Puzzel Puzzels
Skycenter
Artikelen: 0

Re: Jongens i.v.m. feminisme en seksisme.

R_Bena schreef: ma 05 mei 2025, 00:06
Wel als een betrokken partij het zelf onbeschoft ervaart.
Dit is een subjectief criterium, en subjectieve criteria mogen niet in veralgemeende objectieve criteria c.q. wetten worden gegoten. Want dan krijg je op een gegeven moment: ik wil niet dat er naar mij gekeken wordt, ik voel me daardoor onbeschoft behandeld, ik kan aangifte doen, die aangifte wordt ingewilligd, en de rechter veroordeelt de verdachte, louter op basis van het feit dat persoon x zich onbeschoft behandeld voelde, en dat daaruit impliciet voortvloeit dat de ander veroordeeld wordt. Kan niet.
De politie houdt zich meer bezig met objectieve fysieke feiten.
Een gerechtspychiater zal een persoon zijn/haar subjectieve leefwereld onderzoeken.

Het komt van twee kanten.
Tolerance and Respect

ads

Steun Sciencetalk Papierversnipperaar - 13L - 8 A4 vellen - Creditcard Vernietiger - Zwart - Vivid Green

Papierversnipperaar - 13L - 8 A4 vellen - Creditcard Vernietiger - Zwart - Vivid Green

Bekijk product

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Bekijk product

Steun Sciencetalk Ohuhu Honolulu 216 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Ohuhu Honolulu 216 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Bekijk product

Skycenter

jazzer schreef: zo 04 mei 2025, 23:59 Mannen moeten dringend beter worden opgevoed (o.a. in woedebeheersing) zodat ze beseffen dat fysiek geweld tegen zwakkere personen een laffe egocentrische daad is die terecht geschandaliseerd moet worden.
Als een man het bloed onder zijn nagels gehaald wordt door een vrouw moet hij volgens mij spreken en hulp gaan zoeken.
Als hij alles verzwijgd zal hij te snel losse handjes krijgen.
Tolerance and Respect
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

R_Bena
Beheer

Nochtans lees ik in Wikipedia dat "in Nederland 90% van de verdachten bij huiselijk geweld man is".
https://nl.wikipedia.org/wiki/Huiselijk_geweld
Natuurlijk zeggen die dan dat de vrouwen het hebben uitgelokt, maar dat is niet alleen erg subjectief ... het is nooit een acceptabel excuus.

Ik kijk ook af en toe naar crimewatch en dergelijke waargebeurde verhalen en het valt me dan alweer op dat verkrachtingen en moorden haast uitsluitend door mannen gebeuren. Teveel testosteron, te weinig respect voor vrouwen en een gebrek aan empathie.

Mannen moeten dringend beter worden opgevoed (o.a. in woedebeheersing) zodat ze beseffen dat fysiek geweld tegen zwakkere personen een laffe egocentrische daad is die terecht geschandaliseerd moet worden.
Ja, maar wacht even. Dit vind ik veel te kort door de bocht. Zoals jij het hier nu schetst zou je in de fuik kunnen vallen: hier valt geen speld tussen te krijgen, hij heeft gelijk. Wat je zegt klopt namelijk ook (deels). Er ziten veel meer mannen in gevangenissen dan vrouwen, voornamelijk door het hogere testosterongehalte. Echter, het is maar 50% van het verhaal. Testosteron zorgt er namelijk niet alleen voor dat verhoudingsgewijs veel meer mannen in de gevangenis zitten, maar ook dat de samenleving wordt voortgedreven en zich sneller ontwikkelt dan wanneer er geen testosteron zou zijn. De competitiedrang tussen mannen, de drang om anderen te overtreffen, om dagen, maanden en jaren aan een doel te werken, de motivatie om stad en land te verdedigen tegen aanvallen en daarmee gezin en samenleving te beschermen, de fysieke kracht van mannen om grote blokken te sjouwen en daarmee piramides te bouwen, de inventiviteit die vele technologische uitvindingen heeft voortgebracht, en noem maar op, is ook allemaal gerelateerd aan 'testosteron' en 'masculiene' drijfveren. Je pakt dus één (belangrijk) masculien aspect, framet dat in een negatieve context, en daardoor lijkt je argumentatie valide, maar is dat feitelijk niet.

Daarnaast vind ik dat je argumentatie op een ander punt tekortschiet. Je wijt criminele daden aan een gebrek aan woedebeheersing, wat een erg beperkte kijk is op criminaliteit. Er zijn meerdere factoren die een rol spelen; biologische factoren daargelaten, sociaal-econimische zijn de belangrijkste. De omgeving waarin je opgroeit, de familiale omstandigheden, de financiële situatie, het land waarin je zit, huiselijke omstandigheden (geweld in het gezin, gescheiden ouders, etc.), gebrek aan scholing, etc. Je reduceert criminaliteit tot een gebrek aan woedebeheersing, wat veel te beperkt is. Er gaan ook nog wel wat meer factoren aan woede vooraf.

Het derde bezwaar dat ik heb is dat er weliswaar veel minder vrouwen in gevangenissen zitten, maar dat dat komt omdat vrouwen veelal andere middelen gebruiken dan fysiek geweld wanneer ze schade aanrichten: manipulatie, geestelijke schade, leugen en bedrog etc. Dit is schade die meer ongemerkt is dan wanneer iemand bijvoorbeeld neergeslagen wordt. Zowel sommige mannen als sommige vrouwen veroorzaken schade, maar de schade die mannen veroorzaken is vaak opzichtiger en daardoor sneller vatbaar voor juridische consequenties.

Maar het belangrijkste bezwaar dat ik heb is: het strookt simpelweg niet met de wetenschappelijke feiten, althans niet als het gaat om huiselijk geweld (Wikipedia is geen officiële wetenschappelijke bron). Dit zijn de wetenschappelijke feiten:

1) Uit een grondige, peer-reviewed studie blijkt dat in de helft van de gewelddadige relaties beide partners geweld gebruiken, en dat dit meestal niet uit zelfverdediging gebeurt, maar actief door beiden wordt ingezet. Nog opvallender is dat in situaties waarin slechts één partner geweld gebruikt, dat in 70% van de gevallen de vrouw is die de man fysiek mishandelt.

Link naar de studie

2) Het Amerikaanse Centers for Disease Control and Prevention publiceerde in 2017 een rapport waaruit bleek dat mannen in hun leven, maar ook recent, vaker fysieke mishandeling door een partner ervaren dan vrouwen.

"42% van de vrouwen en 42,3% van de mannen rapporteerden ooit fysiek geweld te hebben meegemaakt van een intieme partner. Dit omvat onder meer: slaan, duwen, schoppen, verwonden met een hard voorwerp, wurgen of zelfs bedreigd worden met een wapen. In het afgelopen jaar gaf 4,5% van de vrouwen en 5,5% van de mannen aan hiermee te maken te hebben gehad."

Link naar CDC-rapport

3) Vergelijkbare cijfers komen ook uit Canada. Daar gaf in de vijf jaar voor 2019 een groter percentage mannen dan vrouwen aan slachtoffer te zijn van fysiek of seksueel geweld binnen hun relatie. Respectievelijk 2,9% tegenover 1,7%.

Link naar Canadese studie

4) Daarnaast laat ander onderzoek zien dat vrouwelijke agressie vaak minder zwaar wordt beoordeeld, terwijl mannen die slachtoffer zijn sneller verantwoordelijk worden gehouden voor wat er gebeurt

Link naar studie

Maar uiteraard, als je de ideologisch gebiaste mainstream media leest, en je kijkt alleen naar Crimewatch, in plaats van gewoon gedegen wetenschappelijk onderzoek te lezen, dan kom je tot jouw conclusies.

Overigens, het is een interessante discussie, en ik ben blij dat je het niet met me eens bent. Zo ontstaat er tenminste discussie.
R_Bena
Beheer

De politie houdt zich meer bezig met objectieve fysieke feiten.
Jij hebt het toch over: iemand voelt zich onbeschoft behandeld, en dat is volgens jou, zoals jij het schrijft, al reden genoeg om de ander te veroordelen blijkbaar. Of heb ik dit verkeerd gelezen?
Een gerechtspychiater zal een persoon zijn/haar subjectieve leefwereld onderzoeken.
Het gaat om de juridische feiten, waarbij bepaalde daden op basis van de wet strafbaar zijn of niet, niet om de subjectieve leefwereld van mensen.
jazzer

R_Bena schreef: ma 05 mei 2025, 00:45 ...
Daarnaast vind ik dat je argumentatie op een ander punt tekortschiet. Je wijt criminele daden aan een gebrek aan woedebeheersing, wat een erg beperkte kijk is op criminaliteit. Er zijn meerdere factoren die een rol spelen; biologische factoren daargelaten, sociaal-econimische zijn de belangrijkste. De omgeving waarin je opgroeit, de familiale omstandigheden, de financiële situatie, het land waarin je zit, huiselijke omstandigheden (geweld in het gezin, gescheiden ouders, etc.), gebrek aan scholing, etc. Je reduceert criminaliteit tot een gebrek aan woedebeheersing, wat veel te beperkt is. Er gaan ook nog wel wat meer factoren aan woede vooraf.

Het derde bezwaar dat ik heb is dat er weliswaar veel minder vrouwen in gevangenissen zitten, maar dat dat komt omdat vrouwen veelal andere middelen gebruiken dan fysiek geweld wanneer ze schade aanrichten: manipulatie, geestelijke schade, leugen en bedrog etc. Dit is schade die meer ongemerkt is dan wanneer iemand bijvoorbeeld neergeslagen wordt. Zowel sommige mannen als sommige vrouwen veroorzaken schade, maar de schade die mannen veroorzaken is vaak opzichtiger en daardoor sneller vatbaar voor juridische consequenties.

Maar het belangrijkste bezwaar dat ik heb is: het strookt simpelweg niet met de wetenschappelijke feiten, althans niet als het gaat om huiselijk geweld (Wikipedia is geen officiële wetenschappelijke bron). Dit zijn de wetenschappelijke feiten:
...
In het Wikipedia artikel waarnaar ik verwees staan ook links naar wetenschappelijke studies
(zie daar onderaan: "Bronnen, noten en/of referenties").

Wat je vertelt over woedebeheersing betreft de oorzaken van woede. Overigens veralgemeende ik woede niet tot oorzaak van criminaliteit maar verwees enkel naar de wenselijkheid te leren daarmee (tegenover vrouwen) beheerst om te gaan.

Dat vrouwen (misschien zelfs meer dan mannen) soms goed kunnen manipuleren en de waarheid wat verdraaien ontken ik niet.
Alleen vind ik dat je je als man ook dan niet mag verlagen tot fysiek geweld. Strijd met gelijke wapens.
Skycenter

R_Bena schreef: ma 05 mei 2025, 00:54 Jij hebt het toch over: iemand voelt zich onbeschoft behandeld, en dat is volgens jou, zoals jij het schrijft, al reden genoeg om de ander te veroordelen blijkbaar. Of heb ik dit verkeerd gelezen?
Bij grove feiten is de wet duidelijk. Maar iemand kan zo ziekelijk gemeen zijn dat je het bij wijze van spreken moeilijk kan bewijzen. In België heeft een rechter ook waarderingsbevoegdheid, en de procureur kan een verhoor seponeren of niet. Ook kan je in België een gevaar zijn voor iemand zijn integriteit. Onbeschofdheid kan dus wel degelijk in sommige gevallen mentale letsels veroorzaken, maar dan met andere woorden.
Tolerance and Respect
InHogereSferen

@R_Bena

Ik vind dat je met echt hele goede argumenten komt, en ik ben het helemaal met je eens. Niets aan toe te voegen.
Xilvo

R_Bena schreef: ma 05 mei 2025, 00:45 De competitiedrang tussen mannen, de drang om anderen te overtreffen, om dagen, maanden en jaren aan een doel te werken, de motivatie om stad en land te verdedigen tegen aanvallen en daarmee gezin en samenleving te beschermen, de fysieke kracht van mannen om grote blokken te sjouwen en daarmee piramides te bouwen, de inventiviteit die vele technologische uitvindingen heeft voortgebracht, en noem maar op, is ook allemaal gerelateerd aan 'testosteron' en 'masculiene' drijfveren.
Over kort door de bocht gesproken...

Kijk bijvoorbeeld eens naar sport. Is de competitiedrang van vrouwen daar minder dan die van mannen? Ik dacht het niet.

Ja, mannen hebben (gemiddeld) meer fysieke kracht. Maar wie bouwt er nog piramides, met louter spierkracht?

Op wetenschappelijk gebied blijken vrouwen heel goed hun "mannetje" te kunnen staan, zelfs in tijden waarin ze actief werden tegengewerkt. Zie bijvoorbeeld de dames Lovelace, Curie, Noether, Franklin, om er maar een paar te noemen.

Blijkbaar neemt nog steeds niet iedereen vrouwelijke wetenschappers serieus, als zelfs de beheerder van dit forum zulke zaken uit z'n toetsenbord krijgt.
Xilvo

R_Bena schreef: ma 05 mei 2025, 00:45 Maar het belangrijkste bezwaar dat ik heb is: het strookt simpelweg niet met de wetenschappelijke feiten, althans niet als het gaat om huiselijk geweld (Wikipedia is geen officiële wetenschappelijke bron). Dit zijn de wetenschappelijke feiten:

2) Het Amerikaanse Centers for Disease Control and Prevention publiceerde in 2017 een rapport waaruit bleek dat mannen in hun leven, maar ook recent, vaker fysieke mishandeling door een partner ervaren dan vrouwen.

"42% van de vrouwen en 42,3% van de mannen rapporteerden ooit fysiek geweld te hebben meegemaakt van een intieme partner. Dit omvat onder meer: slaan, duwen, schoppen, verwonden met een hard voorwerp, wurgen of zelfs bedreigd worden met een wapen. In het afgelopen jaar gaf 4,5% van de vrouwen en 5,5% van de mannen aan hiermee te maken te hebben gehad."
Ik heb dit rapport maar eens wat beter bekeken.
Circa 15000 ondervraagden per geslacht, 7,6% response rate, 58,6% cooperation rate.
Dan kom je op een kleine 700 antwoorden per geslacht.
Uitgaande van een binomiaalverdeling met verwachtingswaarde 42% wordt de standaardafwijking 2% per geslacht.
Kortom, het verschil tussen 42,0% en 42,3% is totaal niet significant.

Het bleek dus niet dat mannen vaker fysieke mishandeling door een partner ervaren dan vrouwen.
R_Bena
Beheer

Is absoluut niet kort door de bocht maar realisme.
Kijk bijvoorbeeld eens naar sport. Is de competitiedrang van vrouwen daar minder dan die van mannen? Ik dacht het niet.
De sportprestaties van vrouwen zijn allemaal per definitie minder dan die van mannen. Waar zie jij bijvoorbeeld vrouwen die betere tijden kunnen sprinten dan mannen? Allemaal onder meer het gevolg van testosteron. Doet niets af aan de topprestaties van vrouwen die prijzen winnen, maar de prestaties zullen, als je ze zou afzetten tegen die van mannen, altijd minder zijn.
Blijkbaar neemt nog steeds niet iedereen vrouwelijke wetenschappers serieus
Je destilleert iets uit mijn verhaal wat ik niet heb beweerd. Ik ga niet in op zaken die ik niet heb beweerd.
R_Bena
Beheer

Overigens veralgemeende ik woede niet tot oorzaak van criminaliteit maar verwees enkel naar de wenselijkheid te leren daarmee (tegenover vrouwen) beheerst om te gaan.
Het beheerst om kunnen gaan met woede neemt sociaal-economische factoren niet weg, die de belangrijkste reden zijn van criminaliteit en misdaden. Als dat namelijk niet zo was, zou elke man in de criminaliteit zitten vanwege een hoog testosterongehalte. In het meest extreme, hypothetische geval heeft iemand geen geld om eten te kopen. Daar kun je tig cursussen woedebeheersing tegenaan gooien, dat gaat niets oplossen. Met andere woorden: woede en misdrijven komen ergens vandaan, ze hebben een aanleiding of oorzaak. Daarnaast, zoals ik impliciet zei: een hoger percentage mannen in de gevangenis, is een bij-effect van een gemiddeld hoger testosterongehalte. Je had alle mannen al die eeuwen een testosteronverlagend middel kunnen geven, en dan hadden we nog in de tijd van de hunebedden geleefd. Testosteron = de kurk waar de samenleving op drijft. Doch niet als zodanig erkend door de main stream media, die een strijd tegen testoreon voert (zie ook: insecten eten en geen vlees).
Dat vrouwen (misschien zelfs meer dan mannen) soms goed kunnen manipuleren en de waarheid wat verdraaien ontken ik niet.
Alleen vind ik dat je je als man ook dan niet mag verlagen tot fysiek geweld. Strijd met gelijke wapens.
Tuurlijk, dat klopt. Maar waarom worden mannen continu op hun verantwoordelijkheden en plichten gewezen, maar gebeurt het omgekeerde niet: waarom worden niet ook vrouwen op hun verantwoordelijkheden en plichten gewezen? Volgens mij zitten vrouwen en mannen samen in een relatie, vormen ze samen een gemeenschap en samenleving, en hebben beiden verantwoordelijkheden en plichten. Of dient de ene groep steeds bezwaard te worden met verantwoordelijkheden en plichten, en voortdurend de schuld te krijgen van al het slechte, en mag de andere groep vrijuit de vruchten plukken van hun rechten zonder enige tegenprestatie, en zonder ooit aangespoken te worden op slechte daden?

Ik weet het antwoord al hoor: zo wordt het geframet. Er wordt een incompleet beeld geschetst, eigenlijk een volledig verwrongen beeld c.q. narratief. Precies het incomplete beeld dat jij schetst. Omdat je in het mainstream, feitenvrije narratief gelooft. Als de insteek is: mannen zijn per definitie slechter dan vrouwen, vanwege een hoger testosterongehalte, dan krijg je automatisch confirmation bias. Als je echter de echte feiten erbij pakt, de boel in breder perspectief neemt, en uitgaat van de realistische visie, namelijk dat ze allebei even kwaadaardig kunnen zijn van nature, maar dat de middelen om schade te berokkenen kunnen verschillen, dan krijg je het echte beeld.

Zoals ik eerder zei: iedere ideologie begint met ogenschijnlijk goede bedoelingen, en eindigt in een catastrofe. Het gaat namelijk altijd volgens dezelfde mechanismen: het bevoorrechten van de ene groep ten koste van de andere groep. Je kunt namelijk niet de ene groep bevoorrechten zonder dat het ten koste gaat van de andere. Er is een punt in de tijd dat de machtskoek evenredig verdeeld is, maar omdat succesvolle ideologieën steeds meer macht naar zich toezuigen, zal de bevoorrechte groep, die eerst een achterstand had, steeds gepriviligeerder worden, ten koste van de rechten en positie van de andere groep. Uiteindelijk zal de ideologie zichzelf enkel nog in stand kunnen houden met leugens en bedrog, en onderdrukking van de mening en positie van de ander. Het feminisme heeft dat punt zo'n beetje bereikt. Het is één grote fatamorgana.
Xilvo

R_Bena schreef: ma 05 mei 2025, 10:56
Is absoluut niet kort door de bocht maar realisme.
Ook dit is weer kort door de bocht.
De sportprestaties van vrouwen zijn allemaal per definitie minder dan die van mannen. Waar zie jij bijvoorbeeld vrouwen die betere tijden kunnen sprinten dan mannen? Allemaal onder meer het gevolg van testosteron. Doet niets af aan de topprestaties van vrouwen die prijzen winnen, maar de prestaties zullen, als je ze zou afzetten tegen die van mannen, altijd minder zijn.
Het ging over competitiedrang. Niet over wie het snelste is.
Blijkbaar neemt nog steeds niet iedereen vrouwelijke wetenschappers serieus
Je destilleert iets uit mijn verhaal wat ik niet heb beweerd. Ik ga niet in op zaken die ik niet heb beweerd.
Wat bedoel je dan met "de inventiviteit die vele technologische uitvindingen heeft voortgebracht, en noem maar op, is ook allemaal gerelateerd aan 'testosteron' en 'masculiene' drijfveren."?
R_Bena
Beheer

Wat bedoel je dan met "de inventiviteit die vele technologische uitvindingen heeft voortgebracht, en noem maar op, is ook allemaal gerelateerd aan 'testosteron' en 'masculiene' drijfveren."?
Daar bedoel ik simpelweg mee dat de kans dat een vrouw de relativiteitstheorie ontdekt zeer klein is. Dat er veel vrouwen op hoge wetenschappelijke posities zitten doet daar niets aan af. De meeste echte topuitvindingen zullen altijd door mannen worden gedaan. De laatste in de rij is AI.
Xilvo

R_Bena schreef: ma 05 mei 2025, 11:04
Daar bedoel ik simpelweg mee dat de kans dat een vrouw de relativiteitstheorie ontdekt zeer klein is. Dat er veel vrouwen op hoge wetenschappelijke posities zitten doet daar niets aan af.
Geef maar eens argumenten voor die stelling. Blijkbaar ben je niet bekend met het werk van Emmy Noether?
R_Bena schreef: ma 05 mei 2025, 11:04 De meeste echte topuitvindingen zullen altijd door mannen worden gedaan. De laatste in de rij is AI.
Je hebt ook al nooit gehoord van Fei-Fei Li, Daniela Amodei, Mira Murati,Lisa Su?

Bovendien is AI geen uitvinding.

ads

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Pink - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Pink - 11e generatie

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 75 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 75 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Fijn/Medium/Dik

Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Fijn/Medium/Dik

Bekijk product

HansH

R_Bena schreef: zo 04 mei 2025, 23:59
Nee, het zit allemaal perfect in elkaar. Ofja, perfect, het zit zo in elkaar zoals het in elkaar steekt. Termen als 'perfect' en 'leuk' zijn subjectieve menselijke termen die aan zaken worden toegedicht, ze hebben geen wezenlijke inhoud imo.

Ook hier zitten geen 'ontwerpfouten' in. Het is echter nadelig voor het individu maar voordelig voor de soort. Het is niet de bedoeling dat jij als individu een perfect en fantastisch leven leidt, maar dat de soort overleeft.
evolutietechnisch is dat inderdaad zo. maar vanuit het geloof niet lijkt mij. in de dierenwereld is het evolutie technisch gezien voor de dieren zelf nog een stuk vervelender. en daar zit ook het overleven van de mens al soort het overleven van diersoorten behoorlijk in de weg.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🌎 Psychologie en Sociologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!