ik heb door mijn school(mbo electronica) redelijk wat stappenmotor-ervaring. Ik ben op dit moment op school bezig met het uitsturen van een stappenmotor via de parallele poort van de pc (om een plotter aan te sturen,maar terzijde). Met het zelf geschreven programma is simpel de tijd tussen twee stappen aan te geven, de printplaten regelen verder de pulsen ed.
Als ik nu aan een goede reduciekast kan komen zitten hier wellicht mogelijkheden!
Enig probleem is dat de motoren die ik op school gebruikop 24v. werken, met als gevolg dat ze redelijk wat stroom vragen (per fase periodiek 800mA!) en 24 volt is in het open veld lastig te krijgen. Ik kan 12v motoren gebruiken die ik ook tot mijn beschikking heb,weet niet welke stroom deze vragen, maar dan zou je uit een oude autoaccu de spanning kunnen halen.
Oke, het is nogal omslachtig voor een reeds bestaat systeem, maar als het goed werkt heb je er dan ook voldoening van!
Ik ga hier werk van maken
*alleen jammer dat de door mij bestelde kijker al zon 2 maanden(!!) vertraging heeft, en ik dus nog niks kan testen direct.*
Louis