Aan wnvl1,
Kan men wiskundig bewijzen dat de "ruimtetijd" niet roteert ?
(niet de materie in het heelal)
Moderator: jkien
Een samenstelsel van massa's kan zonder externe krachten alleen roteren rondom het zwaartepunt.Regor schreef: ↑wo 23 apr 2025, 09:09 Aan HansH,
Juist, maar 2 massa's met een veer tussen kunnen ook als geheel draaien rond een as die willekeurig ver van die massa's ligt.
Je zit in een ruimteschip in de ruimte zonder zwaartekracht waarvan je weet dat hij draait.
2. Je plaatst er twee massa's met een veer in.
Hoe kan je uit het gedrag van de veer besluiten dat het ruimteschip draait ?
Dat weet ik niet.
Is het volgens de kinematica niet zo dat een beweging van een onvervormbaar voorwerp altijd beschrijven kan worden als een rotatie rond een willekeurig punt gecombineerd met een translatie. Dat rotatie punt (ogenblikkelijk rotatiecentrum) kan volgens mij in zekere mate vrij gekozen worden en hoeft niet samen te vallen met het centrum van de massa.
maar als ik 2 bollen met een massaloos stokje ertussen om elkaar laat draaien dan is er toch maar 1 rotatiecentrum mogelijk? zodat beide krachten op het stokje gelijk zijn: m1.V1^2/r1=m2.V2^2/r2
het kan overal; liggen, maar wel tov de 2 massa's op het uiteinde.De deur van je auto kan ook overal zijn, maar wel steeds op dezelfde plek tov je auto hoop ik.