Puzzel Puzzels
tjah
Artikelen: 0

Atlantis

Ik las laatst weer een best wel interessant stukje over Atlantis ( niet op internet dus ik kan geen bron geven die we even 1,2,3 kunnen raadplegen)

in dat stukje stond dat archeologen er zeker van zijn dat Atlantis heeft bestaan. Dit denken ze omdat er volgens hen in meerdere culturen beschrijvingen zijn van een ramp waardoor een heel eiland zonk.

Ook stond er in dat stukje dat ze denken dat er een aardbeving heeft plaatsgevonden die de kracht van Krakau makkelijk evenaart.

Maar naar mijn weten zijn er nooit muurschilderingen etc.. gevonden die de gevolgen van die ramp vertellen.

Bij Krakau was het toch zo dat er 3 jaar lang kleurverschil was in de atmosfeer als bijeffect.

En ook dat er een tsunami was die Londen bereikte. Waarschijnlijk is dit verhaal een beetje aangedikt, maar ik zou graag jullie mening over Atlantis willen horen.
Een avond waarop iedereen het eens is, is een verloren avond.

(Albert Einstein)

ads

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Grijs

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Grijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 5 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 5 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 1,5TB

Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 1,5TB

Bekijk product

zpidermen

Re: Atlantis

Nou, als we er vanuit gaan dat het bijbels zondvloedverhaal werkelijk gebeurd is, dan is het best wel logisch dat zoveel beschavingen verhalen kennen over gezonken eilanden.
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

tjah

Eigenlijk wat je hier zegt is fout. Een hoop beschavingen zijn niet op het Christendom gebaseerd. Het is juist het Christendom die veel dingen van andere religies heeft.

Kijk bijvoorbeeld maar naar de 7 dagen in de week.

De Germanen hadden voor elke dag een aparte god

De Romeinen haddenn hun goden gebaseerd op de planeten in die tijd waren er volgens mij maar 7 planeten bekend

Hoe heet onze 7de dag in de week?....Zondag....de dag waarop de god van de zon of de zon zelf werd geerd.

Op welke dag gaan christenen naar de kerk om te bidden.....Zondag

misschien een beetje overdreven, maar toch ik vind dat er toch wel wat van waarheid in zit

(Albert Einstein)
zpidermen

Even ter informatie: het christendom vindt zijn oorsprong in het jodendom. Het jodendom en de islam beginnen zo'n beetje vanaf Abraham (paar duizend jaar voordat de jaartelling begon). De namen van de week vind ik voor deze discussie niet relevant. De zondvloed vond plaats voor Abraham, in de tijd van Noach. De afstammelingen van Noach hebben zich na de zondvloed over de hele aarde verspreid, maar zo'n gebeurtenis als de zondvloed vergeet je natuurlijk van je lang zal ze leven niet meer, vandaar ook dat de meeste beschavingen vandaag de dag nog een zondvloedverhaal kennen. En grote kans dat dat hier en daar best wel aangedikt is. En wie weet is Atlantis daar een goed voorbeeld van. Er zijn in elk geval genoeg aanwijzingen dat er een wereldwijde vloed heeft plaatsgevonden.
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt
Ger

Nou, als we er vanuit gaan dat het bijbels zondvloedverhaal werkelijk gebeurd is
Laten we dat eens niet doen en het puur wetenschappelijk bendaren. Iedere keer als zo'n opmerking gemaakt wordt verzanden we weer in een welles nietes verhaal.

Ik denk dat er best een mogelijkheid is. Zowel het langzaam wegzakken of een aardbeving/zeebeving die een eiland of een stuk van een land heeft opgeslokt. En als het snel gebeurd is, is het ook niet zo vreemd dat er geen concrete aanwijzingen voor zijn, mensen zullen het te druk gehad hebben met vluchten en het later alleen maar hebben gehoord van mensen die gevlucht zijn. Na het aandikken e.d. wat je nu eenmaal altijd hebt bij dit soort verhalen zal uiteindelijk de legende zijn ontstaan.

Aan de andere kant is het natuurlijk heel wel mogelijk dat het totaal verzonnen is. I guess we'll never know.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
Kinderpraktijk SensIQ
tjah

Ja daar heb je ook wel weer gelijk in. Dat verklaard waarschijnlijk ook waarom er in de ene beschaving word gesproken over een eiland in de Middelandse Zee en in een ander word gesproken over een eiland in de Atlantische Oceaan.

Maar hoe beschouw jij de zonvloed dan?( we hebben nu atlantis achter ons gelaten neem ik aan)

beschouw jij het als een grote regenval die ervoor heeft kunnen zorgen dat een aantal eilanden onder water kwamen te staan?

of beschouw jij het als een reuze tsunami die in onbegrip van de mens als een grote val van water ( of regen) werd beschouwd

(Albert Einstein)
Ger

Geologisch gezien kan het ook een opwarming zijn waardoor gletsjers gingen smelten. Dit heeft tientallen malen plaatsgevonden en zorgde waarschijnlijk voor overstromingen.

En wat te denken van de watersnoodramp in '53? Als die een paar duizend jaar eerder had plaatsgevonden hadden we het misschien ook een zondvloed genoemd. Iedereen is het er echter over eens dat het iets natuurlijks was. (combinatie van springvloed, harde wind etc.)
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
Kinderpraktijk SensIQ
tjah

Ja de watersnoodsramp in 53 is er een voorbeeld van, maar uiteindelijk zakte het water toch de grond in of het ging terug de zee in. Waarom vinden we dan niks terug van die onderwatergelopen eilanden, of zijn ze er wel alleen dan met een andere naam?

of zijn in die tijd de polen gesmolten en is het waterpeil daarna nooit meer gezakt?

dat zou natuurlijk ook kunnnen.

(Albert Einstein)
Banana

Ik dacht ddat ik ergens had gelezen, volgens mij de Quest, dat ze waarschijnlijk dachten dat Atlantis bij Indonesie moest liggen. maar ik kon de bron zo niet vinden dus weet niet zeker of dit hun woorden waren...
tjah

Atlantis is denk ik gewoon een naam die we hebben gegeven aan een stad die onder water is geraakt terwijl er eigenlijk meerdere eilanden en waarschijnlijk ook steden onder water zijn gelopen door bijv. aardbevingen of het smelten van de polen.

Waarschijnlijk zijn er meerdere Atlantissen. Steden en/of eilanden die op een in die tijd mysterieuze manier verdwenen.

(Albert Einstein)
alinda

in dat stukje stond dat archeologen er zeker van zijn dat Atlantis heeft bestaan. Dit denken ze omdat er volgens hen in meerdere culturen beschrijvingen zijn van een ramp waardoor een heel eiland zonk.
Welke archeologen? Waarom hebben juist zij er verstand van?

Maar om on topic te blijven, mijn mening over atlantis:

Ik denk dat er een kern van waarheid in zit die ontzettend vervormd is omdat het zo ontzettend lang geleden is gebeurd. Het enige wat we dus eigenlijk zeker kunnen weten is dat het heel wat anders was als wij denken.
lngr

Het is raar dat mensen Atlantis zo bijzonder vinden als je alleen uitgaat van een gezonken stad. Dat is dan ook niet het geval bij Atlantis, want dat zou een bijzonder hoge beschaving zijn (verhalen over contacten met buitenaardse wezens, oorlogen met buitenaardse wezens, of huizing van buitenaardse wezens zijn niet zeldzaam in het geval van Atlantis). Cleopatra's paleis is ook gezonken.

Afbeelding

Dit paleis en feit geniet lang niet zoveel aanhang als het hele Atlantis gebeuren.

Mijns inziens heeft dit alles te maken met het feit dat het paleis van Cleopatra goed te bestuderen is en niemand twijfelt aan de historiciteit ervan. Bij Atlantis is dat een heel ander verhaal. Dat is moeilijker te controleren en dus kunnen de fanaten het blijven hebben over 'een HELE hoge beschaving' en 'gevonden HORLOGES! in zee' en 'een helicopter-achtig apparaat!'.

Dit trekt dezelfde mensen aan als mensen die geloven in de onzin van Char, Uri Geller en zwevende fakirs.
I'm normally not a praying man, but if you're up there, please save me Superman!!!

Homer Simpson
Phillip

niet op internet dus ik kan geen bron
:P :roll:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Atlantis_%28eiland%29
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!
Rick

Er schijnen steeds meer mensen te zijn die Atlantis "herinneren".

Ik lees dus uit interesse af en toe weleens verhalen van mensen die zeggen dat zij zich Atlantis herinneren, en wat me opvalt is dat veel mensen het over enorme kristallen hebben.

Misschien praten deze mensen onzin, toch vind ik het vreemd dat enorm veel mensen het hebben over enorm grote kristallen in koepels terwijl die mensen elkaar nieteens kennen en over de hele wereld verspreid zitten.

Ook zijn er een tijd geleden in een of andere zee enorm grote kristallen gevonden... toeval of heeft het met elkaar te maken, joost mag het zeggen want ik heb geen flauw idee.
....en God zei:"Laten WE de mensen schapen naar ONS evenbeeld.

Zoals WIJ er uit zien."

-2000 jaar geleden, de Bijbel-

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 50 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 50 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Pink - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Pink - 11e generatie

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 15 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 15 euro - Bedankt!

Bekijk product

Gray

Even ter informatie: het christendom vindt zijn oorsprong in het jodendom. Het jodendom en de islam beginnen zo'n beetje vanaf Abraham (paar duizend jaar voordat de jaartelling begon). De namen van de week vind ik voor deze discussie niet relevant. De zondvloed vond plaats voor Abraham, in de tijd van Noach. De afstammelingen van Noach hebben zich na de zondvloed over de hele aarde verspreid, maar zo'n gebeurtenis als de zondvloed vergeet je natuurlijk van je lang zal ze leven niet meer, vandaar ook dat de meeste beschavingen vandaag de dag nog een zondvloedverhaal kennen. En grote kans dat dat hier en daar best wel aangedikt is. En wie weet is Atlantis daar een goed voorbeeld van. Er zijn in elk geval genoeg aanwijzingen dat er een wereldwijde vloed heeft plaatsgevonden.

even ter zijde, De Islam is ontstaan in de 7e eeuw na christus. :roll:

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “💡 Theorieontwikkeling”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!