Puzzel Puzzels
bny1990
Artikelen: 0

afgeleide functie in elektrisch netwerk

hallo iedereen,

als ik wat over condensatoren lees op wisselspanning kom ik veel de uitdrukking du/dt of dv/dt tegen. ik weet dat dit functies in de tijd zijn en dat deze uitdrukking een afgeleide is maar dat is ook alles. gegeven is meestal de spanning stroom en weerstand en dan krijg je opeens dit te zien (de uitdrukking afgeleide) maar hoe komen ze hieraan en vanuit welke functie? kan iemand me hier een voorbeeld met formule geven en een reallistisch voorbeeld met getallen dus dat deze uitdrukkingen getallen worden en voorstellen.

ik heb al wat geleerd over calculus maar alleen over bepaalde functies( x2 enz) en niet die te maken hebben met elektronica.ik hoop dat iemand me hierbij kan helpen zodat ik dit beter begrijp in de toepassing elektro.

groetejs,

ads

Steun Sciencetalk Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Wit

Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 20 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 20 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk HP 305 - Inkcartridge - Origineel - Standaard capaciteit - Kleur en Zwart

HP 305 - Inkcartridge - Origineel - Standaard capaciteit - Kleur en Zwart

Bekijk product

Safe
Pluimdrager

Re: afgeleide functie in elektrisch netwerk

Je vraag is te algemeen.
Geef eens een voorbeeld of beter een probleem waar je mee zit.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

bny1990

In een elektronisch netwerk onderscheiden we verschillende componenten. De makkelijkste is de weerstand, waarbij spanning en stroom evenredig zijn: V=I·R.

Een condensator is een heel andere component, die de mogelijkheid heeft om lading op te slaan, deze kun je dus ook opladen en ontladen. Hierdoor geldt niet zo'n evenredig verband, maar er geldt dat I=C·dU/dt. C is dan de capaciteit van de condensator.

ok

er ontbreekt nog een klein dingetje voor mij. du/dt is een afgeleide toch?
als ik nu de afgeleide van x² neem heb 2x dus de afgeleide maar vanwaar komt die du/dt van welke functie komt deze afgeleide voort. kan je het mss met een voorbeeld presenteren het zijn toch niet gewoon de spanning deel door de tijd ? want het wordt aangeduid als een afgeleide (het is differnetieqoutient ook niet dus)

groetejs
bny1990

(welke getallen zitten er achter die du/dt, van welke functe komt die afgeleide voort) dat is mijn vraag eigenlijk hoe komen ze aan deze afgeleide groetjes
Safe
Pluimdrager

Geef een opgave, zo kan ik alleen maar iets algemeens zeggen.
Bv er staan geen getallen achter du/dt. Dit is de notatie van de afgeleide naar t van u als functie van t.
bny1990

ik heb geen opgave.
maar hoe kan je er nu mee rekene als je geen getallen hebt I=C·dU/dt

bij u:i*r vul je toch ook getallen in.
groetejes
Safe
Pluimdrager

De formule: i=CdU/dt beschrijft het verloop van de stroomsterkte in de tijd.
bny1990

ik begrijp wat je me allemaal geleerrd hebt.
zou jij een voorbeeld opgave en oplossing kunnen bieden voor uit te leren ? iikk zou je heel dankbar zijn

groetejes
Safe
Pluimdrager

Nee, dat is (m'n) probleem. Ik weet niet wat jij weet en dus weet ik ook niet of een bepaald vb werkt.
bny1990

gewoon een realistisch voorbeeld met de formule van de condensator i = c du/dt zoals je een realistisch voorbeeld zou kunnen geven van u=i*r vb reken u, i, r uit in een keten met een gegeven keten (12v, 2ohm weerstanden). En nu gewoon i = du/dt uitrekene dus als de spanning 12v is bv. en de tijd 2sec dan is du/dt toch niet gwn 12/2 want het is een afgeleide functie toch ? je zou even goed dan gwn i = c * u/t kunnen schrijven dus du/dt zijn toch andere getallen dan u/t of niet ?

groetjes
Safe
Pluimdrager

Bekijk dit eens: een massapunt beschrijft een baan in rechte lijn bepaald door s(t)=20+40t-5t²
De snelheid is dan v(t)=ds/dt=40-10t en de versnelling is a(t)=dv/dt=10.
Als s gemeten wordt in m en de tijd in sec. Noem de eenheden van snelheid en versnelling?
Na hoeveel m is het hoogste punt bereikt?
bny1990

Zoals hier
http://www.analyzemath.com/calculus/Pro ... tance.html

[ x sqrt ((x - 20) 2 + 100) + (x - 20) sqrt( x 2 + 25) ]
dT / dx = -----------------------------------------------------------------------------
[ sqrt( x 2 + 25) + sqrt ((x - 20) 2 + 100) ]

Moet er achter du/dt toch ook functie zitten ?
grtz

ads

Steun Sciencetalk HP DeskJet 2820e - All-in-One Printer - Geschikt voor Instant Ink - Cement

HP DeskJet 2820e - All-in-One Printer - Geschikt voor Instant Ink - Cement

Bekijk product

Steun Sciencetalk Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten - Bullet Journal

Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten - Bullet Journal

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 100 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 100 euro - HiepHiep

Bekijk product

Safe
Pluimdrager

Dat heb ik al aangegeven, dU/dt is een functie van t.
Heb je dit vb doorgewerkt?

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Analyse en Calculus”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!