Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
kotje
Artikelen: 0

Veelterm

Bepaal een veelterm met reële coëfficienten en zo laag mogelijke graad die o.a. 3,i,2+i als nulpunten heeft.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

ads

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Bekijk product

Steun Sciencetalk Smarfer - Planbord & Beloningssysteem met Magnetische pictogrammen - Weekplanner kind - 67 x 33,5 cm - 2 borden

Smarfer - Planbord & Beloningssysteem met Magnetische pictogrammen - Weekplanner kind - 67 x 33,5 cm - 2 borden

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart- 75 euro - Voor jou

bol cadeaukaart- 75 euro - Voor jou

Bekijk product

Safe
Pluimdrager

Re: Veelterm

Bepaal een veelterm met reële coëfficienten en zo laag mogelijke graad die o.a. 3,i,2+i als nulpunten heeft.
Dan moet de veelterm van de 5e graad zijn met ook de geconjugeerden van i en 2+i als nulptn.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

TD

En dan heb je de vijf nulpunten, dus de veelterm van de vorm (x-a)(x-b)...(x-e).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)
kotje

Ik ben akkoord met bovenstaande. Maar bestaat er ergens een stelling die zegt als een veelterm één imaginair nulpunt en ook zijn geconjugeerde een nulpunt is en eventueel nog andere nulpunten heeft, al die andere nulpunten reëel moeten zijn en de coëfficienten van de veelterm reëel moeten zijn.
Safe
Pluimdrager

Ik ben akkoord met bovenstaande. Maar bestaat er ergens een stelling die zegt als een veelterm één imaginair nulpunt en ook zijn geconjugeerde een nulpunt is en eventueel nog andere nulpunten heeft, al die andere nulpunten reëel moeten zijn en de coëfficienten van de veelterm reëel moeten zijn.
Als die stelling niet 'bestaat', kan je deze maken en bewijzen natuurlijk.
TD

Maar bestaat er ergens een stelling die zegt als een veelterm één imaginair nulpunt en ook zijn geconjugeerde een nulpunt is en eventueel nog andere nulpunten heeft, al die andere nulpunten reëel moeten zijn en de coëfficienten van de veelterm reëel moeten zijn.
Nu 'meng' je wel een aantal (mogelijke) 'stellingen'. We kunnen onder andere stellen:

- Als een veelterm reële coëfficiënten heeft, dan komen complexe oplossingen steeds voor in complex toegevoegde paren.

- Een veelterm met enkel reële en complex toegevoegde nulpunten, heeft steeds reële coëfficiënten.

- Als een complex toegevoegd paar oplossing is van een veeltermvergelijking, dan moeten andere nulpunten niet noodzakelijk reëel zijn (of begrijp ik je verkeerd?): nog andere complex toegevoegde paren kan ook.
kotje

TD schreef:
- Als een complex toegevoegd paar oplossing is van een veeltermvergelijking, dan moeten andere nulpunten niet noodzakelijk reëel zijn (of begrijp ik je verkeerd?): nog andere complex toegevoegde paren kan ook.
Als de coëfficienten reëel zijn dan als er een complex nulpunt is dan is zijn toegevoegde noodzakelijk ook een nulpunt.

Als van de coëfficienten minstens één complex is (i komt voor). Kunnen er toegevoegde complexe getallen nulpunten zijn? Ik denk van wel want bv een dubbel nulpunt 3, 3 is toegevoegd aan zichzelf.

ads

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Silver - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Silver - 11e generatie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon PIXMA TS3750i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Canon PIXMA TS3750i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 10 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 10 euro - Voor jou

Bekijk product

TD

Een veelterm met minstens één complexe coëfficiënt, kan toegevoegd complexe nulpunten hebben.

Bijvoorbeeld de veelterm met nulpunten i, -i en 2i, is: (x-i)(x+i)(x-2i) = x³ - 2ix² + x - 2i.

Terug naar “🎲 Wiskunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!