SafeX:
Hoe ik zou beginnen? Dat heb ik mijzelf natuurlijk ook al afgevraagd. Vloeistoffen mengen van verschillende
temperatuur is eenvoudige kost. Maar niet als je uiteindelijk een exacte hoeveelheid van precies de juiste
temperatuur moet hebben.
David:
Het betreft hier het maischen van mout bij het brouwen van bier. De mout moet tijdens het maischen heel precies op verschillende temperaturen gebracht worden, elke temperatuur een bepaalde tijd. Tijdens dit proces komen er vergistbare suikers vrij in het water dat uiteindelijk vergist wordt. Het is daarom dat ik op een bepaalde hoeveelheid water uit moet komen in pan A. (Soortelijk gewicht.) En dat is in dit voorbeeld 20 liter.
Het voorbeeld wat ik heb gegeven is dus een maisschema. Ik haal kokend water uit pan B om het water in
pan A op de juiste temperatuur te brengen. Vervolgens houd ik het een bepaalde tijd op die temperatuur
en voeg daarna weer kokend water toe om het geheel op de volgende gewenste temperatuur te brengen.
Als de laatste stap is volbracht moet ik precies 20 liter in de pan A hebben op de juiste temperatuur.
Met gebruik van Excel:
5,00 L in panA van 15 ºC
Na toevoegen van 1,54 L van 100 ºC heb ik in panA 6,54 L van 35 ºC
Na toevoegen van 1,19 L van 100 ºC heb ik in panA 7,73 L van 45,02 ºC
Na toevoegen van 4,42 L van 100 ºC heb ik in panA 12,15 L van 65,02 ºC
En ja mijn pannen.. dat zijn echte joekels!