Puzzel Puzzels
Regor
Artikelen: 0

Re: Rotatie van het heelal

Aan wnvl1,

Kan men wiskundig bewijzen dat de "ruimtetijd" niet roteert ?
(niet de materie in het heelal)

ads

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas screen protector

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas screen protector

Bekijk product

Steun Sciencetalk PlayStation 5 - Disc Edition - Slim

PlayStation 5 - Disc Edition - Slim

Bekijk product

HansH

Regor schreef: wo 23 apr 2025, 09:09 Aan HansH,

Juist, maar 2 massa's met een veer tussen kunnen ook als geheel draaien rond een as die willekeurig ver van die massa's ligt.

Je zit in een ruimteschip in de ruimte zonder zwaartekracht waarvan je weet dat hij draait.

2. Je plaatst er twee massa's met een veer in.
Hoe kan je uit het gedrag van de veer besluiten dat het ruimteschip draait ?
Een samenstelsel van massa's kan zonder externe krachten alleen roteren rondom het zwaartepunt.
2) je laat de 2 massa's met veren om elkaar roteren met een zodanige rotatie dat de afstand tussen de bollen minimaal wordt. dat is dan de niet roterende referentie. dus als je vanuit het ruimteschip dan die 2 bollen nog steeds om elkaar heen ziet draaien dan draait je ruimteschip.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Regor

Aan HansH,

Ik denk te snappen wat U bedoelt, maar ben niet akkoord.

We zitten in de ISS die in orbi is rond de wereld.
Ik haal de 2 massa's met de veer boven.
1. Ik laat ze gewoon vrij zweven in de ISS, de veer heeft een minimum lengte ....... de massa's draaien niet rond elkaar ...... maar ze draaien wel rond de wereld.
Waar ligt hun rotatie as ?
2. Ik geef ze een rotatie in de ISS
Ik moet inspanningen doen om hun rotatie as in het midden te verwezenlijken ...... zo niet driften ze samen weg.
De veerlengte is afhankelijk van hun massa en de hoeksnelheid en hun afstand tot de rotatie as....... so what !
Toch roteren ze rond de wereld.
Waar ligt hun rotatie as.

En dan laat ik nog in het midden dat de ISS op zichzelf al dan niet draait !
HansH

als de ISS steeds met dezelfde kant naar de aarde gericht is dan roteert die feitelijk tov de ruimte. als je daar een gyroscoop naast zou hangen dan roteert die tov de ISS omdat de gyroscoop altijd in dezelfde richting blijft wijzen. Datzelfde geldt dan voor de 2 massa's met de veer ertussen. punt is dat rond de aarde niet echt sprake is van geen zwaartekracht, maar van een vrijwe val van het ruimteschip die in het zwaartepunt van het ruimteschip precies de zwaartekracht compenseert. maar vanaf de zijkanten is er een zwaartektracht naar het midden toe en naar boven en beneden (boven is dan van de aarde af) is er ook zwaartekracht die aan de bovenkant naar boven wijst en aan de onderkant naar beneden. dat zijn allemaal getijdenkrachten. om het echt goed te doen moet je een ruimteschip hebben wat ver weg is van alle planeten en sterren zodat er geen getijdenskrachten zijn.
Regor

Aan Hans,

Ok, mooi om te lezen ..... maar ik vind er geen link in naar mijn reactie, sorry.
HansH

bij punt 1 zal de richting met minimale uitrekking zijn als de veer in de richting van de baan van ISS wijst vanwege de getijdekrachten. feitelijk wordt de veer dan een beetje ingedrukt je kunt dan niet spreken van een rotatieas omdat het geheel immers een cirkelbaan om de aarde maakt.

bij punt 2 zelfde verhaal.
als je over een rotatieas wilt spreken dan moet je die denk ik definieren tov het zwaartepunt van het ISS. dan is het rotatiepunt weer het midden van de veer.
wnvl1

Regor schreef: wo 23 apr 2025, 09:13 Aan wnvl1,

Kan men wiskundig bewijzen dat de "ruimtetijd" niet roteert ?
(niet de materie in het heelal)
Dat weet ik niet.
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering
HansH

ruimtetijd roteert dacht ik wel rondom een roterende massa. voor een roterend zwart gat heet dat frame dragging.
wnvl1

Dat klopt. Dat is de Kerr metriek.
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering
wnvl1

HansH schreef: wo 23 apr 2025, 09:48 Een samenstelsel van massa's kan zonder externe krachten alleen roteren rondom het zwaartepunt.
Is het volgens de kinematica niet zo dat een beweging van een onvervormbaar voorwerp altijd beschrijven kan worden als een rotatie rond een willekeurig punt gecombineerd met een translatie. Dat rotatie punt (ogenblikkelijk rotatiecentrum) kan volgens mij in zekere mate vrij gekozen worden en hoeft niet samen te vallen met het centrum van de massa.
HansH

wnvl1 schreef: wo 23 apr 2025, 22:04 Dat rotatie punt (ogenblikkelijk rotatiecentrum) kan volgens mij in zekere mate vrij gekozen worden en hoeft niet samen te vallen met het centrum van de massa.
maar als ik 2 bollen met een massaloos stokje ertussen om elkaar laat draaien dan is er toch maar 1 rotatiecentrum mogelijk? zodat beide krachten op het stokje gelijk zijn: m1.V1^2/r1=m2.V2^2/r2
Regor

Aan HansH,

1.U heeft het blijkbaar alleen over de rotatie van " iets" op zichzelf rond zijn zwaartepunt.
Het rotatie center van eender welk "iet" kan gelijk waar liggen hoor !
2. Tidal krachten zijn in een ruimteschip (en op aarde) wel heel beperkt hoor ..... U zocht het even te ver wat betreft mij vragen over het ruimeschip ...... denk ik.
Regor

Dan moet "Ruimtetijd" roteren rond elke draaiende massa, hoe miniem ook .......klopt dat ?
HansH

Regor schreef: do 24 apr 2025, 11:41 Aan HansH,

1.U heeft het blijkbaar alleen over de rotatie van " iets" op zichzelf rond zijn zwaartepunt.
Het rotatie center van eender welk "iet" kan gelijk waar liggen hoor !
het kan overal; liggen, maar wel tov de 2 massa's op het uiteinde.De deur van je auto kan ook overal zijn, maar wel steeds op dezelfde plek tov je auto hoop ik.

ads

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. 8-Pin Converter - Geheugenkaartlezer Micro SD

Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. 8-Pin Converter - Geheugenkaartlezer Micro SD

Bekijk product

Steun Sciencetalk Ohuhu Honolulu 216 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Ohuhu Honolulu 216 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nintendo Switch Sports - Nintendo Switch

Nintendo Switch Sports - Nintendo Switch

Bekijk product

HansH

Regor schreef: do 24 apr 2025, 12:02 Dan moet "Ruimtetijd" roteren rond elke draaiende massa, hoe miniem ook .......klopt dat ?
ja ik denk van wel. maar wel heel klein. ik weet niet of iemand dat kan berekenen voor een satelliet in een baan rond de aarde bijvoorbeeld?

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Ruimtefysica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!