Dat zeg ik ook niet. Ik ben ook wel eens aangestaard door een vrouw, in een tram. Vond ik ook niet prettig.
Moderator: Rhiannon
Dat zeg ik ook niet. Ik ben ook wel eens aangestaard door een vrouw, in een tram. Vond ik ook niet prettig.
In een discotheek of op straat, dat maakt nogal een verschil.
Hoe moet ik dat zien? Je hebt recht om in een discotheek naar iemand te kijken, maar niet op straat? Mensen zijn gewoon visueel ingestele wezens. Ze kijken naar van alles, thuis, op straat, in een winkel, in de club, etc. Zeker in Nederland is er een 'staar-cultuurtje'. In sommige andere landen is dat minder.
Maar geen reden om te verbieden om naar jou te kijken. Dat is het punt. De boel is doorgeschoten.Natuurlijk was het ook een compliment. Maar een andere benadering had ik leuker gevonden.
kijken maar niet aankomen. geldt ook voor allerlei dingen die in de winkel liggen.R_Bena schreef: ↑zo 04 mei 2025, 22:44
Hoe moet ik dat zien? Je hebt recht om in een discotheek naar iemand te kijken, maar niet op straat? Mensen zijn gewoon visueel ingestele wezens. Ze kijken naar van alles, thuis, op straat, in een winkel, in de club, etc. Zeker in Nederland is er een 'staar-cultuurtje'. In sommige andere landen is dat minder.
Het is een spel onder mensen om te bekijken of juist niet.
Seksisme gaat meestal gepaart met iets schunnig en vulgair.
Nochtans lees ik in Wikipedia dat "in Nederland 90% van de verdachten bij huiselijk geweld man is".R_Bena schreef: ↑zo 04 mei 2025, 22:33 ...
Wat mij over het algemeen tegen de borst stuit is het narratief danwel paradigma in de media dat mannen per definitie boosdoeners zijn en vrouwen per definitie onschuldige madeliefjes. Zo zit de werkelijkheid niet in elkaar. Mannen en vrouwen zijn even kwaadaardig danwel goedaardig (het is maar net welk perspectief je neemt), en beiden zijn in staat schade aan te richten, maar gebruiken andere middelen.
Ik geloof het huidige feministische narratief niet - het is slechts de zoveelste ideologie die we voorbij hebben zien komen - en de bronnen die ik heb gegeven debunken Skycenters beweringen.
Nee, het zit allemaal perfect in elkaar. Ofja, perfect, het zit zo in elkaar zoals het in elkaar steekt. Termen als 'perfect' en 'leuk' zijn subjectieve menselijke termen die aan zaken worden toegedicht, ze hebben geen wezenlijke inhoud imo.ik denk dat het dan gewoon een ontwerpfoutje is of bewuste ontwerpkeuze.
Ook hier zitten geen 'ontwerpfouten' in. Het is echter nadelig voor het individu maar voordelig voor de soort. Het is niet de bedoeling dat jij als individu een perfect en fantastisch leven leidt, maar dat de soort overleeft. Dit staat echter haaks op de beleving van de mens, die zichzelf als het middelpunt ziet, en dat zo beleeft: hij/zij is de hoofdrolspeler van z'n eigen leven/van het leven. Per definitie ontstaat hierdoor een zeker innerlijk conflict en een strijd met 'externe factoren'.zoals er zoveel ontwerpfoutjes in de mens zitten waardoor het voor velen op de wereld er niet leuker op wordt.
Dit is een subjectief criterium, en subjectieve criteria mogen niet in veralgemeende objectieve criteria c.q. wetten worden gegoten. Want dan krijg je op een gegeven moment: ik wil niet dat er naar mij gekeken wordt, ik voel me daardoor onbeschoft behandeld, ik kan aangifte doen, die aangifte wordt ingewilligd, en de rechter veroordeelt de verdachte, louter op basis van het feit dat persoon x zich onbeschoft behandeld voelde, en dat daaruit impliciet voortvloeit dat de ander veroordeeld wordt. Kan niet.Wel als een betrokken partij het zelf onbeschoft ervaart.