gezien om de richtingsvector van een rechte te bepalen, en hoe zou je die in dit geval toe kunnen passen?
Unknown schreef:- Is A evenwijdig met alpha?
rechte A: x + z - 3 = 0
y - 3 = 0
Bepalen richtingsvector van de rechte:
r ( [0 1],[1 1],[1 0])
[1 0],[0 0],[0 1]
r (-1,0,1)
alpha: x + y + z - 3 = 0 => (1,1,1)
A//alpha => a1.A1 + b1.B1 + c1.C1 = 0 <=> -1.1 + 0.1 + 1.1 = 0 <=> -1 + 1 = 0 =>evenwijdig!
Dit klopt, al is het naar mijn idee nogal slordig opgeschreven.
Unknown schreef:- Afstand van A tot alpha
Een punt op de rechte:
Stel: x = 0 => (0,3,3)
[[A alpha ]] = [A.x1 + B.y1 + C.z1 + D] / vkw(A² + B² + C²)
= [1.0 + 1.3 + 1.3 - 3] / vkw(1² + 1² + 1²) = 3 / 1 = 3
Kan deze redenering kloppen?
Nee, dit klopt niet. In de noemer heb je namelijk geen 1, maar √3 staan, dus de afstand van de rechte tot het vlak is dan...
Unknown schreef:- Bepaal een stelsel vergelijkingen voor rechte B evenwijdig met A door de oorsprong
Hier zit ik vast mee.
De rechte gaat door O en heeft eveneens richtingsvector (-1,0,1), dus de rechte heeft de vectorvoorstelling (x,y,z) = u(-1,0,1). Omdat de rechte door O gaat en deze rechte de doorsnede van 2 vlakken voorstelt, gaan deze vlakken ook door O, dus je krijgt een stelsel van de vorm
ax+by+cz = 0
px+qy+rz = 0.
Hint: P(-u,0,u) is voor alle reële waarden van u een punt van de rechte. Welk verband bestaat er dan tussen de x- en de z-coördinaat, en wat weet je van de y-coördinaat van P?
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel