Puzzel Puzzels
Gamer
Artikelen: 0

[Scheikunde]Massa percentage koolstof in suiker

We moesten een practicum doen om het massa percentage koolstof in suiker te bepalen. We moesten suiker in een reageerbuis doen en vervolgens in een vlam verwarmen totdat er zwart koolstof overbleef . De damp moesten we aansteken...

Nu heb ik 2 vragen,wat is de reactie vergelijking van het verkolen van dat suiker? Wat is het gas wat er vrij komt ..

Tweede vraag ( of 3de tis maar hoe je het bekijkt ) . Ik moet het massa percentage theoretisch berekenen... Ik heb het zo aangepakt :

b) De molecuulmassa van suiker ( C12 H22 O11 ) .

12 x 12,01+ 22 x 1,008 + 11 x 16,00 = 342.296 u

Koolstof = 144.12 / 342.296 x 100 % = 42.100 % koolstof in suiker.

Is dit goed??

Nou ja, alvast bedankt :roll:

ads

Steun Sciencetalk STAEDTLER Lumocolor whiteboard marker ronde punt - box 4 kleuren

STAEDTLER Lumocolor whiteboard marker ronde punt - box 4 kleuren

Bekijk product

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Tomodachi Life - Nintendo Switch

Tomodachi Life - Nintendo Switch

Bekijk product

Jan van de Velde

Re: [Scheikunde]Massa percentage koolstof in suiker

sommetje klopt.

als uit een verkoling van CxHyOz C op de bodem van je pannetje overblijft, moeten er dus gassen of dampen ontsnapt zijn die bestaan uit H en/of O, en misschien ook nog wel een deel C.

welke gassen/dampen ken je die bestaan uit 1, 2 of drie van deze elementen?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Gamer

Ik zou zeggen bijvoorbeeld Waterdamp ,, maar dat brandt niet.

Methaan ofzo? CH4 ? Of ethaan ? C2H6?

Geen idee :roll:
Jan van de Velde

Het kan eigenlijk van alles zijn..............

maar voor de hand ligt een zeker percentage CO bijvoorbeeld, en misschien ook wel wat O2 en H2, H2O natuurlijk ook,

Verkolingsprocessen en de reakties die zich daarin afspelen zijn sterk afhankelijk van temperatuur, aanwezigheid van katalysatoren e.d. Ik denk niet dat er een simpele eenduidige reaktievergelijking voor te geven is.

Toen je je massapercentage C moest bepalen, was dat om te vergelijken met de koolmassa die achterbleef?? Is je theorie meer dan wat je als asrest weegt, dan moet er CO ontsnapt zijn. Moet het die kant op??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Gamer

Ja, je moest het vergelijken . Maar ik dacht , misschien krijg ik meer punten met een reactie vergelijking. Maar nu ik weet dat die er niet is kan ik de proef verder zelf maken... :roll: Bedankt iig.

ads

Steun Sciencetalk Smarfer - Magnetische pictogrammen voor weekplanner - 50 stuks - Planbord kind - Binneneditie

Smarfer - Magnetische pictogrammen voor weekplanner - 50 stuks - Planbord kind - Binneneditie

Bekijk product

Steun Sciencetalk HP DeskJet 2820e - All-in-One Printer - Geschikt voor Instant Ink - Cement

HP DeskJet 2820e - All-in-One Printer - Geschikt voor Instant Ink - Cement

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - 3 in 1 - Micro SD Kaart - USB naar USB C - 8-Pin - Geschikt voor alle Telefoons, Tablets & Laptops

Nuvance SD Kaart Lezer - 3 in 1 - Micro SD Kaart - USB naar USB C - 8-Pin - Geschikt voor alle Telefoons, Tablets & Laptops

Bekijk product

lloyd

De stof die verbrandde is natuurlijk H2 (waterstof)

En de rest is al gezegd

Gamer had het dus bijna goed, maar maakte een fout door te denken dat H2 hetzelfde is als waterdamp (of dacht toch dat het H2O was en dan had hij het fout)

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🙋 Huiswerk en Practica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!