Moderator: physicalattraction
Antwoord:11. Als je voor een spiegel staat en je tilt je linkerarm op, dan tilt je spiegelbeeld zijn rechterarm op; onder en boven blijven in de spiegel onveranderd. Waardoor komt dat?
a. Dat komt door de stand van de ogen.
b. Doordat de spiegel alleen voor en achter verwisselt.
c. Dat komt doordat de symmetrieas van een spiegel verticaal loopt.
http://www.nwo.nl/nwohome.nsf/pages/NWOP_5VGJXY11. B is het goede antwoord.
Als je in de spiegel kijkt en met je rechterhand zwaait, aan welke zijde van de spiegel zit de zwaaiende hand dan? Aan de rechterkant. De spiegel verwisselt dus niet; het probleem ontstaat pas als je de zijden benoemt als links en rechts, gerekend vanuit de "persoon" die tegenover je staat. Aangezien die persoon niet bestaat, bestaan links en rechts voor hem ook niet. Spiegels keren voor en achter (d.w.z. naar de spiegel toe en er vandaan) wel om. Als je een pijl in je hand hebt en je wijst ermee naar boven, doet hij dat in de spiegel ook. Als je naar links wijst, doet hij in de spiegel hetzelfde. Maar als de pijl naar de spiegel wijst, wijst die terug naar de spiegel. Dat heet reflectie.
neeheeWaarom is de virtuele persoon in de spiegel linkshandig terwijl ik rechtshandig ben.
Op het gevaar af de zaak ingewikkelder voor je te maken, kijk eens niet naar een spiegel, maar naar het beeld van een camera obscuraDus waarom wel links-rechts verwisseling en niet boven-onder verwisseling.
Dat links-rechts altijd wordt bekeken vanuit de kijker.Wat is zo speciaal aan links-rechts?
Besef a.u.b. dat er niets waargenomen wordt zonder dat daar een waarnemer bij betrokken is.De waarnemer interesseert mij niet, alleen het waargenomene.
Nu praat jij wel over de waarnemer, JIJ ziet de krab in de spiegel.Ik zie in de ruimte een krab in de spiegel. Ik merk op: Hee, dat is geen krab, want deze heeft zijn schaar links.
Ik redeneer niet vanuit mijzelf maar vanuit het gezichtspunt van de bioscoopbezoeker. Welke wet verbiedt mij dit?Jij probeert het spiegelbeeld te bekijken vanuit het gezichtspunt van het spiegelbeeld. Maar je moet vanuit jezelf redeneren, en niet vanuit het spiegelbeeld.
Neen, niet ik, maar een derde persoon, namelijk de ik die in de bioscoop de film bekijkt. (Ik kijk niet in de spiegel).Nu praat jij wel over de waarnemer, JIJ ziet de krab in de spiegel.
De neus van de [waarnemer] wijst van de [waarnemer] af .voor -> neus